Drie tips waarmee jij je branding op Instagram on point kan maken

Je kan er op Instagram niet meer om heen; grote merken met perfecte plaatjes, stories en captions. Voor je persoonlijke pagina is het soms al lastig om dit bij te houden, laat staan bij het account van een merk. Een goede branding strategie kan je hierbij helpen. Een groot deel van de branding van een merk gaat namelijk via Instagram. Maar als je niet zo thuis bent in de wereld van Instagram kan het lastig zijn om hieraan te beginnen. Daarom staan er in dit artikel drie tips die jou op weg kunnen helpen met je branding strategie op Instagram. 

Maar eerst: Wat zijn de voordelen van branding op Instagram? 
Door branding op de juiste manier toe te passen op je Instagram-account kun je vertrouwen winnen. Vertrouwen kun je opbouwen door professionele content te maken. De doelgroep merkt vanzelf of er moeite is gestopt in de content en dit zullen ze dan ook waarderen.

Om dit vertrouwen vast te houden is het belangrijk dat op elk kanaal dezelfde branding strategie wordt nageleefd. Dit noemen we herkenbaarheid. Als alle kanalen dezelfde tone of voice, designrichtlijnen en consistent uploaden aanhouden is het herkennen van je merk makkelijker voor de doelgroep.

Het laatste voordeel is het genereren van verkeer d.m.v. Instagram. Je kunt door het plaatsen van hyperlinks mensen naar bijvoorbeeld jouw website toe leiden. Of je doet het andersom en plaatst een hyperlink op jouw website van je nieuwste Instagram post. Instagram is dus een goed middel om verkeer te genereren. Wie wil dat nou niet?

Hier zijn de drie tips die kunnen helpen bij de branding van jouw merk op Instagram:

Het creëren van soortgelijke content.
Je merk heeft een bepaalde uitstraling. Om je merk herkenbaar te maken is het belangrijk om designrichtlijnen op te stellen. Zo kan iedereen die zich met de content van het merk bezighoudt hier rekening mee houden.  Voorbeelden die je in deze designrichtlijnen kan zetten zijn bijvoorbeeld: kleurcodes, lettertypes, lettergrootte, moodboard etc. Het oogt namelijk heel rommelig als je allerlei soorten kleuren en lettertypes ziet op een Instagram pagina.

Nu denk je misschien: ‘’Wat saai alleen maar dezelfde kleuren en lettertypes’’. Dit hoeft niet het geval te zijn. Je zou ook kunnen werken in thema’s. Een voorbeeld hiervan is om elke maand een ander soort design aan te houden. Het belangrijkste is dat de content van een merk op welk kanaal dan ook herkenbaar is voor de doelgroep. Twee merken die soortgelijke content plaatsen zijn Clay and glow en Balr

Bepaal de stem van uw merk
Als eerst bepaal je de persoonlijkheid van je merk. Wat wil je uitstralen naar je doelgroep? Focus je je meer op de zakelijke kant of op de toegankelijke kant in de tone of voice. Het is interessant en noodzakelijk om hier een strategie voor te bedenken en om dit consequent te gebruiken. Op deze manier heb je meer kans op herkenbaarheid en vertrouwen vanuit de doelgroep. Vergeet niet om deze strategie ook mee te nemen in de reacties op je doelgroep. Mensen waarderen het als een merk reageert op zijn/haar reactie op jouw content, zowel positief als negatief. Want je reageert op een individu maar ook iedereen die jouw reactie leest krijgt een bepaald beeld van jouw merk. Zorg dus dat dit altijd netjes en professioneel gebeurt.

Een voorbeeld van een merk met een duidelijke merkpersoonlijkheid op de sociale kanalen, is Plantsome Dit is een webwinkel die het aankoopproces zo gemakkelijk en leuk mogelijk maakt. Zowel op de website, sociale kanalen als de verpakkingen hebben ze een informele en persoonlijke tone of voice. Ze hebben bijvoorbeeld hun planten hedendaagse namen gegeven zoals Amelia en Marco, hierdoor zijn vrolijke captions zoals hieronder mogelijk.

Post regelmatig en consequent
De laatste tip is eenvoudig maar wel erg belangrijk voor je branding strategie. Je wilt namelijk relevant blijven voor je volgers en niet vergeten worden. Het werkt daarom om vaak en op een vast moment content te plaatsen. Met vaak bedoelen we één keer per dag. Posten geld niet alleen voor Instagram berichten maar ook voor Instagram stories. Zorg voor de juiste balans want te veel content vanuit een bepaald merk zitten weinig mensen op te wachten.

Om dit soepel te laten verlopen zijn er tools die je kunt gebruiken om je content in te plannen. Dit geeft overzicht voor de content makers binnen het bedrijf. Een voorbeeld van zo’n contentplanning tool is: Monday. Hiermee plan je content in op een tijdstip, kun je gemakkelijk vooruit werken en kun je goed in samenwerken. Ideaal dus voor een beginnend merk dat consequent de content wil uploaden. Neem gerust een kijkje op de website. 

Met deze tips zal de branding van je merk op Instagram steeds iets beter gaan. Maar het blijft natuurlijk ook heel belangrijk dat je achter je content staat en niet zomaar iets plaatst omdat het ‘erbij hoort’. Je doelgroep merkt dit snel genoeg dus stop tijd en aandacht in de branding van je merk. Begin vandaag nog met het verbeteren van je branding strategie. Tot op Instagram!

Lees ook de andere artikelen gerelateerd aan het onderwerp branding! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *