Zo zet je de nieuwste functie van Instagram succesvol in voor je bedrijf

We hebben een jaar achter de rug waarin heel veel is veranderd. In 2020 zagen we een grote verschuiving bij de budgetten van veel grote bedrijven. Waar eerder meer ruimte was voor de traditionele advertenties, werd er afgelopen jaar meer aandacht gegeven aan contentmarketing. Dit alles natuurlijk om te laten zien dat het bedrijf meer is dan alleen conversie. Reels is een Instagram-functie waar deze contentmarketing perfect uitgevoerd kan worden. In dit artikel vertel ik je hoe je deze functie succesvol inzet voor de branding van jouw bedrijf.

Het Vine van nu

Afgelopen jaar werd Reels geïntroduceerd op Instagram. Met Reels kunnen gebruikers korte video’s maken die vaak worden ingezet om dansjes te doen of korte sketches te maken. Reels is vergelijkbaar met concurrent TikTok en het vroegere Vine, maar naar verwachting zal Instagram met deze functie in 2021 een grote slag slaan. De mogelijkheden om Reels te gebruiken voor jouw bedrijf zijn eindeloos, maar zeker haalbaar. Je video’s kun je delen via je Stories of op je tijdlijn, maar je kunt ze ook alleen in de Reels-functie houden. Ook is het mogelijk je video te delen via het platform waarop je kunt ‘ontdekken’. Op deze manier kun je nieuwe mensen bereiken.

Bron: Pexels.com

Ga mee met trends

Zorg ervoor dat je op Instagram meegaat met de huidige trends. Vooral bij een functie als Reels is dat heel belangrijk. Er zijn continu challenges en dansjes gaande die iedereen opvolgt. Maar zorg ervoor dat je niet té laat bent met het aanhaken. De challenges op Reels (en TikTok) gaan zo razendsnel, dat je eigenlijk direct een video moet opnemen. Gebruik de liedjes en dansjes slim door er jouw eigen draai aan te geven en je bedrijf erin te laten zien. Challenges bestaan vaak uit heel simpele bewegingen of grapjes, soms is het zelfs alleen maar het playbacken van een tekst. Je kunt dus zo makkelijk instappen zoals je zelf wilt.

Toon persoonlijkheid

Het is niet het doel om in je Reels alleen maar je producten te laten zien. Gebruik de video’s in Reels juist om je branding te vergroten. Maak dus video’s die jouw merk laten zien, en niet je diensten of producten. Hoe je dat doet? Werk met een mascotte, je logo of de werkplek waar je werknemers zitten. Geef een kijkje achter de schermen van het bedrijf en laat persoonlijkheid zien. Wat doe jij als merk naast het verkopen van een product of dienst? Denk hierbij bijvoorbeeld aan het steunen van goede (maatschappelijke) doelen of het supporten van een beweging.

Green screen effect

Met een green screen effect kun je makkelijk vragen beantwoorden van je kijkers of toelichting geven op bijvoorbeeld een video of een product op de website. Met dit effect plaats je jezelf voor een afbeelding of video en kun je zelf kiezen waar je in beeld komt en wat je wilt laten zien. Zo is het net of je voor een bord staat en uitleg geeft over hetgeen waar vraag naar is. Het green screen effect is misschien wel het makkelijkste effect om te gebruiken en dus heel laagdrempelig.

Bron: Pexels.com

Leer van je doelgroep

Gebruik Reels ook om je doelgroep beter te leren kennen. Als je doelgroep actief is op Instagram, zorg er dan voor dat je eens in de zo veel tijd een moment inplant om actief onderzoek te doen. Bezoek de profielen van je doelgroep en kijk wat ze volgen en wat voor video’s die accounts maken. Welke dansjes doen ze zelf of welke video’s maken ze graag na? Speel hier makkelijk op in door dezelfde video’s na te maken, uiteraard met je eigen draai eraan gegeven. Vergeet daarnaast ook nooit om de video’s waar je bedrijfsnaam in genoemd wordt te bekijken en deze een like of reactie te geven. Zorg voor interactie!

Reels is verslavend, leuk en ook erg effectief. Het is een functie die je, vooral in 2021, niet mag missen. Sla je slag en ga vooral mee met de trends, doe gekke dingen en kom ook als bedrijf eens uit je comfort zone. Speel in op jouw doelgroep door ze beter te leren kennen op dit platform. Maar pas wel op, te laat aansluiten bij deze trend kan al vaak een blunder zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *