Zo word je een #boss op Instagram!

Het algoritme op Instagram is iets wat telkens aanpast. De ene dag wordt je foto goed bekeken en geliket, de maand erna zie je hier niks van terug. Dit is ook van de meest frustrerende aspecten van Instagram. Je lijkt er geen invloed op te hebben. Toch kun je een paar dingen doen om er wel voor te zorgen dat niet alleen jouw volgers jouw berichten zien, maar ook nieuwe volgers jouw pagina vinden. Hier zijn tips die makkelijk te implementeren zijn voor alle #bosspeople en #bossbusinesses op Instagram.

Wie ben je?

Je merk identiteit is heel belangrijk op Instagram. Elk groot merk (denk hierbij ook aan influencers) hebben een doel of een huisstijl. Een specifieke manier van editen hebben veel Influencers groot gemaakt op het platform. Denk aan de lichte kleuren van @aspynovard of de minimalistische stijl van de Nederlandse @vivianhoorn. Toch zie je het niet alleen terug komen bij influencers. Bedrijven als Zara en ook Bol.com gebruiken hun eigen huisstijl op hun Sociale Media. Je hoort in één opslag te kunnen zien waar jouw bedrijf voor staat.

Kijk bijvoorbeeld naar de eerdere voorbeelden, influencers en bedrijven als Zara proberen de perfecte situatie te laten zien. Terwijl Bol.com juist een andere aanpak heeft en gaat voor de ‘meme’. Al deze accounts hebben een ding gemeen: kwaliteit. Alle foto’s en video’s zijn van hoge kwaliteit. Tegenwoordig heb je geen spiegelreflexcamera meer nodig om een hoge kwaliteit foto te leveren. Elke telefoon heeft een prima camera om mee te beginnen.

Voordat je zomaar begint met posten, bedenk hoe je als bedrijf wil overkomen en wat je wil posten laten zien.

Wie bereik je?

Door een duidelijk beeld te hebben wie jou volgt en wie jouw beoogde doelgroep is, wordt het makkelijker om te posten. Instagram heeft zelf een hele handige functie waar je kunt zien wie jij bereikt. Dit heet statistieken. (Hiervoor moet je wel een openbaar bedrijfsaccount hebben.) Deze doelgroep statistieken laten ook zien wanneer jouw volgers online zijn. Zo weet je precies wat de handigste momenten zijn om jouw content te posten.

Soms komt je volgers doelgroep niet overeen met de doelgroep die je wilt bereiken. Het is dus belangrijk om te kijken waarom jouw content niet de juiste volgers aantrekt. Vraag om je heen bij de door jouw ingeschatte doelgroep wat ze van jouw content vinden. Misschien vind je het ook niet erg dat jouw doelgroep anders is dan voorheen bedacht. Doordat je het weet kun je hier beter op inspelen. Denk aan plaats gerichte posts.  

Als je doel is om influencer te worden, is het dan ook belangrijk om dit te weten. Zo kun je bedrijven specifiek benaderen door je statistieken te laten zien en een motivatie waarom jij waardevol voor hen kan zijn.
Ernaast kun je als bedrijf juist statistieken opvragen van influencers die met jou willen samenwerken. Vraag hier dan altijd om een video, zodat je weet dat je met het goede account te maken hebt en niet met een random screenshot van het internet.

Waar ben je?

Nu je weet wie je volgers zijn en welke content je gaat maken is het nog belangrijk dat je gaat posten. Deze posts wil je natuurlijk alleen posten als ze ook werkelijk gezien worden. Je zichtbaarheid heeft te maken met je algoritme. Als er door Instagram wordt opgemerkt dat jouw account interessant gevonden wordt, zal jouw post meer mensen bereiken.

Een mogelijkheid om dit te doen is het gebruik van hashtags.
Hashtags horen relevant te zijn bij jou, de content die je maakt en jouw doel. Als je een foto post van de natuur en je zet er opeens #livingroom bij, kan het zijn dat jouw post als niet relevant gezien wordt. Dit heeft als gevolg dat je post juist niet wordt laten zien. Zo kunnen je volgers hem niet liken, en zal je engagement achteruitgaan. Doordat je engagement achteruitgaat, ziet Instagram jou als irrelevante pagina, waardoor je volgende posts ook niet of amper worden laten zien op jouw Instagram. Plaats dus altijd # die gaan over de foto zelf. Kijk hier ook bij hoe vaak er onder de # is gepost. Een goede basis is 10k foto’s bij een #, je wilt niet meer posts als 500k bij een # zien staan. Dan valt jouw foto niet meer op.

Laat je zien!

Het allerbelangrijkste is dat je je laat zien op Instagram. Door regelmatig te posten, zorg je dat je in gedachten blijft bij je volgers. Post ook elke dag meerdere story’s. Hier kun je ook nog te gekke dingen mee doen waardoor jouw engagement verbeterd, en we weten nu: Engagement is key!  

Door gebruik te maken van de tools van Instagram op story, kan er gereageerd worden. Het makkelijkste en meest effectief zijn de Quiz, Slidebar en de Keuzefunctie.
Bij de quiz kun je een vraag stellen en hier meerdere antwoorden onder zetten waarvan er een goed is. Volgers kunnen zo makkelijk meedoen met jouw vragenspel en jou of jouw bedrijf beter leren kennen.
Ook kun je gebruik maken van de Slidebar. Door een door jouw gekozen emoji toe te voegen, kunnen je volgers laten zien wat leuk ze een story vinden. Door hier een actieve vraag bij te stellen, spoor je je volgers aan om eerder te antwoorden.
Als laatste heb je nog de keuzefunctie. De vraag functie heeft 2 mogelijke antwoorden. Vaak wordt hij door bedrijven en influencers gebruikt als ‘This or That’, denk bijvoorbeeld aan jas of tas. Door hier een foto bij te posten waardoor ze een keuze kunnen maken is het voor je volgers makkelijk om hun mening te geven. Er is geen goed of fout antwoord, alleen een opinie.

Als je gaat posten is ook je caption en content is hierbij belangrijk. Maak je caption ook lang of maak gebruikt van de functie om meerdere foto’s te posten. Doordat Instagram ziet dat een gebruiker langer naar jouw content blijft kijken, zal dit gekenmerkt worden als interessant. Zo wordt de post aan meer mensen laten zien.
Stel een actieve vraag aan je volgers om meer interactie te krijgen in je comments. Reageer ook terug en plaats regelmatig een reactie bij voor jou relevante accounts, zo zet je jezelf weer even in de spotlight.

Als laatste is het belangrijk dat je er plezier in hebt, een goede community met je volgers opbouwt en zeker geen volgers en likes koopt. Door het wisselende algoritme van Instagram zal je zien dat je engagement gaat variëren. Geef niet op en veel succes!