Branding? Het is zoveel makkelijker dan je denkt!

Je staat aan het begin van iets nieuws, een eigen bedrijf. Je hebt een geweldig idee en opeens ziet je toekomst er rooskleuriger uit, of nóg rooskleuriger dan dat het al was. Het idee is daar, maar om het plan op de markt te brengen is nog lastiger dan verwacht. Je zit hier daarom goed, want je keuze is reuze. 

Wat is branding?

Om te beginnen is het handig om kort toe te lichten wat branding inhoudt. Branding is het omzetten van de waarden van een bedrijf in een visuele en niet visuele identiteit die het merk tot in de puntjes vertegenwoordigt. Dit kun je op verschillende manieren doen, zoals het maken van logo’s, het maken van video’s of het op papier zetten van je kernwaardes. Allemaal erg breed, maar waar het bij branding om gaat is dat je merkbekendheid wil genereren op allerlei soorten manieren. Ik, als mediaspecialist en ervaren branding-strateeg, ga jou helpen om dit op de beste branding-manier te doen, namelijk: het creëren van uniciteit op online niveau. 

Uniciteit?

Uniciteit, ja! Wanneer je een startup gaat beginnen wil je opvallen. Opvallen kan op verschillende manieren, maar laten we beginnen met uniciteit. Je kan als startups origineel zijn en dus met een onbekend idee komen, maar je kan ook door middel van marktpenetratie de markt in stappen (denk aan de elektrische-scootermerken Check en Felyx). Het belangrijkste is hóé je de markt in stapt. De punten die jou hiermee kunnen helpen zijn: 

  • Mee blijven ontwikkelen met de huidige trends
  • Merkeigen zijn 
  • Investeren in sociale media 

Deze drie punten staan ook in verband met elkaar. Bijna niemand ontkomt meer aan social media, dat blijkt al helemaal als je ziet dat meer dan 84% van de totale bevolking in Nederland gebruikt maakt van social media platformen, aldus het Centraal Bureau van Statistiek. Door de komst van social media is het vele malen eenvoudiger om trends bij te houden, is het makkelijker om je merkeigenschappen naar de buitenwereld te brengen en kun je sneller met je startup erachter komen waar de behoeftes van de (potentiële) klanten liggen. Kortom: klanten en bedrijven zien tegenwoordig de zojuist genoemde punten als dé drie speerpunten om als startup grote stappen op de markt te zetten.

Koning van online-branding: Starbucks 

Laten we Starbucks als voorbeeld nemen in dit branding-proces. Zoals weinig mensen weten is Starbucks al in 1971 opgericht, maar haalde zij hun absolute hoogtepunt pas in 2017 toen zij hun 27.339e koffieketen in de wereld opende. Het bedrijf staat sinds dat jaar bovenaan op de lijst van de meest succesvolle koffieketens in de wereld. 

Waarom haalde dit gigantische bedrijf pas hun hoogtepunt in 2017? Dit was mede omdat zij meegingen met actuele gebeurtenissen en huidige trends in de maatschappij. Zo investeerden zij in sociale media platformen en bedachten zij trends om op te vallen. Bedenk maar eens de keren dat jij, of je vrienden, koffie haalde(n) bij Starbucks. Vaak kreeg je een foto toegestuurd met jouw naam verkeerd geschreven. Het sociale media team van Starbucks wist natuurlijk dat wanneer zij ‘Walter’ op de koffiebeker schreven in plaats van ‘Wouter’, er zomaar eens een foto van gemaakt kon worden. Daarbij komt ook nog eens dat zij de verkeerd gespelde namen onder het Starbucks logo schreven. Mede door deze online-branding stunt ging Starbucks viraal, en werden zij bekend onder de vloggers, bloggers en vooral generatie Z (mensen geboren tussen 1996 en 2015) in het algemeen. 

Dit voorbeeld van Starbucks is maar één voorbeeld van hoe je iets unieks kunt koppelen aan de huidige maatschappelijke ontwikkeling, door middel van online-branding. Ook zie je hier dat de definitie uniek anders geïnterpreteerd wordt. Koffie op zich is namelijk niet uniek, maar de manier van verkopen en merkbekendheid creëren wel. 

Starbucks probeert als één gemeenschap over te komen. Het logo van Starbucks – wat mede door deze stunt onvermijdelijk werd om niet meer te herkennen – kreeg door deze ‘lompigheid’ een fijne en gezellige uitstraling. Iets wat de klanten dichtbij de pijlers van Starbucks brengt. 

Je bent er bijna!

Zo zijn er verschillende manieren om via sociale media merkeigenschappen te koppelen aan je bedrijf. Bedenk daarom goed voordat je aan branding begint wat je wil uitstralen en wat jouw merk merkeigen maakt. Wanneer je dit hebt gedaan is het belangrijk om een plan te maken hoe je wil investeren in sociale media, aan de hand van de actuele gebeurtenissen en trends in de huidige maatschappij. Na deze stappen is het alleen nog maar een kwestie van doen, waardoor jij er ook achter komt dat branding ‘makkelijker is dan je denkt’. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *