Hoe en waarom jouw bedrijf (meer) moet inzetten op Branding

Wil je dat jouw bedrijf door consumenten herkend wordt, consumenten jouw bedrijf verkiezen boven concurrenten en dat je een binding opbouwt met jouw klanten? Dan moet je inzetten op branding. In dit artikel lees je meer over de kracht van een sterke brand en leer je hoe jij met je bedrijf succesvol gebruik kunt maken van branding.

Branding is ontzettend belangrijk bij het beeld dat andere mensen van jouw bedrijf hebben. Daarbij is het cruciaal om te beseffen dat de brand van jouw bedrijf niet alleen een stijlvol logo of een pakkende slogan is. Nee, de brand van jouw bedrijf moet de volledige identiteit van jouw business uitstralen. Waar sta je voor en wat wil je op (potentiële) klanten overbrengen? Deze waarden moeten dusdanig aanwezig zijn dat jouw bedrijf je doelgroep een gevoel van herkenbaarheid en vertrouwen geeft. Als dit het geval is, gaat het inzetten op de branding van je bedrijf zich volledig terugbetalen en zul je snel groeien. Maar hoe krijg je dit voor elkaar?

1. Herkenning

Elke marketeer of ondernemer hoopt dat zo veel mogelijk klanten voor zijn bedrijf kiezen. Op een sterke manier gebruikmaken van branding helpt hierbij. Eén van de redenen waarom je moet inzetten op branding, is om de herkenbaarheid van je bedrijf te vergroten. Met herkenbaarheid komt namelijk vertrouwen. Als consumenten jouw bedrijf herkennen en een positieve associatie bij jouw bedrijf hebben, zullen zij veel eerder geneigd zijn om over te gaan tot een aankoop bij jouw bedrijf.

Om van dit gegeven bij consumenten te kunnen profiteren, is het belangrijk dat jouw bedrijf herkenning oproept. Dit kun je bijvoorbeeld realiseren door gebruik te maken van een duidelijke huisstijl, een aansprekend logo en het uitdragen van de kernwaarden van je bedrijf op social media. De kracht van herhaling is hierbij van groot belang. Hoe vaker jij een boodschap op vergelijkbare manier herhaalt, des te eerder consumenten jouw bedrijf zullen gaan herkennen.

2. Consistentie

Het werd hierboven al aangestipt, maar consistentie is binnen branding-marketing misschien wel de belangrijkste waarde. Zonder consistentie binnen jouw campagnes en merkuitingen zal het bijzonder lastig worden om klanten voor je te winnen. Zonder een vaste uitstraling richting consumenten of het consistent herhalen van campagne-boodschappen of merkuitingen zijn alle acties die je ten behoeve van branding onderneemt eigenlijk een verspilling van je tijd. Een boodschap blijft namelijk pas écht bij consumenten hangen als deze duidelijk en concreet is en regelmatig herhaald wordt. Die duidelijkheid, concreetheid en herhaling zijn alleen te realiseren middels consistentie in zowel de inhoudelijke boodschap als de mate van herhaling van de boodschap. Het belang van consistentie binnen branding-marketing is daarmee duidelijk.

3. Onderscheiden

Wat de sterkste Brands ter wereld onderscheidt ten opzichte van de minder sterke Brands, is het feit dat de allersterkste zichzelf een unieke propositie hebben verschaft. Denk aan bedrijven als Coca-Cola, Apple, Starbucks, McDonald’s of Red Bull. Zij profileren zich al zeer lange tijd op herkenbare en unieke wijze, waardoor je als consument bij elk van deze merken direct een associatie hebt. Je weet wat de merken doen en waar zij hoofdzakelijk voor staan. Dit moet jij ook met jouw bedrijf zien te creëren. 

En hoewel dit op het eerste oog wellicht een onmogelijke opgave lijkt, is het gemakkelijker dan je denkt. Wanneer je helder voor ogen hebt waar je bedrijf voor staat en wat je klanten kunt bieden, moet je deze propositie claimen door middels een herkenbare huisstijl en unieke, vernieuwende campagnes bekendheid te vergaren. Je moet je onderscheiden ten opzichte van de aanwezige concurrentie, zonder hierbij de kernwaarden van je bedrijf weet te verloochenen. Als jij en je bedrijf hier een balans in vinden, maak je op krachtige wijze gebruik van branding en zullen de bekendheid en omzet van je bedrijf uiteindelijk fors toenemen.

4. Binding

Als het je als bedrijf lukt om de bovenstaande punten te realiseren binnen de branding-marketing van je onderneming, zal dit erin resulteren dat consumenten – vaak zelfs onbewust – een band met jouw bedrijf gaan opbouwen. Ze herkennen je bedrijf, weten wat je doet en voelen zich zodoende op een bepaalde manier verbonden met je bedrijf. Als zij iets nodig hebben wat jij ze hebt te bieden, weten zij dit en zullen zij niet aarzelen het benodigde product of de gewenste dienst via jouw bedrijf aan te schaffen. Ze kiezen vanwege de sterke branding voor jou en niet voor je concurrenten.

5. Intern belang

Het laatste punt is minder gericht op de markt en op consumenten, maar juist op de meerwaarde die een sterke branding binnen jouw bedrijf kan hebben. Als er intern duidelijk is wat de kernwaarden zijn en hoe jouw bedrijf naar buiten wil treden, dan helpt dit jouw personeel bij het maken van de juiste keuzes. Intern weet iedereen waarvoor klanten voor jouw bedrijf kiezen en zodoende weet je ook precies aan welke verwachtingen je moet voldoen. Dit maakt het voor je personeel gemakkelijker om te excelleren binnen jouw bedrijf. Een goede branding zorgt dus zowel intern als extern voor duidelijkheid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *