Van 0% naar 100%: social media marketing is hét antwoord!

Hoe werf ik klanten? En nog belangrijker: hoe motiveer ik deze klanten om daadwerkelijk mijn producten te kopen? Dit zijn twee vragen die je jezelf als startende ondernemer vast wel eens hebt afgevraagd. Een goed en vernieuwend idee hebben en hiermee een bedrijf starten is vaak niet eens de meest lastige opgave. De moeilijkheid zit hem in het succesvol maken van je bedrijf. Succes verkrijg je met name door de mensen die jouw producten of diensten kopen, jouw klanten. Lang niet alle klanten die door jouw website scrollen, kopen ook daadwerkelijk een product. Hoe zet jij jouw klanten aan tot het doen van aankopen en hiermee het verhogen van jouw conversiepercentage? Social media marketing is het antwoord!

‘Social media marketing is een marketingmiddel waarbij social media worden ingezet met als doel om marketing (communicatie) doelstellingen te realiseren’, aldus SocialLane (2018). Lekker vaag, vind je niet? Dit komt omdat social media marketing erg breed is. Social media marketing kan variëren in manieren en in platformen. Zo kan je ingekochte advertenties inzetten, maar ook live gaan op je eigen accounts of zelf een online campagne starten. Daarbij kan je gebruik maken van Instagram, Facebook, TikTok, LinkedIn en nog veel meer sociale platformen. Social media marketing heeft geen rode draad en verschilt altijd. Maar er is wel één ding zeker; het maakt niet uit of je nou geld wilt ophalen voor een goed doel, je eigen merk een boost wilt geven of, in jouw geval, een product probeert te verkopen, social media marketing is hierbij niet weg te denken. Dit heeft één simpele verklaring; tegenwoordig gebruikt iedereen dagelijks social media én social media biedt tal van marketingmogelijkheden. (Hulc.nl, 2021)

Ik heb het inmiddels al vaak genoeg benoemd, maar social media marketing komt dus in verschillende vormen voor. De meest bekende, makkelijke en voor de hand liggende manier is het posten van berichten. Jouw eigen content die je deelt op jouw social media accounts. Dit kan verschillen van bijdrages op LinkedIn tot een story op Instagram of een tweet op Twitter. Maar naast deze ‘owned media’ kan je ook gebruik maken van ‘paid media’, wat kortgezegd ook wel adverteren heet. Bijna elk platform biedt deze mogelijkheid. Je bericht extra zichtbaar maken bij een specifieke doelgroep tegen een betaling. Het is van belang om deze twee te combineren, dat zorgt voor het beste resultaat. Bij social media marketing horen ook de volgende onderdelen: het gesprek aangaan, luisteren, delen stimuleren en klantenservice bieden. Al deze onderdelen helpen jou om klanten te werven, contact te behouden en een relatie aan te gaan, waarmee de kans op een aankoop wordt vergroot. (Hulc, 2021)

Het is dus al duidelijk dat social media marketing allang niet meer enkel en alleen belangrijk is voor het bewustzijn en om interesse te wekken. Dit vraagt inmiddels om een steeds strategischere aanpak, omdat dit steeds meer conversiegericht wordt. De verschillende vormen waarin social media marketing voorkomt zijn inmiddels al duidelijk. Maar hoe stimuleer jij dan jouw conversie? De eerste stap is het werken vanuit een contentstrategie; krijg inzicht in jouw persona’s, jouw huidige volgers en concurrenten en voer op basis hiervan jouw unieke strategie uit. Met deze strategie zorg je ervoor dat jouw social media marketing consistent blijft. Naast het maken van jouw strategie, moet deze ook nog uitgevoerd worden. Gebruik hiervoor een contentkalender en plaats deze content vervolgens op gunstige tijden. Om vervolgens écht tot conversie te komen is het belangrijk om vanuit de wensen en behoeften van de klant te denken; zorg ervoor dat jij waarde brengt aan jouw volgers. Hierbij kan je denken aan het principe van wederkerigheid van Cialdini; geef iets weg en de kans dat je iets terug krijgt is groter. Bijvoorbeeld gratis samples of prijsvragen. Reageren is ook een belangrijke tool voor conversieoptimalisatie. Uit onderzoek van Wayne Huang blijkt dat klanten sneller converteren wanneer merken reageren op hun tweets. Snelle reacties werken helemaal stimulerend; hoe sneller de reactie, hoe hoger de kans op conversie (Comaxx, 2019).

Dus waarom zou jij social media marketing inzetten? Ik hoop dat je inmiddels genoeg inzicht hebt en snugger genoeg bent om jezelf ook over te geven aan social media marketing. Conversieoptimalisatie is bijna niet meer te bereiken zonder social media marketing. Tegenwoordig is alles en iedereen online en verkrijg je via de socials het grootste bereik. Social media heeft voor ieder wat wils. Als beginnende ondernemer met een beginnend budget, niet al te veel geld dus, is het evengoed mogelijk om jouw verkoop te stimuleren. Wanneer dit dus niet lukt via betaalde advertenties is er altijd nog de mogelijkheid om dit via jouw eigen accounts met zelfgemaakte content te doen. Met een goed doordachte contentstrategie en bijpassende contentkalender kan je al een heel eind komen. Probeer hierbij ook nog waarde toe te voegen voor jouw volgers en snel te reageren. Hiermee zal jouw conversiepercentage gegarandeerd naar de 100% stijgen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *