Hoe Bas Smit nog ijs kan verkopen aan Eskimo’s

on

Je kunt hem kennen als ‘Bas Smit’, ‘Bal Smit’, ‘Basfontijntje’, ‘Bril Smit’, ‘TAFKAB’ of ‘de man van Nicolette van Dam.’ Met zijn 866.000 volgers op Instagram heeft hij een enorm bereik. Met hem zijn er genoeg andere Nederlandse influencers waarvan het Instagram-account deze grootte heeft bereikt. Met 866.000 volgers op Instagram kun je stellen dat de personal branding van Bas Smit er ééntje is om een voorbeeld aan te nemen, hoe pak je dat aan?

Wie is Bas Smit?

Bas Smit (40) is, met een aandelen in meer dan twintig bedrijven, een ondernemer in hart en nieren.  En ook zijn Instagram-account maakt dit nog maar eens duidelijk. Het lijkt wel alsof alles wat Bas aanraakt spontaan verandert in een succesverhaal. De loyaliteit van zijn volgers is één van de grote redenen dat Bas al zijn producten en diensten kan verkopen. 

Bas Smit & Personal branding

Iets wat Bas Smit heel erg goed doet is zijn personal branding. Bij personal branding zet je jezelf neer als merk. Om dit goed te laten verlopen moet je ervoor zorgen dat mensen positieve gedachtes krijgen als ze aan jou denken. Als je ook maar één blik werpt op het Instagram-account van Bas vliegen de positieve gedachtes je om de oren. Bas zet zich niet alleen in voor zijn eigen organisaties en bedrijven, hij haalt ook heel regelmatig geld op voor goede doelen of mensen die hulp nodig hebben.

Hoe kun jij ervoor zorgen dat jouw personal branding ook goed werkt? Onderscheid je van de rest, maar blijf hierbij wel jezelf. Zorg ervoor dat mensen bij jou en jouw bedrijf meteen aan positieve dingen denken. Mensen moeten jouw product of dienst zien en denken: “Ja! Een product van Kees MOET ik hebben, hij heeft zijn hele hart en ziel in zijn producten gestopt en dat zie je.” 

Bas Smit & Loyaliteit

Wanneer Bas live gaat om producten te testen, filmt hoe zijn schildpad een ei legt of samen met zijn dochters op pad gaat om een lunchplek te zoeken, kijken er vaak meer dan 400.000 mensen naar deze video’s. De loyaliteit die Bas heeft opgebouwd onder zijn volgers is enorm hoog. Zoals je misschien al weet zijn loyale klanten de beste klanten, deze klanten kopen iets bij jou omdat jij het bent. Bij loyale klanten weet je dat de klant tevredenheid hoog is, daarnaast scheelt het in kosten. Het continu werven van nieuwe klanten kost veel meer geld dan het hebben van een loyale klantenkring. 

Hoe zorg jij ervoor dat de binding met je volgers net zo goed wordt als die van Bas Smit? Zorg ervoor dat je elke dag content op je Instagram-account zet. Deze content kan in de vorm van posts, stories, IGTV’s of reels. Blijf persoonlijk, laat zien waar je mee bezig bent, zowel in je dagelijks leven als een kijkje achter de schermen in jouw bedrijf. Laat zien dat jij je volgers ziet, Bas Smit doet dit bijvoorbeeld door stories te delen waarin hij met fans op de foto gaat of gaat een keer koffiedrinken met één van zijn volgers en deelt dit vervolgens met de rest van zijn volgers. 

Bas Smit & Verkopen

Zoals eerder genoemd heeft Bas Smit aandelen in meer dan twintig bedrijven. Hij verkoopt grotere producten en diensten zoals selfservice-automaat Junea en bezorgdienst Zapp, maar Bas verkoopt ook kleinere grappige producten die vanwege zijn Instagram kanaal als warme broodjes over de toonbank gaan. Zo heeft hij sokken, badfontijntjes, T-shirts, kerstballen en nog veel meer andere producten waar zijn gezicht op staat die hij via stories en posts op Instagram weet te verkopen. 

Hoe kan het dat Bas Smit zo ‘makkelijk’ producten weet te verkopen? Zoals eerder genoemd heeft de loyaliteit van zijn volgers een groot aandeel in deze verkoop. Daarnaast geeft Bas Smit vaak goede redenen aan mensen om zijn producten te kopen, hij geeft bijvoorbeeld een deel van de opbrengsten weg aan een goed doel of bezorgt de gekochte producten hoogstpersoonlijk af bij jouw voordeur. In het kort komt het erop neer dat Bas een bepaalde waarde toevoegt aan zijn producten, dit zorgt ervoor dat mensen de producten sneller zullen kopen en er eventueel ook meer voor over hebben. 

Conclusie

Bas Smit doet dus veel goed op sociale media en jij, als starter in de creatieve industrie, kunt hem goed als voorbeeld gebruiken. Bekijk eens hoe hij zijn producten en diensten aanbiedt en ga na of dit ook zou werken voor jouw bedrijf. Bepaal hoe jij je merk wilt branden en op welke manier je gaat zorgen voor binding met jouw volgers. Gebruik de tips in dit artikel om goed te kijken naar jouw personal branding en hoe je deze kunt verbeteren. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *