DÉ MANIER OM SOCIAL MEDIA STRATEGISCH TOE TE PASSEN

Social media is voor veel bedrijven volledig geïntegreerd in het bedrijf en hun strategie. Voor veel bedrijven is dit nog niet het geval. Social media zijn bijna niet meer weg te denken. Van foto’s plaatsen op de Instagram feed tot fleets op Twitter. Of we het nou leuk vinden of niet, we komen er niet meer onderuit. Een pluspunt is wel dat bijna elke doelgroep op een socialmediakanaal te vinden is, dus stap in de socialmediaboot en profiteer.

Nu is dit nog best lastig om te doen als je niet weet waar je moet beginnen. Ik help je hier graag doorheen.

Analyseer je doelgroep en hun socialmediagedrag

Als het goed is heb je als bedrijf een duidelijk beeld van je doelgroep en eventuele segmenten hierin. Nu is het tijd om te kijken naar hun socialmediagebruik. Op welke apps zijn ze actief? Hier kan je achter komen door een enquête uit te sturen onder de doelgroep, maar ook de analytics van je website is hier een erg handige tool voor. Ook is het belangrijk om te kijken naar hun gedrag op social media. Wat doen ze op de verschillende platformen? Consumeren ze alleen? Delen ze wellicht jouw content in hun verhaal? Reageren ze op jouw content? Taggen ze hun vrienden erin?  Volgens de Engagement Piramide van Waslow kun je gebruikers in de volgende categorieën indelen: watching, sharing, commenting, producing en curating. Deze categorieën geven een beeld in hoeverre de doelgroep vanuit zichzelf engaged met content.

Bepaal in welke socialmediafase jij als organisatie zit

Het is erg belangrijk om te weten in welke fase je als organisatie zit in het Social Business Transformation model. Zo weet je welke stappen je nog kan zetten om je doelen te behalen. Het Social Business Transformation model is een volwassenheidsmodel model, ontwikkeld door Brian Solis en Charlene Li. Dit model helpt je bij het bepalen in welke fase je zit.
Je kijkt eerst alleen naar je doelgroep, maar je gaat vervolgens nu ook een analyse maken over de socialmediakanalen van je eigen bedrijf. Dit wordt gedaan op basis van de socialmediaplanning, hoe de processen ingericht zijn en wat de resultaten zijn op social media. Dit wordt vastgesteld aan de hand van de verschillende fases. Dit helpt je een beeld te schetsen in welke groeifase je zit, zodat je kunt bepalen hoe en wat je wilt ontwikkelen op social media.

De zes fases zijn:

  1. Planning: (plannen)

In deze fase is het doel om goed luisteren naar de doelgroep. Op deze manier kun je ontdekken of er sprake is van een bepaald socialmediagedrag onder deze doelgroep. Ook kan je testprojecten starten. Denk hierbij aan A/B testen. Zo kan je achter voorkeuren komen en dit toepassen als je gebruik gaat maken van social media. Andere inzichten kunnen zijn dat je erachter komt dat je organisatie er nog helemaal niet klaar voor is om online te gaan op social media. Anticipeer hierop, ga na wat je kunt doen om wél online te kunnen gaan en voer dit uit. Of je komt erachter dat online niet ideaal is voor jouw organisatie en besluit om op andere marketingvormen te richten. Wees vooral niet bang om te falen!

  • Presence: (aanwezigheid)

In deze fase ben je als bedrijf bezig met het zichtbaar maken van je organisatie op social media. Denk hierbij aan berichten over nieuwe producten, je organisatie aanprijzen, laten weten waar je offline filiaal te vinden is, etc. Daarnaast is het natuurlijk erg mooi om ook de marketinguitingen die op andere media gedeeld worden, door te vertalen naar de socialmediakanalen. Zo blijf je crossmediaal en ontstaat er online een duidelijk beeld van je bedrijf/organisatie. Denk hierbij aan het plaatsen van een bericht op Instagram met een visueel aantrekkelijk beeld en een kort en krachtig bijschrift. Vervolgens op LinkedIn een mooie tekst met wat foto’s die écht wat bijdragen aan het bericht.

Bekijk hier een goed voorbeeld van &C om een idee te krijgen hoe je media kunt door vertalen op social media:

Bron: https://www.instagram.com/andcgram/

Bron: https://www.andc.tv/item/body-mind-psyche-ginny-onthaarde-haar-lichaam-tot-brandwonden-aan-toe

  • Engagement:

In deze fase zie je dat de meeste organisaties bezig zijn met het opstarten en bouwen van online communities. Het is hier erg belangrijk om de relaties met de volgers (consumenten) te onderhouden en deze naar een nog hoger niveau te tillen. Het is belangrijk om te weten wie je volgers zijn om goed met ze te kunnen communiceren. De content moet prikkelen en een gesprek of (positieve) reactie oproepen. Wil je meer lezen over hoe je content voor meer engagement kan zorgen, lees dan snel dit artikel van Kim Stolk.

  • Formalized: (geformaliseerd)

In de vorige fases heb je allemaal technieken toegepast om te kijken wat het beste werkt. Nu is het de bedoeling dat dit wordt afgerond en je aan een digitale strategie gaat beginnen. Als je in deze fase zit, wil je vaak je bereik en naamsbekendheid vergroten. Dit zou je kunnen doen door bijvoorbeeld ambassadeurs te introduceren voor de organisatie. Deze ambassadeurs representeren jouw merk, dus kies deze mensen verstandig!

Gymshark is hier een fantastisch voorbeeld van. Zij benoemen ambassadeurs voor hun merk. Ze krijgen dan de titel: Gymshark Athlete. Zij worden deel van het merk. Deze ambassadeurs promoten dan de producten van Gymshark. Dit kan leiden tot meer merkbinding, naamsbekendheid en absoluut een groter bereik.

Bron: https://www.instagram.com/gymshark/

  • Strategic: (strategisch)

In deze fase ben je bezig met het integreren van social media in alle lagen van de organisatie. De socialmediacampagnes worden steeds succesvoller en dragen bij aan de organisatiedoelstellingen. Hier is het van belang dat de socialmediakanalen worden meegenomen in lange termijn doelen van de organisatie. Stel ook vooral doelen voor je organisatie en maak ze zo SMART mogelijk (specifiek, meetbaar, ambitieus, realistisch en tijdsgebonden). Zo kan je ook meten of je de doelen hebt behaald. Een voorbeeld hiervan kan zijn: Binnen 12 maanden is het account op Instagram met 10.000 volgers gegroeid t.o.v. 1 februari 2019. Op deze manier kan je bijhouden hoe het met de voorgang van de doelen gaat en kan je een actieplan uitwerken met welke acties je als organisatie moet uitvoeren om dit doel te behalen. Ook helpt het op het moment dat je het doel niet behaald, bij het maken van strategische keuzes zodat je deze doelen wél kunt behalen.

  • Converged:  (samengevoegd)

Dit is de laatste fase en dus het eindpunt in het Social Business Transformation model. Hier is elke medewerker betrokken of op de hoogte van de socialmediastrategie. Alles binnen de organisatie is verbonden met social media, het is een deel van het bedrijf geworden.

Tijdens deze analyse kijk je naar al je eigen socialmediakanalen. Je analyseert hoeveel volgers je hebt, hoeveel berichten je hebt geplaats, hoeveel reacties je krijgt, etc. Vervolgens kijk je naar je je eigen organisatie. Met de gegevens van je doelgroep en dat van je eigen socialmediagebruik moet het mogelijk zijn om vast te stellen in welke fase je zit.

Strategisch plan
Aan de hand van je analyse, is het tijd om een duurzaam strategisch plan te maken. Hierbij stel je doelen voor de korte, maar ook lange termijn. Waar wil je in groeien? Waar ligt potentie voor je bedrijf?  

Het is in eerste instantie goed voor het financiële plaatje als je op korte termijn eenmalige conversies kunt behalen, maar een consument vasthouden voor de lange termijn is ideaal. Je wilt ook over twee jaar nog relevant en betrouwbaar zijn voor de klant. Wil je hier meer over lezen, bekijk dan gerust dit artikel van Mark Thiessen.

Wat echt heel belangrijk is voor content produceren, is dat het authentiek is. Vooral de jongeren, denk hierbij aan millennials en generatie Z, hechten veel waarde aan echtheid. Zo hoeven foto’s niet perfect te zijn, maar ze moeten er wel verzorgd uitzien. De foto’s die niet perfect zijn, doen het vaak het beste.

Het socialmediagedrag van de doelgroep, de socialmedianalyse van de organisatie en een strategisch plan. Als je al deze stappen en het model doorloopt, moet je in ieder geval een duidelijk beeld krijgen van jouw socialmedia-avontuur als organisatie. Het vergt echter wat tijd en energie om dit allemaal uit te werken. Wil je echt groeien op de lange termijn, dan is dit een must.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *