De valkuilen bij het starten van een onderneming

Een eigen onderneming starten. Misschien was het al iets waar je van droomde toen je nog op de middelbare school zat of misschien is het sinds kort een idee waar je over nadenkt. Vaak begint het allemaal met een concept, een concept om een product of dienst op de markt te brengen. Het concept verzinnen is vaak niet zo lastig, en al helemaal niet als dit iets is waar je je al jaren mee bezig houdt. Ook het concept realiteit maken is meestal niet hetgeen waar je tegenaan loopt als startende ondernemer. Maar wat zijn er dan wel voor uitdagingen als je een onderneming start? In dit artikel worden de grootste uitdagingen en oplossingen genoemd die hierbij komen kijken.

De uitdagingen die horen bij het starten van een eigen onderneming zijn te verdelen in uitdagingen op privégebied en uitdagingen op het werkgebied.

Het werkgebied

  • Het ondernemingsplan
    Veel startende ondernemers onderschatten hoe belangrijk een goed en duidelijk uitgeschreven ondernemingsplan is. In je ondernemingsplan beschrijf je gedetailleerde doelstellingen, methoden en plannen hoe je de doelstellingen wil behalen. Ook beschrijf je duidelijk wel kosten er gemaakt moeten worden voor je doelstellingen en onderneming. Je denkt na over alles wat nodig is en brengt dit in kaart. Op die manier word je niet verrast door onverwachte kosten maar ben je voorbereid op wat komen gaat. Nou denk je vast dat je jaren lang moet gaan sparen om uiteindelijk je onderneming te starten, maar dit hoeft helemaal niet het geval te zijn. Ruilhandel is in het begin een goede optie om je beginnende bedrijf wat bekendheid op te leveren. Bied bijvoorbeeld gratis samples aan in ruil voor promotie op social media. Hierdoor krijg je klanten en conversie. Ondanks dat je met ruilhandel in het begin best een eindje op weg kunt, moet je wel onthouden dat je altijd moet investeren in je onderneming.
  • Conversie
    Zoals in het intro al wordt gezegd, zijn de beginstappen van een onderneming zoals het verzinnen en uitwerken van een concept niet de meest lastige dingen van het starten van je onderneming. Ook het bijvoorbeeld maken van een website, social media kanalen en content zouden niet de lastigste taken hoeven zijn. Het daadwerkelijke geld verdienen, en dus conversie, is echter wel een grote uitdaging. Hoe zorg je dat mensen doen wat jij wil en jouw product echt gaan kopen? Wat belangrijk is, is het vinden en kiezen van een doelgroep aan wie je jouw product of dienst gaat aanbieden. Je focust je op de mensen die geïnteresseerd zouden zijn in jouw product of dienst in plaats van dat je je op iedereen gaat focussen. Op die manier steek je geen moeite in mensen die eigenlijk geen interesse hebben in wat jij verkoopt. Vaak zijn die klanten dichterbij dan je denkt. Probeer vervolgens te kijken naar je product of dienst en bedenk hoeveel geld jij hier zelf voor zou willen betalen als jij je product of dienst bij een andere startende ondernemer zag staan. Als je de eerste klanten vindt, en vanuit daaruit steeds een stapje verder gaat en energie blijft steken in het vinden van andere klanten en je huidige klanten, creëer je een goede klanten omgeving waarin de klanten je onderneming vinden en zich binden.

Het privégebied

  • Jouw omgeving
    Wanneer je begint met een onderneming zullen er altijd mensen in je omgeving zijn die je willen ‘behoeden’ voor het starten van een eigen onderneming. ‘Begin hier nou toch niet aan’, ‘hoe ga je je ooit kunnen onderscheiden, alles bestaat al’. Dit is allemaal uit twijfel en angst van die personen zelf. Ze bedoelen het misschien goed maar dit kan jou er wel van weerhouden om te beginnen met een onderneming. Luister hier dus niet naar. Kijk naar jouw plannen en hoe jij je toekomst voor ogen hebt. Zit een onderneming daarbij, begin dan met de onderneming. Je weet pas of iets werkt of lukt als je het doet en probeert. Focus dus vooral op wat jij zelf wil doen.
  • Balans
    Het vinden van een balans tussen werktijd en eigen tijd is voor veel startende ondernemers vaak nog best lastig. Je bent constant bezig met je startende onderneming; gaat alles goed? doe ik dit wel goed? moet ik niet meer doen? Wat als dit gebeurd? Wat als dit fout gaat? Hierdoor kan je erg de fout ingaan. Door (te) veel tijd in je onderneming te steken en jezelf te weinig tijd te geven op privégebied, kan het lastig te zijn om het vol te houden en om op lange termijn succesvol te blijven. Let hier dus goed op!

Tot slot

Nou, zo te zien zijn er genoeg uitdagingen! Gelukkig is er voor elke uitdaging een oplossing, en zal je als startende onderneming blijven groeien. Het is belangrijk om steeds nieuwe stappen te nemen en niet te veel te twijfelen aan jezelf. Maak het ook niet te moeilijk. Met vertrouwen, passie en doorzettingsvermogen kom je er vanzelf en bouw je succesvolle, winstgevende onderneming met veel conversie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *