Dé 4 redenen waarom je personal branding moet inzetten bij jouw bedrijf

Bij de branding van een bedrijf gaat het om het omzetten van de waarden van het bedrijf in een visuele identiteit. Er zijn veel soorten branding zoals; city branding, cooperate branding en personal branding. Personal branding wordt steeds vaker gebruikt in bedrijven en wordt dus ook steeds belangrijker om in te zetten. Bij personal branding kijk je naar wat jouw bedrijf uniek maakt. 

Personal branding vertelt wie jij bent als bedrijf

Door personal branding in te zetten maak je kenbaar wie je bent als bedrijf. Daarnaast komt jouw personal brand tot uiting in de ambities die je bedrijf heeft. Dit laat zich zien in de communicatie en op welke manier je je werk doet. Ook is het voor jezelf als bedrijf goed om je te verdiepen in je brand en te ontdekken wie je diep van binnen bent, en waarom je de dingen doet die je doet. Personal branding helpt om jouw persoonlijkheid, purpose, waarden, talen en meningen tot een geheel te maken. Meer over het ontwikkelen van een merkidentiteit lees je hier.

Je kunt je door personal branding makkelijker onderscheiden van je concurrenten

Ook als bedrijf is het van belang om je te onderscheiden van je concurrenten en jouw eigen zichtbaarheid te vergroten binnen de arbeidsmarkt. Het inzetten van personal branding is essentieel hierbij. Door de krachten en kwaliteiten van jouw bedrijf te laten zien creëer je een unieke personal brand naar jouw klanten. Branding expert A. Ligtvoet vertelt: ‘Je moet je onderscheiden van de rest. Als je opgaat in de grijze massa kun je niet duidelijk maken waarom juist jij voor een bepaalde functie geschikt bent. Voor jou zijn er honderd anderen.’ Ook door de groei van het aantal zelfstandige ondernemers is het strategische merkdenken een skill geworden om jezelf te onderscheiden van je concurrenten. En je uiteindelijke doel is natuurlijk dat klanten voor jou kiezen als persoon die hen het beste aanspreekt.

Personal branding is dé trend van dit moment

Waarom weet ik nu pas van personal branding af? Dit zul je je nu vast afvragen. Het is niet gek dat je er nu pas veel over gaat lezen en horen. Personal branding is een opkomende trend van de laatste jaren. Juist in het huidig internettijdperk van nu is een online imago en reputatie van enorm belang. Potentiële klanten, opdrachtgevers, recruiters en werkgevers zijn online aanwezig en zullen eerst het internet afspeuren om informatie te vinden over jouw bedrijf en daarna pas contact opnemen met je bedrijf zelf. Met het inzetten van personal branding creëer je vertrouwen voor je klanten doordat ze de persoonlijke waarden en normen van jouw bedrijf weten.

Personal branding is een noodzaak geworden om aan mee te doen

Kijk eens om je heen, talloze bedrijven zetten al personal branding in bij hun merk. Wacht dus niet te lang en kijk ook naar jouw uniciteit van je bedrijf. Het is juist in deze tijd belangrijk om het te gebruiken en je wordt ook genoodzaakt om het in te zetten voor een succesvol businessplan. Ook vergroot je de kans dat de klanten je merk beter herinneren met personal branding.   

Naast al deze redenen waarom je personal branding moet inzetten ben je ook waarschijnlijk benieuwd hoe je het kan inzetten. Er zijn heel veel verschillende manieren om dit te doen en mijn advies is om het te doen op een manier die bij jouw bedrijf past. De ‘elevator pitch’ is een manier om jouw merk kort en bondig te omschrijven met je unieke normen en waarden. Stel je voor dat je in een lift staat met iemand en in 40 seconden moet vertellen wie je bent als bedrijf en waar je voor staat. Het formuleren van deze pitch zorgt voor een krachtig statement wie jij bent als bedrijf. Een personal brand is goed als het relevant, uniek, succesvol en bekendheid genereert. Om jezelf als bedrijf bekender te maken in de buitenwereld is het belangrijk dat je zoveel mogelijke onlinekanalen aanmaakt. Denk hierbij aan social media maar ook een persoonlijke website voegt hier veel aan toe.

Nu je weet wat personal branding is en welke voordelen het heeft kan je vast niet wachten om er mee aan de slag te gaan! Personal branding zorgt nu eenmaal voor een succesvoller merk van jouw bedrijf. De voordelen die je hier onder ander uithaalt is meer zelfkennis over je merk, betere zichtbaarheid, een positieve ‘groeimindset’ en een groei in je inkomsten. Natuurlijk zit er ook een kanttekening aan het gebruik van personal branding. Het is bijvoorbeeld lastig om een personal brand te meten en op waarde in te schatten. Daarnaast is het opbouwen van een reputatie een lang proces en kan deze investering door negatieve reacties of meningen snel teniet worden gedaan. Het is belangrijk dat je goed van tevoren uitzoekt waar je krachten en kwaliteiten van je bedrijf liggen om vervolgens aan de slag te gaan met personal branding!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *