Waarom investeren in de branding van je bedrijf? Zo doet Amazon het!

Jeff Bezos, de oprichter en CEO van Amazon zei ooit: ‘Branding is what others say about you when you are not in the room.’ Hij slaat hiermee de spijker op de kop. Branding is de reputatie van je bedrijf. En je reputatie is hoe anderen je zien. Maar branding heeft nog veel meer voordelen. 

Lange termijn succes

Grafiek: ‘The long and the short of it’, een onderzoek van Les Binet en Peter Field uit 2013

Laten we beginnen met een simpele illustratie van de effecten van sales activatie (zoals marketing) en brand building.

De gele lijn staat voor sales activatie en laat zien wat de effecten zijn op de verkoop op korte termijn. De verkoopt stijgt telkens bij een activatie. Daarom is dit voor korte termijn een goede strategie om geld te verdienen. Ben je een bedrijf als Amazon en wil je dat je bedrijf op lange termijn succesvol wordt, moet je echter kijken naar andere oplossingen. Een daarvan is branding. Hoe meer je werkt aan de reputatie van je bedrijf, hoe beter het valt bij je (potentiële) klanten. Als het gedrag van een organisatie/bedrijf positief is, is de reactie van de klanten ook positief. Belangrijk voor het opbouwen van een goede branding is om te blijven luisteren naar je klanten en de signalen van buiten mee te nemen in je beslissingen. In andere woorden, op lange termijn levert branding je meer geld op dan korte termijn strategieën.

Niet alleen is het effect dat je meer gaat verdienen, maar je gaat ook minder betalen. Door een sterke merkidentiteit zul je minder geld hoeven uit te geven aan marketinguitingen. We nemen Amazon weer als voorbeeld. Het is een van de grootste bedrijven van de wereld, maar je ziet niet vaak een advertentie van ze. Omdat iedereen het merk al kent, is het voor hun niet nodig om er zoveel geld in te stoppen.

Brand equity

Een andere belangrijke reden om te investeren in branding heeft te maken met het volgende begrip: Brand Equity. Het klinkt als een lastig woord, maar het betekent simpelweg hetgeen wat mensen bereid zijn om extra te betalen omdat het van jouw merk komt. Goede voorbeelden hiervan zijn designer kleren. Honderden euro’s voor t-shirts die je ook makkelijk voor een paar tientjes kunt kopen. Wat deze t-shirts extra hebben is 1 ding. Een merklogo. Maar hoe kan het nou dat mensen zoveel extra betalen voor een t-shirt met een merklogo?

Uiteraard zullen mensen dit niet doen voor zomaar een merk. De merken die dit hebben bereikt hebben een ongelofelijk goede reputatie opgebouwd door de jaren heen. Zij staan voor bepaalde kernwaarden en hebben een sterke positie tegenover concurrenten. Als consumenten bereid zijn om voor 1 product meer te betalen dan het andere, terwijl ze hetzelfde zijn, is dat het gevolg van een goed geregelde branding strategie. Een bedrijf als Amazon is hierin natuurlijk wel iets anders. het bedrijf verkoopt geen producten uit zijn naam, maar is een platform voor andere bedrijven om spullen te verkopen. Net als Bol.com. Wat Amazon heeft gedaan om boven de concurrenten uit te steken is bijvoorbeeld het brede aanbod, die niet veel sites kunnen evenaren. Hierdoor zullen veel mensen neigen naar Amazon. Kortom, door een sterke branding strategie creëer je meerwaarde voor je product of dienst ten opzichte van je concurrenten. 

Positief verbonden met consument

Een gevolg van goede branding die je niet mag vergeten is de ‘gratis reclame’. Het klinkt misschien gek, maar als mensen zich positief verbinden met je merk, willen zij dat anderen ook meegeven. Zij zullen je dan ook aanraden aan anderen. Dit kan betekenen dat ze je aanraden op een verjaardagsfeestje, maar dat kan ook betekenen dat ze je online promoten of een positieve review plaatsen. Al deze factoren zorgen steeds meer en meer voor een betere reputatie. Een heel goed voorbeeld van Amazon is de recente Tik Toks. Sinds de lockdown is begonnen is TikTok opgeblazen. En zo ook de video’s: Must-have things from amazon en Random things that you need from amazon. Hierin worden simpele maar handige producten gepromoot die mensen hebben gevonden op Amazon. Niet omdat Amazon hun betaalt, maar omdat ze Amazon zelf ook gebruiken en fijn vinden. Zo wordt je door de ‘gratis reclame’ alsmaar groter.

Loyaliteit

Het vorige punt heeft ook grotendeels te maken met loyaliteit. Loyaliteit van consumenten bereik je met transparantie. Door eerlijk te zijn over je bedrijf/product of dienst zorg je ervoor dat mensen je vertrouwen. Transparantie is echter niet de eerste stap naar loyaliteit. Je wilt ook dat mensen je merk herkennen aan bepaalde uitingen/factoren. Bijvoorbeeld aan een kleurcombinatie. Uit onderzoek van een universiteit uit Loyola blijkt dat kleur de merkherkenning verhoogt met maximaal 80%. Zorg er daarom voor dat je je met behulp van kleuren onderscheid van concurrenten. Oftewel, houd je visuele branding op een hoog niveau. Amazon zorgt voor transparantie door duidelijk te zijn waar hun producten vandaan komen. Er zijn uiteraard meer factoren die hierbij komen kijken, maar transparantie zal je altijd verder helpen.



Een rode draad voor content

Ook kan een goede branding een manier zijn als rode draad voor de content die je uit op bijvoorbeeld social media. Door middel van je branding weet je waar je staat, en hoe dat eruit moet zien. Dit kan dus ontzettend goed helpen bij het creëren van een sterke contentstrategie. Amazon staat bijvoorbeeld voor snelle en goede levering. Hier plaatsen zij ook veel content over op bijvoorbeeld Instagram, zodat iedereen dit weet.

Branding is ongelofelijk goed voor de reputatie en het succes van je bedrijf. Wil je succesvol worden, kun je van alles proberen. Wil je succesvol blijven, dan moet je een sterke branding hebben toegepast!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *