Top 3 branding tips voor startups

1.    Brandstory is beter dan een boel ‘’kenmerken’’

Hiermee kunnen bedrijven zich mee onderscheiden van de rest. Wat maakt ons speciaal? Waarom moet je voor ons bedrijf kiezen? Veel beginnende bedrijven denken altijd aan ‘’ons product moet van de beste kwaliteit zijn.’’ niet wetend dat zeer veel bedrijven er zo over denken.

Daarom is het van belang om met je brand in te spelen op consumenten behoeften. Neem Coca-Cola hiervoor als voorbeeld. Zij hebben gekozen voor een behoeften waar elk persoon in de wereld naar verlangd, geluk.

Ieder persoon in de wereld kan zich hierin vinden omdat iedereen uiteindelijk opzoek is naar geluk. Coca-Cola focus zich bij de branding en promotie niet op de ingrediënten en zelfs niet eens op de smaak. Ze koppelen een bepaald gevoel aan hun product waarmee ze de consument het gevoel kunnen geven dat hun leven hiervan beter wordt. Dit is een belangrijk punt in branding dat zorgt voor vertrouwen en connectie met de consumenten. En dit geeft een merk een mogelijkheid om voorkeur te hebben over andere producten.

2.  De brand is nooit af

Bij dit gedeelte gaat het net als de eerste tip op de veranderende behoefte van de consument in kaart te houden. Net als de missie en visie van een bedrijf, kan de brand ook aangepast worden. Als mensen nu andere doelen en redenen hebben voor het kopen van een bepaalde product of dienst moet je dat als bedrijf kunnen geven.

We nemen hier een voorbeeld aan McDonalds. Iedereen kent de documentaire ‘’Supersize me’’ die begin 2000 uitkwam. Hierin wordt laten zien hoe dik je kan worden van de foodketen binnen een maand. Amerikanen gaven McDonalds de schuld van de grote hoeveelheid obesitas patiënten er waren. ‘’you made us fat’’ werd er gezegd.

McDonalds heeft toen gezorgd voor een rebrand voor het bedrijf. Door de calorieën duidelijk op elk menu en product te zetten en aan te geven hoeveel dat van je dagelijkse hoeveelheid inneemt, heeft McDonalds zich langzaam om laten branden tot een soort Starbucks. McDonalds serveert nu ook salades en heeft zelfs producten als zoete aardappel friet en appels voor de kinderen aangeboden. Hiervoor kon niemand achter de voedingswaarde komen (wat ook in de documentaire te zien was). Dit laat zien dat een bedrijf zich kan aanpassen aan veranderende behoefte van de consument. Zelfs als mega franchise.

3.    Brand awareness


Hoe goed de branding ook is. Niemand komt er iets over te weten als het niet te vinden is. Hiervoor zijn bijvoorbeeld blogs een goede start voor beginnende bedrijven. Met blogs verspreid je de naam van het bedrijf en bied je tegelijk waarde aan de consument. Je kunt ze hiermee onder andere vermaken, iets leren of bedrijfsinformatie delen. Blogs zorgen voor interactie met de consument en verspreiden awareness voor je bedrijf.

De jongens van Daily paper zijn hiermee begonnen. Ze begonnen met blogs te schrijven waarin ze hun liefde voor kleding en hiphop deelden. Zij dachten op dat moment nog niet eens aan het opstarten van een kleding merk. Maar door hun enthousiasme en waardevolle informatie te delen met de lezers bouwden ze een fanbase op. Dit is hoe een brand wordt opgebouwd. Door waarde te geven aan de mensen. Hierdoor kiezen ze jouw merk over een andere.

Tot slot


Het is belangrijk om te weten wat je als bedrijf biedt. Waarom bestaat het bedrijf? En waarom zou ik een voorkeur voor jouw merk hebben in plaats van een concurrent? Zorg ervoor dat je als bedrijf goed kijkt naar wat je naar het product of dienst kan bieden aan de consumenten. Welke pijn neem je weg? Welke problemen los je op?

Verder is het van belang om je product altijd vanuit de brand te creëren. Denk hierbij aan waarom je het product maakt. En hoe dit de brand overbrengt aan de consument. Begin dus niet eerst met het product om daarna te kijken hoe het bij de brand past, want dit werkt natuurlijk niet als je als bedrijf constant wil zijn.

Als laatste, brands werken alleen als mensen hiervan bewust zijn. Zorg ervoor dat je gezien wordt. Social media is de perfecte manier om op veel manieren je waarde te delen met je doelgroep. Dit kan door bijvoorbeeld blogs en andere content gedeeld worden. Laat hier duidelijk naar voren komen waar je als bedrijf voor staat. En waarom je uniek bent.

Bronnen

– https://www.brand-density.com/nieuws/2019/08/branding-voor-een-winstgevend-merk-3-tips/

– https://www.frankwatching.com/archive/2016/07/15/branding-met-een-klein-budget-5-tips-voor-startups/

– https://bloggersandbrands.nl/nieuwe-branding-tips-merken/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *