Hoe kunstmatige intelligentie jouw merk verbeterd

Het succes van kunstmatige intelligentie (AI) is onmiskenbaar. In ons dagelijkse leven komt AI steeds vaker voor, het maakt alledaagse taken gemakkelijker en is in veel soorten en maten beschikbaar om aan de behoeften van de klant te voldoen. Het begint erop te lijken dat kunstmatige intelligentie het volgende is wat merken moeten omarmen.

Het zal je dan waarschijnlijk ook verrassen dat bijna iedereen al gebruik maakt van AI, denk aan Siri op de Apple apparaten en aan Facebook, wie fototags aanbeveelt door beeldherkenning. Deze en nog veel meer grote merken maken gebruik van AI in hun marketingstrategie. In dit artikel lees je wat kunstmatige intelligentie kan betekenen voor jouw merk.

AI en merkwaarde

De waarde van jouw merk gaat hand in hand met de reputatie van jouw merk. Een goede merkreputatie wordt bereikt door consequent de belofte van jouw merk na te komen. Mond-tot-mondreclame en social media posts zijn, zoals je misschien wel weet, een krachtig communicatiemiddel als het gaat om het opbouwen of beschadigen van de naamsbekendheid van een bedrijf. 

Kunstmatige intelligentie wordt gebruikt om systemen te ontwikkelen waarmee bedrijven hun online reputatie kunnen beschermen. Door deze systemen zijn bedrijven in staat geavanceerd merkbeheer te realiseren. Het monitoren van social media, websites en andere forums is erg belangrijk voor het succes van jouw merk. Deze kanalen kunnen gebruikt worden om een merk aan te vallen, dankzij kunstmatige intelligentie weten bedrijven zulke aanvallen tegen te houden. De AI-tools zorgen ervoor dat vermeldingen op social media geïdentificeerd worden en dat er onderscheidt gemaakt wordt tussen positieve en negatieve opmerkingen.

Het inzetten van AI heeft ook positieve gevolgen voor het merkmanagement van jouw merk. Kunstmatige intelligentie helpt bedrijven op het gepaste moment in contact te komen, met de juiste gebruikers en met een geschikte boodschap. Op deze manier zorgt AI ervoor dat de marketingbetrokkenheid gestimuleerd wordt en de betrokkenheid gemaximaliseerd wordt. 

Voorbeeld: Een bedrijf dat veel succes heeft geboekt door het monitoren van mediakanalen en het maximaliseren van de marketingbetrokkenheid is TripAdvisor.com. Wanneer je op het internet zoekt naar ‘activiteiten in …’ zal TripAdvisor.com in de bovenste zoekresultaten te vinden zijn. Als je later verschillende plekken opzoekt, zal Trip Advisor steeds naar voren komen en op jouw afgestemde reisplannen weergeven. 

AI en personalisatie

Zoals je waarschijnlijk weet is er veel vertrouwen nodig bij het opbouwen van een relatie met klanten. De belangrijkste factoren om dit te realiseren, zijn het tonen van de menselijke kant van jouw merk en het personaliseren van de customer journey. Klanten willen het gevoel hebben dat het merk hen begrijpt en niet dat zij de zoveelste zijn aan wie het merk een product of dienst probeert te verkopen. Het vormen van een band met een merk speelt dan ook een belangrijke rol bij het verbeteren van de klantervaring. Om personalisatie te realiseren is er een solide communicatie nodig. Hier kunnen AI-technologieën een verschil in maken, door communicatie met klanten naar een nieuw en dieper niveau te tillen. 

Merken zorgen voor een interactieve winkelervaring door middel van kunstmatige intelligentie. Wanneer merken hier gebruik van maken, kunnen zij gemakkelijk de meest actuele inzichten verzamelen. Aangezien de behoeften en voorkeuren van klanten continu veranderen, zijn deze nieuwe inzichten cruciaal om te voorspellen wat klanten willen. AI verzamelt en analyseert aanzienlijk veel gegevens, geeft toegang tot specifieke informatie om marketingstrategieën te stimuleren en draagt direct bij aan een verbeterde klantervaring. Tevreden klanten zullen zo één voor één jouw merk vertrouwen.

Voorbeeld: North Face is een voorbeeld van een bedrijf dat goed gebruikt maakt van AI om een betere klantervaring aan te bieden. Zij hebben een IBM AI-computer waardoor zij klanten een persoonlijke ervaring kunnen bieden tijdens het winkelen. Het systeem stelt een aantal vragen en op basis daarvan beveelt het systeem de klant de juiste producten aan, welke passen bij de juiste omstandigheden.

AI en beveiliging

Gegevensbeveiliging is nu belangrijker dan ooit. Digitalisering heeft veel voordelen opgeleverd voor bedrijven, maar heeft er ondertussen ook voor gezorgd dat zij vatbaarder zijn voor cyberdreigingen. In de nasleep van de door de jaren heen ontwikkelde cybercriminaliteit willen klanten er zeker van zijn dat hun informatie wordt beschermd, zorg er daarom voor dat jouw bedrijf hen dat kan bieden.

Wanneer het vertrouwen van jouw klanten geschaad is door een cyberdreiging, is het bij het terugwinnen hiervan verstandig om kunstmatige intelligentie te omarmen. Bedrijfsleiders en experts zijn van mening dat AI de gegevensbeveiliging tot op een zekere hoogte kan verbeteren. AI kan het gedrag van gebruikers efficiënt analyseren, een patroon afleiden en allerlei soorten afwijkingen of onregelmatigheden in het netwerk herkennen. Met deze tools is het veel eenvoudiger om cyberkwetsbaarheden snel te identificeren.

Sommige bedrijven gebruiken bijvoorbeeld klantherkenningssystemen zoals gezichtsherkenning, spraak- en geluidsherkenning te gebruiken om de biometrische gegevens van klanten te registreren. Deze worden vervolgens in de toekomst gebruikt om veilig toegang te krijgen tot hun gegevens. Op deze manier weten klanten zeker dat hun gegevens goed beveiligd zijn. 

AI in de toekomst

De hierboven beschreven punten laten zien hoe kunstmatige intelligentie bedrijven helpt bij het verbeteren van hun branding. Na het lezen besef je misschien ook wel dat deze punten eigenlijk onmisbaar zijn voor jouw bedrijf. Door deze technieken wordt het vertrouwen van klanten gewonnen en kan een merk een hogere omzet behalen. Om in deze moderne, digitale en concurrerende omgeving relevant te blijven, zal je als merk zijnde AI dus moeten omarmen. En niemand wil natuurlijk achterblijven. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *