Veelgebruikte maar onmisbare tips bij het rebranden van je organisatie

Het rebranden van je bedrijf of organisatie is een grote stap. Hoe zorg je ervoor dat je bij het rebranden van je bedrijf niet finaal de mist in gaat? Welke risico’s liggen er op de loer en waar moet je op letten?  Allemaal vragen die naar bovenkomen als je eraan denkt om een rebranding te gaan doen met je organisatie.  Ben je er al helemaal over uit dat je je bedrijf wilt gaan rebranden dan is zijn deze tips zeker iets voor jou.

Gebrek in onderzoek

Te vaak komt het voor dat organisaties gaan rebranden op basis van een enkel onderzoek. Een valkuil, want er wordt hierdoor geen rekening gehouden met de daadwerkelijke voor- en nadelen die een rebranding heeft. Grondig onderzoek hiernaar doen is daarom ook een must. Een goede manier om dit te doen is om een business case te maken waarin de toegevoegde waarde van de rebranding naar voren komt.  Zo weet je zeker dat je de juiste keuze maakt en weetje wat er te doen staat.

Interne veranderingen onderschat

Het meest moeilijke en onderschatte onderdeel van een rebranding is de merkverandering van binnenuit. Vaak gaat het buitenste plaatje wel goed als je goed kunt investeren en een plan hebt om je aan te houden. Helaas valt het zorgen voor de betrokkenheid van collega’s nog wel eens tegen. Je moet ervoor kunnen zorgen dat je medewerkers het voordeel van het nieuwe merk kunnen inzien en hieraan mee willen werken. Het is belangrijk om hier ook genoeg tijd in te investeren om alle interne afdelingen mee te krijgen, zodat ook van binnenuit het nieuwe merk wordt geademd.

Optimalisatie kansen

Iets dat snel op de achtergrond komt en vaak vergeten wordt tijdens een rebranding is de kans om van deze situatie gebruik te maken. Namelijk voor technische optimalisatie of andere waardevolle merkinitiatieven. Door te kijken en te beoordelen welke merkproducten of diensten nog echt waarde toevoegen kan je hierin makkelijker dingen aanpassen voor de toekomst. Je kan hierdoor juist besparen of ideeën doorvoeren voor waardevollere merkinitiatieven. Denk hiernaast ook aan vernieuwde technologieën of alternatieve merkervaringen. Door nieuwe technologieën toe te voegen aan je vernieuwde strategie ben je als merk meer toekomst bestendig en is er een mogelijkheid om je klanten een medewerkers een nieuwe ervaring te geven met het merk. Naast dat dit een nieuwe kijk op je merk geeft voor je doelgroep en je interne organisatie geeft het ook een hele mooie opstap om je te onderscheiden van je concurrenten.

Goede communicatie

Bij het rebranden van je bedrijf verander je de organisatie of bedrijf op verschillende niveaus. Je verandert je merk natuurlijk op visueel niveau waarbij je denkt aan design en logo, Marketingniveau waaraan je denkt aan een slogan en o.a. tone of voice en communicatieniveau waaronder customer service etc. Na de voltooiing van je rebranding zal je zien dat vooral in het begin een daling te zien zal zijn in je merkwaarde. De huidige klanten kennen je merk met het oude logo en slogan en voor hun zal het ook wennen zijn om dit zien te veranderen als dit al lang een bekend vertrouwd merk is. Zorg daarom voor een goede communicatie richting de klant toe en zorg voor campagnes die dit duidelijk laten zien.

Concurrentie

Als je voor je rebranding ook opzoek gaat naar een nieuw design let dan goed op je concurrenten. Dit doe je om zo onderscheidend mogelijk te zijn en om verwarring te voorkomen. Ook is het belangrijk om na te gaan of andere bedrijven al verscheidene designs gebruiken en of hier dan al patent op is gelegd. Als dit zo is, is die stijl of design al in gebruik en moet je iets anders zoeken voordat er op je schouder wordt getikt.

De kunst afkijken

Zoals hierboven al genoemd wordt is een rebranding niet iets wat je zomaar doet. Wat slim is om te doen is om naar andere succesvolle rebranding projecten te kijken. Wat hebben ze gedaan en hoe hebben ze dit aangepakt. Wat voor stappen hebben zij gezet en hoe heeft dit uitgepakt. Om een voorbeeld te nemen kijken we naar de vliegmaatschappij TUI. TUI heeft een aantal jaar geleden een rebranding gedaan en is hierbij ook veranderd van merknaam. TUI heette vanuit origine Arke, dit is sinds 1 oktober 2015 veranderd. Een ding dat Arke destijds goed heeft gedaan is de communicatie naar hun klant toe. Ze hebben een tijd lang veel reclame gemaakt over de bekendmaking van hun rebranding. Hieronder zijn een paar voorbeelden hiervan te zien.

Zo zie je maar dat er veel werk achter gaat, maar als het eenmaal lukt dat je bedrijf er een echt boost van kan krijgen! Ik hoop dat je met deze tips een succesvolle rebranding mogelijk kunt maken en het beste uit je bedrijf kunt halen!

Bronnen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *