Influencer marketing voor dummies

#SPON. We zien dit allemaal minstens één keer per week voorbijkomen. Een betaalde samenwerking dus. Deze hashtag is sinds een tijd verplicht voor influencers die betaalde samenwerkingen aangaan. Aanbevelingen van influencers zijn vandaag de dag misschien nog wel betrouwbaarder dan die van goede vrienden en vriendinnen. Het is een nieuwe vorm van adverteren en een mooie kans voor ondernemingen om hierop in te spelen. Want met de juiste influencer voor jouw merk kun je de conversie vliegensvlug verhogen.

Een influencer is een persoon die via social media invloed uitoefent op een bepaalde doelgroep. Influencers komen voorbij op verschillende platformen. Denk bijvoorbeeld aan Instagram, Youtube en TikTok. De manier waarop zij het merk promoten verschilt per platform. Op Instagram gaat het vaak nog steeds om het ‘perfecte’ plaatje. Alles moet er mooi en netjes uitzien. Op Youtube worden de samenwerkingen meestal in een iets nonchalanter jasje gestoken. De influencers kunnen de samenwerking makkelijk verdoezelen door spontaan over een merk te beginnen.

Zoals ik net al zei is het sinds een aantal jaar wel verplicht om #spon bij een samenwerking te zetten. Dit is een onderdeel van het juridische aspect rondom influencermarketing. Influencers moeten dus prominent laten weten dat een post gesponsord is. Dit wordt meestal gedaan door een hashtag toe te voegen. Denk bijvoorbeeld aan #spon (gesponsord), #ad (advertentie) of #paid (betaald). Wanneer dit niet gebeurt, is er sprake van misleidende reclame en dit kan leiden tot hoge boetes.

Er zijn verschillende soorten influencers. Ten eerste de nano influencers. Dit zijn kleine influencers met ongeveer vijfduizend volgers. Daaropvolgend zijn er de micro influencers. Dit zijn influencers tot de 50k volgers. Zij hebben net zoals de nano influencers een erg specifieke doelgroep en dus is het interessant voor merken om hierop in te spelen. Vervolgens zijn er de meso influencers. Zij hebben tussen de 50k en 100k volgers en zitten tussen de micro en macro influencers in. Macro influencers hebben tussen de 100k en 1 miljoen volgers. Zij hebben dus een groot bereik, maar hun doelgroep is minder specifiek als bij de voorgaande influencers. Ten slotte zijn er nog de mega influencers. Zij hebben meer dan 1 miljoen volgers. Dit zijn de grootste type influencers op social media en zijn vaak bekende personen zoals acteurs of bekende sporters. Denk bijvoorbeeld aan Kylie Jenner. Bij deze soort influencer is de engagement laag en het prijskaartje hoog. Wel wordt zichtbaarheid hier gegarandeerd. Meer informatie over de verschillende soorten influencers vind je hier.

Webshop Loavies maakt gebruik van allebei de soorten influencers. Zij zijn inmiddels zo groot geworden dat mensen plaatjes in hun Loavies outfits delen en taggen, zonder dat Loavies hierom hoeft te vragen. Hierdoor beschikt Loavies over een grote database met foto’s van zowel micro- als macro-influencers en kunnen zij zelf bepalen welke zij selecteren om te reposten en welke zij achterwege laten.

Hoe vind je nou de juiste influencer? Onderzoek welke influencers de doelgroep leuk vinden. Wanneer zij enthousiast zijn over de influencer, zullen zij ook snel enthousiast zijn over het merk. Ook is het belangrijk dat de influencer oprecht enthousiast is over het merk. Het moet echt een goede match zijn. Je moet bijvoorbeeld geen vegetarische influencer vragen voor de promotie van een nieuwe hamburger.

Elke influencer heeft een bepaald soort niche. Denk bijvoorbeeld aan fashion, reizen, beauty food etc. Ook de niche moet goed passen bij jouw merk. Ga dus echt eerst op onderzoek uit voordat je influencers gaat benaderen. Misschien werkt een micro-influencer juist beter voor jou merk.

Met betrekking tot influencermarketing zijn er ook weer verschillende strategieën. Ten eerste is er de gesponsorde content. Dit is een vorm van content waarbij de influencer een product of dienst laat zien in ruil voor geld. Denk bijvoorbeeld aan een influencer die een foto post dat zij aan het sporten is in een outfit van Gymshark.

Een andere optie zijn kortingscodes. De influencer laat dan de product of dienst zien in zijn/haar story of social media feed en deelt hierbij een kortingscode. Deze kortingscodes zijn ook weer een handige manier om de aantal orders te herleiden. Op deze manier is het dus redelijk makkelijk om te tracken hoeveel orders er uit welke influencers zijn gekomen.

Ten slotte zijn er ook nog give-aways. Hierbij krijgt de influencer een pakket opgestuurd die hij/zij mag weggeven aan een volger. De mensen die mee willen doen aan deze winactie moeten meestal voldoen aan een aantal eisen. Denk bijvoorbeeld aan de influencer en het merk volgen op social media, het bericht liken en een vriend/vriendin taggen. Op deze manier heeft de influencer weer content om te delen op de social mediapagina’s en zijn de volgers van de influencer ook blij aangezien ze iets kunnen winnen. Hierdoor worden de producten/diensten ook geïntroduceerd bij de doelgroep. Wil je meer lezen over deze verschillende strategieën? Klik dan hier.

Dus. Wil jij een influencer gaan inzetten voor jouw bedrijf? Denk dan goed na of dit bij je strategie en merk aansluit. Doe onderzoek naar wie er goed bij jouw merk zou passen. En vergeet de #SPON natuurlijk niet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *