VERSLAAFD – Ook jij bent verslaafd aan pushnotificaties

Technologie, we gebruiken het dagelijks. Sterker nog, de wereld zou er heel anders uit zien als we morgen wakker zouden worden in een wereld zonder technologie. Kun je het je nog voorstellen dat je wekker geen smartphone meer is? Of dat je niet even kan laten weten dat je een half uur later thuis bent. En hoewel technologie iets prachtigs is, kan het ons ook op minder positieve manieren beïnvloeden. Een manier die je vaak zelf niet eens hoor hebt. In dit artikel ga ik het daarover hebben met jullie. 

De onbewuste impact van technologie op ons dagelijkse leven. 

Wist jij dat we onze telefoon zon 150 keer per dag checken? En of we het nu bewust doen of niet, is dat wel wat de techindustrie wil. Jouw aandacht. Want jouw aandacht is goud waard. Net als jouw data die jij achterlaat op deze apps. 
En wist jij dat gokmachines in Amerika jaarlijks meer geld verdienen dan bioscopen, pretparken en sportevenementen tezamen? Nu kun je denken; ‘goh, gelukkig gok ik nooit’! Maar dat is niet helemaal waar. Jij hebt dan misschien geen gokverslaving, maar jij hebt wel een gokmachine op zak elke dag: je smartphone. 

Wanneer jij op je telefoon kijkt om je notificaties te checken, trek jij aan dezelfde hendel van de gokmachine om te zien of jij prijs hebt. 
Wanneer jij je Instagram tijdlijn ververst, trek jij ook aan de hendel om te zien of jij prijs hebt. Wanneer jij op je notificaties klikt om te kijken wat voor berichtje je hebt, trek jij aan diezelfde hendel van de gokmachine om te kijken wat voor prijs je hebt. 
Dit doe je dus 150 keer op een dag. Dus 55000 keer per jaar controleer jij je telefoon op die manier… Ik denk dat we dan wel over een verslaving kunnen spreken. 

Intermittend Variable Rewards

Het frappante is dat de designteams van Apple en Google deze verslaving helemaal niet wilden veroorzaken. Het gebeurde eigenlijk per ongeluk. Ze implementeerden simpelweg een psychologisch trucje waarvan zij wisten dat het goed zou zijn voor hun business. Het trucje heet ook wel: ‘intermittent variable rewards’. Letterlijk vertaald: periodieke variabele beloningen. Dit is een onderdeel van gedragspsychologie. Deze zogezegde periodieke variabele beloningen zouden gaan om de notificaties op je smartphone. Mensen worden door deze notificaties getriggerd. Is de notificatie ook nog eens leuk of interessant? Dan krijgt men daar een goed gevoel bij. Zo hoop je dat elke melding die je daarna krijgt, je hetzelfde fijne gevoel geeft als de eerste keer. En omdat deze meldingen altijd op verschillende tijden binnen kunnen komen, wil je altijd in staat zijn om zo snel mogelijk naar deze meldingen te kijken. Het principe dat jij niet weet wanneer je jouw zogezegde ‘beloning’ krijgt, maakt het juist interessant. Dit is zelfs de basis van hoe een verslaving werkt. En zo houden zulke apps jouw aandacht zo lang mogelijk vast.

Maar bij wie ligt deze verantwoordelijkheid?

Ik vind dat de techindustrie zijn verantwoordelijkheid moet nemen door mensen bewust te maken van de verslavingsgevoeligheid van hun producten. Uiteraard kan ik wel begrijpen dat het voor techbedrijven gunstig is als zij de aandacht van hun gebruikers opeisen. In een wereld waar mensen miljoenen prikkels op een dag krijgen, is het lastig om de aandacht van de mens vast te houden. Ondanks dat grote spelers als Apple, Google en Facebook in eerste instantie niet voor ogen hadden wat de impact van hun technologie teweeg zou brengen, vind ik dat zij hun verantwoordelijkheid juist moeten nemen om de gebruikers tegen zichzelf te beschermen.  

Tegenwoordig hebben apps als Instagram en TikTok een ingebouwde optie om je schermtijd te beperken. TikTok (de geüpdatet versie van musical.ly) is een app waar gebruikers korte video’s kunnen uploaden. Hoewel ik de app fantastisch vind, is de app in mijn ogen gevaarlijk. Voor je het weet ben je uren verder. Terwijl ik stageliep vanuit huis besloot mijn laptop zichzelf te gaan updaten. ‘Prima, ga ik wel even TikTokken’, dacht ik. Ik kreeg veel meldingen binnen van video’s die naar mij waren gestuurd. Ondertussen was ik 3 kwartier verder en mijn laptop was allang klaar met de update. Oeps, foutje, bedankt! Gelukkig beginnen steeds meer sociale media apps hun verantwoordelijkheid te pakken door dus limieten aan het gebruik in te stellen. Zo kun je bijvoorbeeld in TikTok ervoor kiezen om na 40 minuten uitgelogd te worden van de app. Handig! Ik vind dit een heel goed initiatief. Maar dit pakt de situatie van de meldingen nog niet aan.

Tijdslimitieten instellen op TikTok

Om specifiek de verslaving rond de meldingen op te lossen, zouden systemen als Android en iOS ervoor kunnen zorgen dat mensen kunnen instellen wanneer zij meldingen willen ontvangen. Momenteel kun je er alleen voor kiezen om je meldingen voor bepaalde apps aan óf uit te zetten. Dus de optie om een tijdsbestek te kiezen voor deze meldingen, lijkt me een goede middenweg. Ik denk dat sowieso maar weinig mensen weten wat voor impact deze meldingen hebben op je mediagebruik. En hoe dat het alledaagse leven van een mens beïnvloedt.  

Technologie heeft dus absoluut zijn mooie kanten, maar mensen moeten zich ook bewust zijn van de negatieve kanten. Deze blijven vaak achter omdat het de grote techbedrijven alleen maar beter maakt. En dat is dus in mijn optiek niet helemaal eerlijk. The more you know…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *