Je conversie verhogen? Deze 5 A/B-testen heb jij nodig voor jouw bedrijf

Als marketeer wil je constant je website optimaliseren en deze zo toegankelijk mogelijk maken voor bezoekers. De klant is koning is een eeuwenoud gezegde, maar tot op de dag van vandaag geldt dit nog steeds. Je wilt je bezoeker omzetten in klant en dit lukt alleen als de bezoeker het idee heeft dat alles naar zijn wens is. Hier kun je achter komen en op inspelen met A/B-testen. 

Wat zijn A/B-testen? 

Een A/B-test voer je uit bij je doelgroep. In deze test pas je kleine dingen aan, waar de respondent vervolgens aangeeft welke manier hij het liefst terugziet. Bij deze test zorg je ervoor dat je enkel één item van de website verandert. Anders weet je namelijk niet waar het verschil in conversie uiteindelijk aan lag. Om het makkelijk te maken zal ik hieronder een voorbeeld weergeven. 

Je ziet dus aan de linkerkant dat eerst de tekst is geplaatst, met aan de rechterkant de afbeelding. Op de afbeelding ernaast is dit precies andersom. Dit is een goed voorbeeld van een A/B-test. De opties zijn erg minimaal, waarbij je kan denken aan een andere afbeelding, langere tekst of misschien een andere kleur knop. Deze vergelijkingstest laat je uitvoeren door bezoekers van jouw pagina en die kiezen de optie die ze het meest aanspreekt. Met deze resultaten krijg jij inzicht in de wensen van eventuele klanten en kun je de website gebruiker-gericht optimaliseren. In het voorbeeld hierboven zie je dat optie B de bezoekers het meest aanspreekt. Het is als marketeer dus handig om voor deze optie te gaan, omdat je dan inspeelt om de behoeften van je eventuele klant. 

Let op kleur

In het voorbeeld hierboven staat stiekem al een voorbeeld van een sterke A/B-test die je kan uitwerken. Nog zo een is het testen van kleur. Bij het opstarten van een bedrijf wil je natuurlijk zo snel mogelijk de website van de grond hebben en lanceren welk product je te bieden hebt. Vaak wordt dan overzien hoe belangrijk onderzoek is naar geschikt kleurgebruik. Voor elke call to action werkt een bepaalde kleur het best volgens de regels. Of de uitvoering van deze theorie klopt kun je bij jouw eigen publiek checken door middel van de A/B-test. Neem nou je call-to-action button. Het ligt eraan welke actie je eraan koppelt, maar omdat je wilt dat er iets gebeurt, is het handig om hier een converterende kleur aan te geven. Nou weet ik uit onderzoek dat dit in principe oranje is, maar kijk goed naar het gedrag van je bezoekers en hun mening wat uit de test komt. 

Wees transparant

Bezoekers houden er niet van om achteraf achter feiten te komen die in de eerste instantie verborgen werden gehouden. Het is logisch dat jij als ondernemer scherpe, marketingtechnische stukken tekst plaatst. Deze bevatten dan vaak woorden als: ‘vanaf bepaald bedrag’, ‘nog nooit zo voordelig’, ‘begin nu en krijg dit’. De lezer vindt dit echter niet prettig, omdat die dan achteraf allemaal bij kosten krijgt waar hij niet van op de hoogte was. Een bezoeker is dan geneigd om af te haken vanwege het gebrek aan vertrouwen. Wees transparant en test of die zinnen op jouw website ook door de test komen bij de bezoekers. 

Posities 

Vormgeving is ontzettend belangrijk voor de samenhang van je huisstijl. Als bedrijf wil je een boodschap uitbrengen die samen gaat met de manier waarop je je presenteert. Ga goed bij jezelf na of alle functies op jouw website goed bereikbaar zijn en of er wellicht functies zijn die ergens anders beter tot hun recht komen. Het is ook belangrijk om te beseffen dat wat jij fijn vindt lezen misschien niet zo zit bij anderen. Het testen van posities in een A/B test kan op allerlei manieren, bijvoorbeeld buttons, tekst, volgorde, afbeeldingen, noem het maar op. Het is handig inzicht te hebben in welke manier de gebruiker het prettig vindt om zijn content gepresenteerd te krijgen.  

Formulatie 

Dit is een handige tip, waarbij je interessante uitslagen krijgt. Het gebruik van triggers in je teksten is een must. Deze psychologische triggers zie je vooral in advertentie gebruik, maar kunnen ook in kleinere elementen op je website verschuilen. Zo heeft de loterij miljoenenspel een A/B-test uitgevoerd waarin ze bij optie een inspeelden op vertrouwen (‘de afgelopen tijd negen nieuwe miljonairs) en bij optie twee inspeelden op schaarste (‘nog twee dagen tot de volgende trekking). Optie een kwam als winnaar uit de test en verhoogde de conversie met 71% (Studie Behave, 2018). Ik raad je aan om meerdere advertenties te creëren met verschillende triggers en deze vervolgens A/B te testen. Mogelijk zorgt een andere trigger voor een stuk meer conversies dan degene die je nu gebruikt.

Grootte

Ook grootte is een factor van belang. Dit is het laatste voorbeeld van een A/B-test, maar zie deze zeker niet over het hoofd. Je kan namelijk al snel de mist in gaan. Vaak kan een call-to-action button wegvallen op de site of juist onnodig groot zijn gemaakt. Ga altijd even langs de meningen van de bezoekers door middel van de A/B-test. Let ook op de afbeeldingen en tekstgrootte. Het is fijn om hierin niet te overdrijven, maar we de belangrijkste dingen in op te laten vallen. Wederom dus weer een punt om te laten testen! 

Wat nu? 

Stel naar aanleiding van de resultaten een SMART doelstelling op. Je hebt uit je gebruikerstest ondervonden dat gebruikers wel bij de optie tot contact van je pagina komen, maar er vrijwel nooit op klikken. Nadat je de pagina nog eens goed hebt bekeken, zie je dat de kleur van je knop de oorzaak is. Je hebt gelezen in een psychologieboek dat oranje de meest converterende kleur is dus maak je de knop leesbaar door deze oranje te maken. Op basis van de voorgaande resultaten verwacht je een 0,8% verhoging in conversie binnen een maand. De SMART doelstelling wordt dan: Door mijn contactknop oranje te maken wordt mijn conversie na een maand met 0,8% verhoogd”. Op deze manier heb je dus je conversie verhoogd door middel van A/B-testen. 

Bronnenlijst

Adcrowd, & Ploeg, D. (2017, 31 augustus). 3 voorbeelden van conversieverhogende A/B tests | Adcrowd – Jouw retargeting platform. Geraadpleegd van https://www.adcrowd.com/nl/blog/3-voorbeelden-van-conversieverhogende-ab-tests

Buijsch, J. O. D. (2020, 3 december). Verhoog je online omzet met A/B testing. Geraadpleegd van https://markating.nl/ab-testing/

Figge, D. (2020, 15 september). 5 voorbeelden van A/B-tests die je zelf op kunt zetten. Geraadpleegd van https://www.frankwatching.com/archive/2020/09/07/ab-tests-5-voorbeelden/

IMU redactie. (z.d.). Wat is A/B Testen? Geraadpleegd van https://imu.nl/internet-marketing-kennisbank/begrippen/ab-testen/

Klik & Steen. (2020, 29 december). AB testen: hoe werkt dat? Geraadpleegd van https://www.klikensteen.nl/blog/ab-test/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *