Hoe belangrijk is een logo voor een bedrijf? In 5 stappen jouw logo!

Foto door OVAN via Pexels

Iedereen herkent ze wel. Het ‘vinkje’ op de sneaker of het ‘appeltje’ op de achterkant van een telefoon. Een logo creëert herkenbaarheid kun je wel zeggen, maar dit gebeurt niet zomaar. Wat is nou het belang van een logo? En wanneer is een logo ‘goed’? Je leest het hieronder.

Wat is het doel van een logo?

Het eerste waar je aan denkt bij de huisstijl van jouw bedrijf is: het logo! Hetgeen wat onmisbaar is bij een bedrijf. Een logo heeft verschillende doelen:

  • Het is ‘het’ symbool van jouw bedrijf.

Klanten kunnen zo je merk herkennen en het is de aandachtstrekker om de kernwaarden van jouw bedrijf over te brengen.

  • Het geeft een gevoel van betrokkenheid. 

Het logo heeft invloed op het aanspreken van de doelgroep. Om zo uiteindelijk de doelgroep te verbinden aan jouw merk.

  • Het onderscheid je van concurrenten.

Je wilt natuurlijk beter opvallen om meer klanten naar jouw bedrijf te laten krijgen. 

  • Het geeft de eerste indruk van jouw bedrijf. 

Een logo is het visitekaartje van het bedrijf. De eerste keer dat je een logo ziet, vorm je weliswaar al een mening over het bedrijf. 

  • Het is het identificatiepunt voor de klant.

Je hebt vast wel eens een bedrijf gezocht waar je expliciet naar het logo zocht. Je kijkt of je goed zit door het logo te checken. Of dat je een product van een bepaald bedrijf wilde kopen en de betrouwbaarheid zocht in het logo. 

Wanneer begin je met het vormgeven van jouw logo?

Beginnende ondernemers zijn ontzettend enthousiast en willen hun bedrijf qua huisstijl en vormgeving meteen in orde hebben. Daar hoort het logo ook bij. Om een logo te maken moet je als eerst over bepaalde vragen hebben nagedacht. Bijvoorbeeld over ‘wie is mijn doelgroep?’, ‘wat wil je uitstralen?’, ‘waar wil je over 5 jaar staan met het bedrijf?’. Het is dus belangrijk om goed te weten wie en wat je als bedrijf bent en voor wie het bedoeld is. Daarbij is het ook handig om alle zakelijke kanten van jouw bedrijf al op orde te hebben. Denk daarbij aan de inschrijving bij de Kamer van Koophandel, het openen van een bankrekening etc. Waarom is dit belangrijk? Zaken als het afdrukken van visitekaartjes en briefpapier gaan hierdoor net even wat sneller. 

Wanneer je dit allemaal helder hebt, dan gaat het ontwerpen van een uniek en passend logo veel makkelijker. Het is belangrijk dat je niet te vroeg begint aan het logo. Stel dat je over een paar jaar toch iets anders gaat doen met het bedrijf? Of dat je je diensten/producten verandert? Eén van de doelen van een logo was dat het een identificatiepunt is voor de klant. Het zou zonde zijn dat jouw imago en klanten verloren gaan doordat het logo niet meer past. Het belang van een goed logo is dus groot, want het geeft je identiteit weer.

Hoe geef je jouw logo vorm? 

Mocht je al verder in jouw bedrijf zijn en alle vragen van hierboven goed kunnen beantwoorden? Dan is het tijd om het logo vorm te geven. Er zijn een aantal kernwoorden van belang voor een goed logo. Dit zijn creatief, uniek, leesbaar en makkelijk herkenbaar. Neem deze mee bij het maken van jouw logo. Maar nu eerst, aan de slag!

1. Doe inspiratie op bij andere bedrijven, maak bijvoorbeeld een moodboard met elementen die kunnen passen bij jouw logo. Blijf uniek en let op plagiaat. 

2. Beslis of je jouw bedrijfsnaam in het logo opneemt of alleen een symbool gebruikt. Houd hierbij rekening dat het met naam niet te lang of te algemeen is.

4. Maak meerdere schetsen en test ze uit. Niet alleen bij je vrienden of familie maar ook aan wildvreemden om zo een oprechte mening te krijgen. 

3. Gebruik kleuren uit jouw huisstijl en maak hier consequent gebruik van. Wees je bewust dat kleuren een bepaalde uitstraling geven.  

5. Maak de definitieve versie af. Zorg dat het in software, als Adobe Illustrator, gemaakt is en hierdoor scherp is om te gebruiken. 

Nog een paar laatste tips…

– Houd het simpel. Het is makkelijker voor jou om te reproduceren en voor de klant om dit te onthouden. 

– Link het logo met jouw verhaal. Een potentiële klant moet bij de eerste keer zien al de link kunnen leggen tussen het product of de dienst dat jij aanbiedt als bedrijf en het logo. 

– Maar onthoud, een logo hoeft niet letterlijk te laten zien wat je doet. Als het maar past bij wat je wilt uitstralen.

Er zitten wat haken en ogen aan bij het maken van een goed logo. Wees je ervan bewust maar maak vooral veel plezier. Want het vormgeven van jouw bedrijf, huisstijl en dus het logo is het leukste om te doen.