Jezelf versterken als merk met personal branding, maar hoe?

Branding is tegenwoordig nog steeds erg belangrijk voor een merk. Het is een schakel die een merk verbindt met zijn of haar klanten. Branding is hoe de klanten jou en je merk zien. Met personal branding zet je jezelf neer als merk. Maar wat is personal branding? Hoe belangrijk is personal branding? En vooral, hoe versterk je jezelf als merk met personal branding? 

Wat is personal branding?

Bij personal branding kijk je naar wat jou uniek maakt. Je presenteert jezelf als merk aan anderen, dit wil je op een positieve manier doen. Je wilt je hierbij onderscheiden en richten op de juiste doelgroep. Je laat zien wie je bent en waarvoor klanten bij je terecht kunnen. Je kunt hierbij kiezen om bepaalde kanten van jezelf wel en niet te laten zien. Bij personal branding kijk je naar je ambities en marketingstrategie waarmee je jouw doelen wilt bereiken. 

Waarom is personal branding belangrijk?

Het is belangrijk om je eigen merk goed in de markt te zetten, dit komt omdat er tegenwoordig heel veel bedrijven, organisatie en ondernemers zijn. De kans is groot dat dit ook geldt voor de doelgroep van jouw merk. Klanten vinden het ook steeds belangrijker om te weten bij wie ze iets kopen, is het een betrouwbaar iemand? Heeft diegene ook kennis over zaken? Dat zijn belangrijke dingen om je als klant af te vragen voor je een merk gaat vertrouwen. Personal branding is ook erg belangrijk voor het aantrekken van bepaalde dingen. In het bedrijfsleven trek je bijvoorbeeld banen of opdrachten aan. In het persoonlijke leven kun je hiermee vrienden of partners aantrekken. Je eigen zelfvertrouwen krijgt ook een boost bij personal branding. Je verdiept je in wie je van binnen bent en waarom je de dingen doet die je doet. Een succesvol merk betekent vaak meer zelfkennis, meer persoonlijke doelen behalen, gunfactor vergroten en jezelf kunnen zijn. 

De voor- en nadelen

Er zijn verschillende voor- en nadelen aan personal branding. Personal branding geeft focus aan je professionele ontwikkeling, het vertelt wie je bent en wat je doet. Een ander voordeel is het onderscheiden in de markt. Je kunt jouw merk op een positieve wijze in de markt zetten en daarmee jouw belangrijkste concurrenten verslaan. Wanneer je jezelf op een goede manier in de markt weet te zetten zullen klanten jouw merk ook beter herinneren, die kans wordt vergroot met personal branding. Ook wordt het duidelijk wat ze van je kunnen verwachten. Het nadeel is dat het lang duurt om een reputatie op te bouwen, net als bij andere merken. Het kost veel tijd om dit op te zetten en te creëren. Ook kan een investering hierin snel weer instorten. Je zult de verwachtingen die je hierbij creëert ook waar moeten maken naar je klanten toe. Het is ook belangrijk om goed om te gaan met hetgeen wat je plaatst en creëert. Wanneer iets online wordt gezet zal dit permanent zijn. 

Trends

Personal branding speelt al een lange tijd een belangrijke rol. Maar het wordt nu nog steeds interessanter, dit komt onder andere door het aantal zelfstandige ondernemers. Hierin is een flinke groei en daarom is het belangrijk om je te onderscheiden. Ook de arbeidsmarkt is aan het veranderen. Mensen blijven namelijk minder snel bij een bedrijf maar gaan snel weer door naar een ander bedrijf. Jonge mensen willen hun netwerk uitbreiden en zich ontwikkelen op meerdere gebieden. Ook als merk zal je merken dat er steeds meer online gebeurt met het huidige internettijdperk. Je online imago en reputatie is hierbij van groot belang. 

Tips

1. Wees herkenbaar

Zorg dat je als merk altijd herkenbaar bent voor je doelgroep. Dit kun je doen door bijvoorbeeld een uniek beeld te creëren waarmee je een verhaal verteld. Hiermee zorg je ervoor dat jouw klanten je merk onthouden.  

2. Verander je mindset

Zorg ervoor dat je geen negatieve gedachtes meer hebt en geen dingen meer opnoemt waar je geen zin in hebt. Zoals: “Ik heb het druk”, “Ik weet niet waar ik moet beginnen” of “Ik weet niet hoe personal branding werkt”. 

3. Kijk naar andere

Neem een voorbeeld aan andere bekende personen die op een goede manier gebruik maken van personal branding. Een voorbeeld is Linda de Mol, zij doet dit vooral goed met haar blad ‘Linda’. Kijk hier voor meer voorbeelden. 

4. Ga voor digitaal

Vooral in deze tijd moet je ervoor zorgen dat je offline en online gaat denken met je merk. Je moet vindbaar zijn online, bijvoorbeeld via social media of een website. 

5. Ken je doelgroep

Het is belangrijk om je doelgroep te kennen. Dus wanneer je start moet je je zelf afvragen: Wie is mijn doelgroep? En hoe ga ik die bereiken? Klik hier voor nog meer tips over personal branding.

Zelf beginnen met personal branding?

Begin met een brainstormsessie, bepaal jouw belangrijkste waarden, bedenk wat jouw merk uniek maakt en hoe je wilt dat andere jouw merk zien en denk na over de doelgroep. Schrijf daarna een personal brand!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *