Branding van Chanel

Als je aan Chanel denkt, denk je aan een stijlvol, glamorous, high-end merk. Mode, cosmetica, geuren, sieraden, Chanel heeft de wereld veroverd met hoogwaardige producten. Maar wat is de reden dat mensen eigenschappen associëren bij het zien van een logo, zoals die van Chanel? Het antwoord: branding.

Branding, ook wel merkimago, en daarbij het unieke karakter van het merk is essentieel om binnen de, bij deze, fashionbranche op te vallen.  

Benieuwd geworden hoe Chanel dit heeft aangepakt? Dat zal ik je uitleggen!

Geschiedenis Chanel

Om te beginnen wat achtergrondinformatie over het merk. Gabrielle Chanel opende in 1910 haar eerste winkel in Parijs en begon hoeden te verkopen. Vervolgens voegde ze winkels toe in Deauville en Biarritz en begon ze kleding te maken en te verkopen. Ze gebruikte het geld van haar geliefden om haar zakelijke ondernemingen te financieren. Na het overlijden van Coco Chanel in 1971, werden zowel het modehuis als de parfumerie overgenomen door Karl Lagerfeld. Karl Lagerfeld heeft zijn stempel gedrukt op het icoon Gabrielle Chanel en de geschiedenis van het modehuis. Hij gaf zijn eigen twist aan het merk, maar behield daarbij ook wat Gabrielle Chanel had opgebouwd. Na het overlijden van Karl, werd Virginie Viard, Karl Lagerfelds rechterhand voor meer dan dertig jaar door Alain Wertheimer toevertrouwd met het creatieve werk omtrent de collecties, zodat de nalatenschap van Gabrielle Chanel voort kan leven.

Merkwaarden

De identiteit van een merk wordt grotendeels bepaald door merkwaarden. Merkwaarden zijn het DNA van een merk. Deze dragen bij aan het creëren van een eenduidig beeld van een merk. Ze maken een merk uniek en vormen het fundament voor alles wat je merk doet. Ook zijn merkwaarden sturend voor alles wat je uitvoert. Zo zijn de waarden zijn namelijk kenmerkend voor een merk en zullen altijd terugkomen in de handelingen die verricht worden. Tenslotte trekken merken met duidelijke merkwaarden de juiste mensen aan. 

De merkwaarden van Chanel zijn:

  • Luxe
  • Elegantie
  • Goede kwaliteit
  • Oog voor detail
  • “Less is more” benadering

Deze merkwaarden hebben Chanel ertoe geleid dat het merk met een sterke merkidentiteit in de markt staat. 

Ik vind dat Chanel dit ontzettend goed heeft aangepakt. Ik merk dat niet alleen ik, maar ook anderen om mij heen aan hetzelfde denken bij het merk Chanel. Iedereen denkt aan dezelfde aspecten. Dit hebben zij als merk goed voor elkaar.

Merkidentiteit

Branding wordt geassocieerd met alle kenmerken van het merk, zoals naam, logo, vorm, ontwerp, kleur, slogan en andere die van invloed zijn op het merkimago en de merkidentiteit bij de consumenten. Chanel staat bekend om het logo met overlappende dubbele ‘C’. Dit logo is ook terug te zien in de designs, zoals bijvoorbeeld op de classic flap bags.

Merkidentiteit en persoonlijkheid zijn de elementen die door het merk-DNA worden gevormd. Het merk-DNA is het unieke van het merk in termen van identiteit, imago, persoonlijkheid, waarden en positionering. De iconische producten van Chanel, waaronder de ‘little black dress’, de Chanel Suit en de Chanel No.5 parfum interpreteren de pure eenvoud, anticipatie, bevrijding en verfijning. Dit is het merk-DNA van Chanel.

Promotie

Wat Chanel onder andere heeft geholpen met deze sterke merkpersoonlijkheid en populariteit, is het onderschrijven van beroemdheden die het merk vertegenwoordigen. Enkele van deze beroemdheden waren bijvoorbeeld: Marilyn Monroe, Audrey Hepburn en Blake Lively.

Door de grote aanhang van de beroemdheden is Chanel populairder geworden bij consumenten. Deze strategie bewees het concurrentievermogen van het merk op de markt en de dynamische creativiteit van merkbeheer, waardoor de merkwaarde van Chanel flink toenam.

Tegenwoordig maakt het merk ook optimaal gebruik van social media. Op Instagram heeft het merk maar liefst 42 miljoen volgers. Op de kanalen worden producten, content van de fashionshow en beauty video’s en foto’s gedeeld.

Het inzetten van beroemdheden/ influencers is een goede manier om te zorgen voor meer bekendheid onder de doelgroep. Het is dan wel belangrijk om te kijken naar wie je uitkiest om mee samen te werken. Deze persoon moet passen bij wat jij als merk wilt uitstralen, merkpersoonlijkheid.

Chanel heeft ervoor gekozen om vrouwen zoals Marilyn Monroe aan het merk te koppelen. Marilyn Monroe straalt uit waar het merk voor staat. Dit heeft voor populariteit van Chanel gezorgd. Op dit vlak heeft Chanel dit dus goed aangepakt.

Conclusie

Ik vind dat Chanel het op gebied van branding erg goed heeft aangepakt. Zij hebben ervoor gezorgd dat bijna iedereen bij Chanel een beeld heeft van luxe, elegantie en goede kwaliteit. Sinds het begin van het merk staat het bekend om de merkwaarden die nu nog steeds hetzelfde zijn. Ook nu nog steeds werken zij hard om dit alles tot stand te houden. Nu, wat vroeger niet zo was, heeft het merk social media als extra tool. Dit zetten zij optimaal in. Ze delen content wat perfect aansluit bij de merkidentiteit.

Chanel is daarom het perfecte voorbeeld met onwijs goede brandings-activiteiten.

Ik hoop dat dit artikel jou geïnspireerd heeft voor je eigen start-up!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *