5 webdesign trends voor een succesvol 2021

Na een zwaar jaar voor vele bedrijven is het begin van het einde van het coronatijdperk in zicht. Dit willen we dan ook graag laten zien in ons webdesign. We verlangen naar het oude leven en daardoor voert nostalgie en retro de boventoon in de webdesign trends van 2021. Ga jij jouw website updaten of ben je een nieuwe website aan het bouwen? Neem deze vijf webdesign trends dan mee in je ontwerp voor meer succes in het jaar 2021.

  • Toegankelijk design
    Is jouw website voor iedereen toegankelijk? De meeste bedrijven zeggen al snel “ja” op deze vraag. Maar bedenk eens hoe mensen die kleurenblind zijn jouw website zien. Die beleven kleur op een hele andere manier. Er zijn veel mogelijkheden om een website voor iedereen toegankelijk in te richten. Bekijk je design eens in het zwart/wit. Dan valt direct op waar teksten slecht leesbaar zijn of waar onvoldoende visuele en tekstuele ondersteuning wordt gegeven. 

  • Pastelkleuren
    Pasteltinten zagen we vorig jaar al steeds vaker terugkomen, maar dit jaar winnen de zachte kleuren het pas echt van de schreeuwerige, felle kleuren. Waar we vorig jaar vooral de pastelkleuren zagen op websites van sieraden-, make-up- en kledingmerken, zien we de kleuren dit jaar ook op de websites van grote bedrijven als Hema en Albert Heijn. Het is net of je een ijssalon binnen loopt met al die pastelkleuren. En zeg nou zelf, daar krijgt iedereen toch een positief gevoel van? Overigens blijft het wel nog steeds belangrijk om kleuren te kiezen die passen bij de associaties die je wilt opwekken bij je bezoekers. Heb je een stoer en robuust merk? Dan zou ik deze trend even overslaan. 
Bron: Hema.nl
Bron: AH.nl
  • Gekleurde poppetjes
    Stockfoto’s zijn dit jaar echt verleden tijd en het is dan ook een no go om deze nu nog op je website te gebruiken. Consumenten prikken er dwars doorheen en het valt direct op dat je geen eigen beelden gebruikt. Gelukkig hoef je geen camera te kopen om de consument van beelden te voorzien. Met deze nieuwe trend gaan we terug naar onze jeugd: illustraties van gekleurde poppetjes. LinkedIn gebruikt de gekleurde poppetjes over heel de website, maar ook in de corona app van de Rijksoverheid vind je ze terug. Ontwerp de poppetjes gemakkelijk zelf in Adobe Illustrator en laat je huisstijl er in terug komen.
Bron: LinkedIn

  • Fotografie
    Ben je toch meer van de fotografie? Zorg dan voor professionele beelden met “echte” mensen. Huur een bedrijfsfotograaf en ga niet voor de goedkope manier door stockfoto’s te kopen. Uit onderzoek van Fresh Bridgeblijkt dat het gebruik van stockfoto’s je merk onpersoonlijk en afstandelijk maakt. Dit gevoel wil je niet overdragen aan je bezoekers en daarom is de investering in een bedrijfsfotograaf het meer dan waard. Je kan ook gaan voor een combinatie van illustraties en fotografie. Volgens WordPress Bureau Stuurlui is het een grote uitdaging om de perfecte match tussen fotografie en illustratie te vinden. Illustratie en fotografie liggen namelijk qua smaak ver uit elkaar. Waarschijnlijk heb je zelf ook een duidelijke voorkeur voor één van de twee. Als je toch voor een combinatie gaat kun je het beste bepaalde delen van een illustratie over de foto heen plaatsen of gebruik kleuren in de illustraties die ook in de foto’s terugkomen. Een andere optie is het vervangen van delen van een foto door illustraties, zoals op onderstaande afbeelding te zien is. Wil je weten hoe je dit gemakkelijk zelf doet in Adobe Photoshop? Bekijk dan eens de tutorial van Fotografille
  • Retro fonts
    We verlangen naar ons oude leven en denken nog vaak terug aan vroeger. Door retro fonts krijgen we een nostalgisch gevoel en gaan we terug in de tijd. We zien steeds meer grote lettertypes vet gedrukt in een koptekst. Ze vallen op en zijn daarom ideaal om de aandacht van je bezoekers te trekken. Een aantal veelgebruikte retro fonts zijn Windsor, GT Super en Ginto. WeTransfer is een goed voorbeeld en gebruikt veel van dit soort retro fonts.


Om mee te gaan met de laatste trends is het dus belangrijk om ervoor te zorgen dat je webdesign voor iedereen toegankelijk is. Bekijk je webdesign in het zwart/wit om te na te gaan of alles ook duidelijk is zonder kleur. Voor meer succes dit jaar gebruik je zachte kleuren op je website en ga je aan de slag met je eigen illustraties door bijvoorbeeld gekleurde poppetjes voor jouw merk te ontwerpen. Kies je toch liever voor fotografie op je website? Denk er dan eens over na om fotografie te combineren met illustraties. Het blijft daarbij belangrijk om alleen zelfgemaakt beeld te plaatsen. Tot slot zou je meer gebruik kunnen maken van retro fonts om je bezoekers mee te nemen naar die goede oude tijd.

Heb jij nog andere belangrijke webdesign trends gespot of wil je persoonlijk advies voor het ontwerpen van jouw website? Laat dan een reactie achter onder mijn artikel. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *