De vijf meest gemaakte branding fouten

Tegenwoordig heeft ieder succesvol bedrijf een geweldige branding strategie. Ben je vaak gefascineerd door de uitstekende branding van sommige bedrijven en vraag je je af hoe ze dit doen? Doe je erg je best om een goede branding strategie te creëren, maar zie je nog steeds geen resultaat? In dit artikel vertellen we je de vijf meest gemaakte branding fouten, die jij zeer waarschijnlijk herkent in jouw eigen branding. 

De betekenis van branding

Laten we gelijk ‘straight to the point’ worden, want veel mensen begrijpen de betekenis van branding niet helemaal. Het is vrijwel onmogelijk om een sterke branding strategie te creëren, zonder exact te weten wat branding nou eigenlijk inhoudt. Veel mensen denken dat branding over een logo, product, een belofte of naamsbekendheid gaat. Branding is veel meer dan dat. Branding expert Marty Neumeier definieert branding als volgt: ‘Een merk is niet wat jij zegt dat het is. Het is wat anderen zeggen dat het is. Het is het onderbuikgevoel van een persoon over een product, dienst of organisatie.’ Branding gaat dus over het gevoel wat mensen bij jouw product of dienst krijgen. Elk persoon heeft een andere ervaring bij een merk, maar wanneer het onderbuikgevoel van de klanten in de buurt komt van het merk die je wil creëren, ben je nog niet zo verkeerd bezig! Branding gaat dus over een gevoel en reputatie en gaat veel verder dan het ontwerpen van een fancy logootje. 

De merkidentiteit is vaak inconsistent

De tweede veel gemaakte branding fout is dat de merkidentiteit vaak inconsistent is. De doelgroep vertrouwt een merk pas wanneer je consistentie opbouwt. Dankzij consistentie creëer je een herkenbaar imago. Veel merken gaan hier de fout in waardoor ze onprofessioneel, onbetrouwbaar en onsamenhangend overkomen. Maar hoe bereik je nou consistentie? Dat doe je door al je uitingen te coördineren, zoals de website, social media accounts, nieuwsbrieven, advertenties of offline uitingen. De merkidentiteit moet in alle uitingen naar voren komen en hetzelfde zijn, zodat de doelgroep weet met wie ze te maken hebben en waar ze op kunnen wachten. De tone of voice, vormgeving, huisstijl en communicatie moet allemaal in verbinding staan met elkaar. 

Een merk zonder persoonlijkheid

Een merk zonder persoonlijkheid is een andere veel voorkomende branding fout. Zie een merk als een mens. Een merk heeft ook eigenschappen en kenmerken net zoals wij mensen hebben. Iedereen heeft een andere mening over een merk. Een merk met een achtergrond, mooie betekenis of inspirerende boodschap is veel interessanter voor de doelgroep dan een merk dat zomaar is ontstaan. Een merk moet interessant, uniek en gebruikelijk zijn. Als dat niet het geval is, wordt het onwijs moeilijk om de harten van je klanten te winnen.

Te weinig tijd besteden aan branding

De vierde fout is te weinig tijd besteden aan je branding strategie. Sommigen denken dat ze binnen een week een branding strategie in elkaar zetten. Wanneer branding geen prioriteit heeft zal je nooit het juiste gevoel overbrengen op jouw klanten. Er wordt vaak onderschat hoeveel werk het kost om een goede branding strategie te ontwikkelen. Als je echt wil dat de juiste boodschap overgebracht wordt, zorg dan dat jullie branding op nummer één staat. Plan er tijd voor en ga er echt voor zitten! Als er niet genoeg tijd voor is of als niemand binnen het bedrijf verstand heeft van branding, kan je altijd besluiten om een branding specialist in te huren. Dit is zeker de investering waard, want investeren in branding is altijd een goed idee. Je zult er uiteindelijk niet alleen meer geld voor terugkrijgen, maar ook meer waardering, geloofwaardigheid en betrouwbaarheid van klanten.

Branding alleen baseren op trends

Tot slot gaan mensen vaak de fout in met de branding baseren op trends in plaats van wat er echt bij je product of dienst past. Trends zijn natuurlijk harstikke leuk, maar houd wel in je achterhoofd dat ze tijdelijk zijn. Het is zonde om veel tijd te investeren in een trend als het toch zo weer voorbij is. Denk daarom goed na over welke trends passen bij jouw brand en doe niet zomaar met elke trend mee. Het zou bijvoorbeeld vreemd zijn als je ineens meedoet met een trend op TikTok terwijl jouw doelgroep zich niet op TikTok bevindt. Zorg er dus echt voor dat je alleen met een trend meedoet als deze ook interessant is voor de doelgroep. 

Nu je weet wat de vijf meest gemaakte branding fouten zijn kan je nog eens goed de tijd nemen om opnieuw naar jouw eigen branding te kijken. Herken je iets van deze fouten? Geen probleem, je weet nu waar je aan kan werken. Als je meer wil weten over branding kun je onze andere artikelen lezen op de website. Succes toekomstige branding expert!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *