4 tips voor een hogere conversie

Als startende ondernemer is het soms lastig om je website te optimaliseren voor het verhogen van de conversie. Een hoge conversie zorgt ervoor dat meer bezoekers van je website ook daadwerkelijk klant worden. Conversie vindt plaats wanneer een bezoeker op één van je websitepagina’s een gewenste actie onderneemt. Maar hoe zorg je nou precies voor een hogere conversie? Welke middelen zijn essentieel om mee te nemen? Hieronder vind je 4 belangrijke punten die je kunnen helpen voor het verhogen van de conversie.

Call to action

Om te beginnen starten we met duidelijk maken van een call to action op een webpagina. Een call to action motiveert een bezoeker om een bepaalde actie uit te voeren. Een call to action kan in de vorm van een knop/ button, maar kan ook worden ingezet door middel van een stuk tekst of een afbeelding. Een call to action is belangrijk op je website, omdat het een oproep geeft aan de bezoeker om tot actie over te gaan. Aan de hand van een goede oproep tot actie leid je de bezoeker naar de meest belangrijkste punten en/of doel(en) op de website. Vervolgens geef je ze daar de juiste informatie, benader je ze op het juiste moment en verleid je ze tot het maken van een actie. Dit allemaal zou de conversie op het doel van jouw website verhogen.

Belangrijk om op te letten bij het toepassen van een call to action op je website is om rekening te houden met welke kleur en vorm jij de call to action geeft. Iets wat groen is wordt bijvoorbeeld veel vaker op geklikt dan wanneer het rood is.

Reviews

Ten tweede zorgen het tonen van reviews op je website voor een hogere conversie. Met het tonen van reviews vergroot je het vertrouwen bij een bezoeker wat kan zorgen voor een hogere conversie. Een consument gaat eenmaal eerder over tot het uitvoeren van een gewenste actie bij iemand die hij/zij vertrouwt. Bezoekers van een website hechten meer waarde aan wat anderen mensen vinden dan wat er op de website vanuit de organisatie wordt gecommuniceerd. Eerdere bezoekers benoemen zowel de voor- als nadelen waar de organisatie van de website alleen de voordelen benoemt. Niet alleen de positieve reviews zorgen voor een hogere conversie, maar ook de negatieve reviews hebben een positief effect op het verhogen van de conversie. Zodra er alleen maar positieve reviews op een website staan zorgt dit voor wantrouwen bij de bezoeker. Daarnaast is het wel belangrijk om als organisatie te reageren op de negatieve reviews. Op deze manier voorkom je de kans op een slechte eWOM (electronic Word of Mouth). Wil je meer weten over eWOM, klik dan hier.

Maak het proces inzichtelijk

Ten derde is het belangrijk om het proces dat de bezoeker doorloopt op de website inzichtelijk te maken. Daarvoor is het belangrijk om van tevoren duidelijk te hebben wat het doel is van je website. Het is belangrijk om het proces dat een bezoeker doorloopt zo inzichtelijk mogelijk te maken, omdat mensen graag willen weten wat ze te wachten staat en wat ze op een bepaald moment aan het doen zijn. Bij boorbeeld een webshop is het goed om alle stappen overzichtelijk bovenaan de pagina te plaatsen zoals de stappen van invullen van de gegevens, bezorglocatie invoeren en de betaling afronden. Dit zorgt ervoor dat mensen weten wat ze kunnen verwachten en haken ze minder snel af omdat ze weten wat er nog komen gaat.  

Social media

Tot slot kijken we naar het effect van social media op het verhogen van conversie. Social media groeit nog elke dag en wordt steeds belangrijker om gebruik van te maken. Door het inzetten van social media kan je je bereik vergroten, je naamsbekendheid laten groeien en meer zichtbaar worden. Het is belangrijk om social media in te zetten voor het verhogen van de conversie, omdat het zorgt voor traffic naar de website. Maar aan welke eisen moet je nou voldoen om zo veel mogelijk uit je social media kanalen te halen? Ten eerste kan je door middel van social media een goede klant relatie opbouwen of terwijl engagement. Ten tweede is het belangrijk om regelmatig actief te zijn op je social mediakanalen. Zodra je regelmatig een bericht plaats gaan kijkers/ lezers je meer onthouden en bereik je een betrokken groep volgers.  Lees hier meer over waarom het als organisatie belangrijk is om social media te gebruiken.

Om dus tot een hogere conversie te komen is het belangrijk dat je zowel de website optimaliseert als alle eigen social mediakanalen. Er valt veel winst te halen zodra je een goede en duidelijke call to action toevoegt, ervoor zorgt dat klanten reviews kunnen achterlaten, het proces dat de bezoeker moet doorlopen inzichtelijk maakt en wanneer je je social mediakanalen op de juiste manier inzet en regelmatig actief bent. Zodra je deze 4 punten toevoegt of optimaliseert verhoog je de conversie van jouw website. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *