Succesverhalen van mobiele apps #1: AliExpress

Er is een belangrijke vraag die we ons de dag van vandaag stellen: beheersen we onze smartphones of beheersen die kleine gadgets ons leven? Het blijft een mysterie, maar je zult in dit artikel lezen hoe een bedrijf kan groeien dankzij de mobiele sector. 

Om deze vraag te beantwoorden gaan we de AliExpress-app nader bekijken. De Chinese zakenman Jack Ma richtte in 1999 Alibaba Group op, waaruit in 2010 AliExpress.com voortvloeide. Jack Ma zijn vermogen is inmiddels geschat op US$ 57,9 miljard, waarmee hij de rijkste man van China is.

We gaan kijken hoe een webshop werd omgevormd tot een succesvolle mobiele ervaring omdat de eigenaren hun aandacht vestigden op de behoeften van klanten om overal en op een gemakkelijke manier met hun favoriete apparaten aankopen te kunnen doen. 

Een geniaal idee
AliExpress maakt deel uit van Alibaba Group, een Chinese gigant. In navolging van de laatste trends in de branche, besloten de site-eigenaren in 2011 om hun mobiele app te lanceren om het hele winkelproces voor beide onderdelen; degene die verkopen en de personen die kopen, te verbeteren. Het verschil tussen desktop en mobiel begrijpen en hun diensten aanpassen voor de kleine schermen van telefoons was de slimste zet die ze konden doen. AliExpress-teamleden waren zich ervan bewust dat de mobiele app werd gebruikt door waardevolle klanten die steeds weer terugkwamen naar de app als ze nieuwe producten nodig hadden. Dit is de reden waarom ze de verkregen informatie hebben gebruikt om de klanten aan te trekken die de mobiele site gebruikten en vervolgens hen overtuigden de app te downloaden. 

Billionaire Jack Ma, chairman of Alibaba Group Holding Ltd., speaks during an event in Chicago, Illinois, U.S., on Wednesday, June 10, 2015.

De weg van de mobiele site naar de mobiele app is kort, maar laten we eens kijken welke fasen er bij de hele reis betrokken zijn door de strategie te analyseren die wordt gebruikt voor de marketing van AliExpress.

1. A/B testen
Het is erg belangrijk dat elke app-eigenaar zeker is van de elementen die aan zijn creatie zijn toegevoegd, en dit was vanaf het begin dan ook het plan voor AliExpress. Door alle twijfels weg te nemen heeft iedereen een prettige ervaring bij het doen van hun aankopen. In een casestudy over AliExpress, gepubliceerd op Think With Google, beschrijven de auteurs de methoden die worden gebruikt om de manier waarop klanten de mobiele app beheren te verbeteren. Naast andere technieken worden hiervoor veelal A/B testen gebruikt om aannames te verifiëren.

2. Lokalisatie
Voor een bedrijf dat de internationale markt veroverde dankzij zijn mobiele app, is het zeer noodzakelijk om ervoor te zorgen dat al zijn klanten de informatie in hun moedertaal ontvangen. Om deze reden is de app dan ook gelokaliseerd en biedt het dezelfde kwaliteit voor verschillende talen zoals Engels, Spaans, Portugees, Russisch, Turks, Indonesisch, Thais, Frans, Italiaans, Duits, Hebreeuws, Koreaans, Pools, Nederlands, Arabisch, Vietnamees, Japans en Oekraïens. 

Daarnaast kunnen klanten hun aankopen doen met de meest geschikte valuta, van euro’s en dollars tot aan Russische Roebels en Zweedse kroon. 

3.   Verwijzingen
De mobiele site van AliExpress wordt meer gebruikt door nieuwe klanten die hun opties willen testen voordat ze de app downloaden. De AliExpress app is een plek voor trouwe klanten, die vaker winkelen met behulp van apps. Daarmee rekening houdend proberen de eigenaren die waardevolle gebruikers te overtuigen om de app op social media te delen en tonen ze verschillende prikkels voor toekomstige aankopen als ze hun vrienden vertellen de apps te installeren. 

4.   Uitgelicht door App Stores
Het kip-en-ei-dilemma geldt ook voor mobiele apps. Welke methode genereert meer klanten? Een succesvolle app beheren óf de case waarin die app wordt aangeboden door de grote app-winkels? Iedereen kent het nieuwe gedeelte van de app store waar editors de beste apps en games selecteren zodat gebruikers ze gemakkelijker kunnen vinden. Toen Google op de officiële blog aankondigde over Android Excellence, stond aan het einde van het artikel de eerste groep voor de sectie vermeld. De eerste die werd gekozen als Android Excellence-app was AliExpress. Als je een geweldige app hebt die door veel gebruikers wordt aangeschaft, biedt het hebben van je naam op de lijsten die zijn gepubliceerd in Google Play Store en Apple app Store veel meer mogelijkheden voor nieuwe klanten om je app te bereiken. 

Wanneer je bovenstaande methoden in gedachten houdt zodra je een app gaat ontwikkelen, bestaat er een zeer grote kans op succes. Blijf vooral de laatste trends in de gaten houden en blijf ontdekken op welke manier je jouw bedrijf zou kunnen omtoveren tot een prettige ervaring voor je klanten. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *