Zo maak je goed gebruik van visual branding in tijden van corona

Het zit je misschien niet helemaal mee. Je bent net een start-up begonnen, maar je bent heel beperkt in wat je kunt doen vanwege de crisis. Het allerbelangrijkst is om niet bij de pakken neer te gaan zitten, maar juist creatief om te gaan met de situatie. Hoe doe je dat? Met visual branding! Dit zorgt ervoor dat jouw merk/bedrijf toch blijft hangen, ook al kun je nu veel minder tijdens de crisis. Weet je nog niet wat visual branding precies inhoudt? Lees dan mijn vorige blogpost.

©Pexels, 2020

Houd hoop

Je bent ongetwijfeld niet het enige bedrijf wat nu niet veel kan. Nu is het natuurlijk afhankelijk van je branche in welke mate dit ernstig is voor jou. Nu blijft het toch belangrijk hoop te houden en te kijken wat je wél kan. Juist nu moet je extra gas geven, aldus Marketing Facts. Misschien is dit wel een mooi moment om te investeren in visual branding. Er gingen je namelijk al vele bedrijven voor, afgezien van het feit dat ze ernstig getroffen zijn door de crisis of niet. Willem-Albert Bol, directeur business development van DPG Media zegt dat je het bijna niet- niet kunt doen in een interview met het AD.

Empathie

Wat je veel ziet is dat bedrijven inspelen op hoe het leven gaat in ‘het nieuwe normaal’. Vaak zodat de consument zich kan identificeren met zo’n persoon. Dit komt omdat mensen zich op dit moment erg kwetsbaar voelen. Zo heeft het Ierse biermerk Guiness dit jaar hun St. Patricksday commercial volledig verandert. Waar het normaal om feesten en gezamenlijk kroeghangen gaat, heeft het nu vooral de boodschap: ‘samen sta je sterk’ (Harvard Business Review). Guiness zal dit jaar veel minder bier verkopen dan dat ze eigenlijk deden op St. Patricksday. Maar toch maken ze reclame. En het werkt! Krijg jij ook gelijk meer empathie met het merk na het kijken van dit filmpje?

Juiste keuzes

Het is dus belangrijk dat je juist van je merk wat laat blijven horen. Zo blijft het hangen bij mensen en krijgen ze er als je het goed doet een positieve associatie mee. Afwachten tot de crisis voorbij is heeft geen zin en betekent dat je stevig aan de bak moet als het voorbij is. Wees dat voor en bekijk wat voor jou mogelijk is. Schroom ook niet om even te kijken hoe je concurrenten het doen.

Kerst

Speel ook vooral mee op de trends van het moment. Met Kerst was het niet te ontkomen aan de corona kerst commercials. Kerst is natuurlijk ook het moment van samen zijn, en als het even kan ook met de hele familie. Maar dat zit er dit jaar niet in. En daarom zie je dat veel bedrijven daarop hebben ingespeeld.

Zo had de Plus dit jaar een erg sterke reclame over een buschauffeur die achter een man aanging die zijn portemonnee liet liggen in de bus. Heel laagdrempelig, maar toch genoeg om heel Nederland te laten smelten. Dat heeft Plus slim gedaan. Nu jij nog!

Instagram

Nu heb ik veel genoemd over campagnes, reclames en andere uitingen die grote bedrijven vooral doen. Die dienen vooral ter inspiratie. Maar begin klein bij jezelf. Denk aan een platform als Instagram. Omdat veel mensen thuis zijn, zitten ze veel meer achter social media dan voorheen. Een advertentie hier en daar kan al heel wat engagement opleveren. Misschien gaan ze jou wel volgen door je creatieve mediauitingen? Wie weet…

Zelf doen?

Wat kun je nou zelf doen om te werken aan je visual branding in tijden van corona? Zorg dat je zelf een specifiek imago creëert voor je bedrijf/merk. Wees creatief en maak gebruik van humor. Dat zijn de factoren dat een de consument het blijft onthouden. Belangrijk is dat de consument er een emotionele band mee krijgt. Doe het ook weer niet te overdreven. Dan kan het bij consumenten misschien in het verkeerde keelgat schieten. Denk aan de kerstreclame van Lidl.

(Ps. je hoeft alleen maar de reacties te lezen en dan weet je al genoeg)

Dus: doe vooral niet niks en zoek inspiratie van de grote merken of bedrijven. Net zoals bij IKEA, zij maakten een reclame over dat je wat waarde mag hechten aan je huis en de oproep om thuis te blijven.

De winkels zijn niet open dus het levert ze geen omzet op, maar toch wél engagement. En dat kan heel nuttig zijn als deze pandemie voorbij is.

En om het even af te sluiten, hier nog een geniale reclame die inspeelt op deze tijd van Honda: