Hoe UX design jouw winkelmandjes verlatingspercentage kan terugdringen

We doen het allemaal, we voegen dingen toe aan ons winkelmandje en gooien het er na een aantal minuten weer uit. Of anders gezegd, er is blijkbaar iets op de website wat niet helemaal juist ontworpen is, het betaalproces is bijvoorbeeld te gecompliceerd of de website komt niet betrouwbaar genoeg over. En ja, dat is meer dan alleen kostbaar en vervelend. Het kan jou namelijk zelf overkomen.

Wat is winkelmandjes verlaten precies?

Jij, je buurman en ik doen het waarschijnlijk regelmatig. Winkelmandje in en winkelmandje uit. Je voegt producten toe aan je winkelwagentje en breekt het aankoopproces af vlak voordat je moet betalen. Elk item dat in het winkelwagentje terecht komt, maar niet door de transactie heen is gekomen, wordt als ‘verlaten’ gezien. Als retailer zijn deze verlaten winkelwagentjes een belangrijk aspect voor het online-winkelproces van een webshop. Het verminderen van het aantal verlaten winkelwagentjes leidt namelijk tot meer afzet en meer winst. Gevolglijk, als je als retailer een hoog winkelmandjes verlatingspercentage hebt, kan dat wijzen op een slechte gebruikerservaring of een defecte verkoopfunnel. 

Terugdringen door UX design te implementeren

Gelukkig valt er wel wat te doen aan een hoog winkelmandjes verlatingspercentage. Vaak zijn er namelijk op een website een aantal aspecten die toch niet zo goed werken als verwacht en de consument kunnen afschrikken. En met dat gezegd te hebben zijn hier een aantal methodes die gericht zijn op UX die je zou kunnen implementeren op je website.

1. Zorg voor een vertrouwd uitziende webshop

Voor bezoekers is het belangrijk dat de website er betrouwbaar uitziet. Bezoekers laten namelijk hun bankgegevens en andere gevoelige informatie achter op de website. Als bezoekers op de website een bestelproces zien dat er achterdochtig uitziet kan dat angst oproepen.

Streef naar bekendheid

Best practice: 

  1. Biedt de bekendste betaalmethodes aan die het meest gebruikt en vertrouwd worden door je klanten. Hierdoor wordt de betaling met minder aarzelen afgerond.
  2. Zorg ervoor dat de website in de taal van de bezoeker is. 
  3. Zorg ervoor dat het aankoopproces goed aansluit bij de branding van je merk,  hierdoor hebben klanten het idee dat jij als merk verantwoordelijk bent voor de aankoop.

2. Check-out proces is te gecompliceerd

Consumenten die bezig zijn om een aankoop te voldoen moeten zich door het bestelproces manoeuvreren. De stappen in een bestelproces kunnen echter te lastig zijn of te niet voor de hand liggend zijn. Zij vinden het op zo’n cruciaal moment bijvoorbeeld belangrijk om te zien hoe het proces gaat vorderen en willen graag de voortgang zien van het proces. Als consumenten de voortgang zien en overzicht hebben krijgen ze controle over dit proces wat voordelig is voor het aankoopproces.

Best practice:

Zorg ervoor dat je een voortgangsbalk implementeert bovenaan de pagina van het bestelproces met een korte beschrijving van elke stap in de balk. Geef daarnaast ook aan waar je je in het proces bevindt met behulp van een andere kleur.

3. Website is niet mobiel vriendelijk genoeg

Tegenwoordig vindt 40% van alle onlineaankopen plaats op een mobiel apparaat en is het voor de consument erg belangrijk dat webshops goed en snel werken op mobiele apparaten. Het is bijvoorbeeld van belang dat het bestelproces duidelijk is en naar behoren werkt. Online shoppers die last ervaren op een mobiele website hebben namelijk een 62% kleinere kans om in de toekomst een vervolgaankoop te doen bij jouw website. Een slechte mobiele website komt niet betrouwbaar over en daardoor ziet de klant vaak af van de koop.

Best practice

  1. Integreer een mobielvriendelijk design
  2. Zorg ervoor dat de mobiele website een voldoende laadsnelheid heeft
  3. Gebruik tools om de snelheid te testen op je website

4. Inloggen als gastgebruiker

Online consumenten vinden het fijn als het doen van een aankoop soepel verloopt. Als zij besluiten om een aankoop te doen is het erg vervelend als je van tevoren nog een account moet aanmaken. Het kost veel tijd en daar heb je misschien helemaal geen tijd voor. Om dit proces te versoepelen is het aan te raden om een optie te implementeren om in te loggen als gastgebruiker. Het is eventueel ook handig om een optie te hebben om sociale mediakanalen te gebruiken als inlog. 

Best practice: 

  1. Implementeer een optie om in te loggen als gastgebruiker   
  2. Geef de gebruiker een optie om in te loggen met sociale media
  3. Houd het inloggen simpel voor de gebruiker

5. Houd het simpel

Het is belangrijk dat bezoekers gemakkelijk de weg naar de check-out  kunnen vinden. Een voor de hand liggende route richting het voltooien van de aankoop is belangrijk en moet zo efficiënt mogelijk ingericht zijn.

Best practice:

  1. Belangrijke informatie bovenaan de pagina
  2. Implementeer een dropdown-menu op pagina’s met veel tekst
  3. Zorg voor weinig afleiding op de pagina’s en focus op relevantie

Conclusie

Wil jij een te hoge winkelmandjes verlatingspercentage voorkomen, of het percentage terugdringen. Dan is er een grote kans dat jouw website niet gebruiksvriendelijk genoeg is. Door UX design te implementeren kijk je naar het gedrag van de consument en kan je onder andere winkelmandjes conversie laten toenemen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *