ConverCialdini: verhoog je conversie door de principes van Cialdini – Case Maha

Maha Amsterdam, een Amsterdamse streetwear winkel die zich compleet heeft gefocust op vrouwen. De winkel is gevestigd in hartje Amsterdam, in de Vijzelstraat. Maha is opgericht in 2015 door Saskia van Hofwegen en Dian Iskandar. Zij zagen dat er te weinig vrouwelijke vertegenwoordiging was voor de urban modecultuur in Nederland. Inmiddels zijn ze uitgegroeid tot een lifestyle merk en -winkel dat vrouwen de allerbeste sneakers en fashion biedt. In dit artikel gaan we kijken naar hoe zij hun webshop kunnen verbeteren door persuasive designtechnieken toe te passen. 

Persuasive design, wat is dat?

Letterlijk vertaald betekent persuasive design ‘overtuigend ontwerp’. Deze leer gaat over het beïnvloeden van het beslissingsproces van consumenten gebaseerd op meerdere overtuigingsprincipes. Persuasive design is afkomstig uit gedragspsychologie ofwel ‘behaviour psychology’. Het is dus de bedoeling dat je met dit principe consumenten beïnvloed tot de gewenste conversie; dit kan zijn een aankoop, gegevens achterlaten of het aanvragen van een offerte. 

En er is één man die zich expert op het gebied van overtuigen mag noemen: Robert Cialdini. Deze hoogleraar en onderzoeker heeft 7 principes opgesteld die de conversie van je online kanaal verhoogt. Laten we aan de slag gaan en deze principes door vertalen voor Maha de webshop.

Sympathie

We trappen af met sympathie. Logischerwijs ben je sneller geneigd om een product te kopen bij een bedrijf of iemand waar jij sympathie voor hebt. Als bedrijf moet je goed kunnen inspelen op de consument om deze gunfactor te krijgen. Een goedlachse, behulpzame klantenservice is een goed voorbeeld hoe bedrijven voor een goed imago kunnen zorgen. 

Een ander voorbeeld om sympathie te wekken is om de ‘over-ons’-pagina aantrekkelijk te maken. Het is niet verkeerd om op deze pagina menselijk te maken, ‘coroporate with a human touch’. Als het ware geef je middels deze pagina het bedrijf een gezicht. De consument wil weten wie er achter het bedrijf zit. De cosument vraagt zich namelijk af: past dit bedrijf bij mij en wil ik bij deze mensen horen? 

En de ‘over-ons’-pagina is bij Maha redelijk beknopt. De pagina zegt iets over waarom ze zijn begonnen, maar niet over wie zij zijn als bedrijf. Ik raad Maha dan ook aan om foto’s toe te voegen en meer persoonlijke informatie te vertellen over hunzelf. Het is voor de lezers ook interessant om lezen over hun relatie met sneakers en modewereld.

Huidige situatie

Autoriteit

We gaan door naar het volgende punt, autoriteit. Als sinds we jong zijn horen we respect te hebben voor autoritaire personen zoals leraren, doctoren en ouderen. Het zal je dan ook niets verbazen dat het is gebleken dat we hierdoor ook sneller geneigd zijn om autoritaire figuren te vertrouwen. 

Als we dit door vertalen naar webshops zijn we dus sneller geneigd aankopen te doen bij een webshop die autoriteit uitstraalt. Met een professioneel design redt een website het niet meer. Er zijn tegenwoordig heel veel keurmerken die webshops gebruiken om aan te tonen dat zij betrouwbaar en autoritair zijn. Vaak staan deze in de header of footer van de website. 

Bij Maha is dat niet het geval. Veel mensen rondom Amsterdam kennen Maha, maar voor mensen buiten de randstad zou een keurmerk toch het extra stapje betrouwbaarheid uit kunnen stralen. 

Huidige situatie
Gewenste situatie

Wederkerigheid

We gaan door naar het principe wederkerigheid. Dit principe kun je vergelijken met het gezegde ‘voor wat, hoort wat’. Het gaat namelijk over geven en nemen. Als iemand iets aan jou geeft, voelen mensen zich simpelweg snel geneigd om iets terug doen. 

Laten we kijken hoe we dat kunnen toepassen op webshops. Bezoekers zijn dus sneller geneigd om over te gaan tot conversie als ze op voorhand al wat hebben gekregen. Een goed voorbeeld is 30 gratis dagen een digitale dienst gebruiken, een proefperiode dus. 

Maar in het geval van Maha is een kortingscode wellicht interessant. Als mensen voor het eerst op de website komen, is het slim om ze een welkomskortingscode te geven in een pop-up melding. Hierdoor wordt het interessant om daadwerkelijk over te gaan tot de koop van een product. 

Gewenste situatie

Schaarste

En dan komen we aan bij het laatste punt: schaarste. Het is bewezen dat exclusiviteit werkt. Mensen willen nou eenmaal producten of diensten die moeilijk te verkrijgen zijn. Bemachtig je toch je beoogde product of dienst? Dan voelt men zich extra speciaal. Mensen worden hebberig van beperkte producten. Denk hierbij aan speciale aanbiedingen of producten of diensten met een tijdbeperking. Op deze manier wekt men een bepaalde urgentie en mensen zijn daar nou eenmaal gevoelig voor. 

Een goed voorbeeld voor webshops is bijvoorbeeld vermelden dat er tot volgende week vrijdag 15% extra sale is op de sale. De kortingscode is dus tijdsgevoelig en zo lang de voorraad strekt. 

In het geval van Maha zouden zij hun voorraad aan kunnen geven in aantallen op de website. Als er bij een paar sneakers staat dat er nog maar één paar Nikes op voorraad is in die ene maat, zal deze binnen no-time verkopen. Maar Maha implementeert wel degelijk een vorm van schaarste op de website. Als een sneaker is uitverkocht, kun je je aanmelden met je e-mailadres en op de hoogte gehouden worden wanneer deze maat er wel weer is. 

Huidige situatie
Gewenste situatie

Conclusie

Maha is absoluut al een fantastische winkel. Maar op online gebied kunnen zij nog wat verbeteringen implementeren. Als zij deze principes toepassen, groeit waarschijnlijk hun klandizie ook buiten de randstad. En zullen zij meer conversie genereren. Maha, succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *