Hoe de meest succesvolle bedrijven ter wereld branding inzetten: 2 best practices

Als beginnend ondernemer hoop jij natuurlijk dat jouw bedrijf een succes wordt. Maar hoe ga je dat doel realiseren? Door naamsbekendheid te creëren onder de doelgroep krijgt jouw bedrijf waarde. Hoe krijg je naamsbekendheid? Door branding. Branding zorgt ervoor dat jouw bedrijf niet slechts een bedrijf is, maar een echt merk. Een merk waar mensen vanaf willen weten. Zo zijn de meest succesvolle bedrijven geworden tot wie ze nu vandaag de dag zijn. Opmerkelijk is dat de twee meest succesvolle bedrijven ter wereld beide tech companies zijn. Dit is niet zo vreemd, want technologie is al jarenlang een grote trend en zal dat nog vele jaren blijven. Laten we beginnen bij Apple.

Apple

Met stipt op nummer 1 staat Apple als we het hebben over branding. Hun key to succes is emotie. Bij iedere fase, van het ontdekken tot kopen en gebruiken van Apple producten, ontstaan er gevoelens bij klanten. Het is bewezen dat consumenten sneller geneigd zijn een product te onthouden en te kopen als ze er een goed gevoel bij krijgen. Vandaar dat unboxing video’s van Apple-producten massaal worden gemaakt en bekeken. Dit is onbewust een zeer goede branding methode voor Apple. Consumenten maken vrijwillig reclame voor hen.
Mede hierdoor heeft Apple door de jaren heen een enorme fanbase opgebouwd. Ze geven consumenten het gevoel dat ze erbij moeten horen. Zo zijn ze in maart 2015 begonnen met de campagne “Shot on Iphone”. Mensen kregen de kans om deel uit te maken van iets groots, de campagne werd maar liefst 6.5 miljard keer bekeken. Apple speelt dus voornamelijk in op het gevoel van Fear Of Missing Out, ofwel de angst om iets te missen.

Om jouw merk te verkopen is het uiteraard belangrijk dat je branding campagnes creatief en amuserend zijn. Maar als je geen rekening houdt met de emotionele aspecten van een product, dan zal jouw strategie niet aanslaan op de doelgroep. Merkloyaliteit, een relatie met de consument die gebaseerd is op emoties en gevoelens, is wat je wil creëren. Een beroemde tech vlogger David Di Franco zei tegen Bynder het volgende over Apple: “Toen ik overstapte op Apple in 2004, wist ik dat Apple gewoon iets had waarmee ik een persoonlijke klik voelde. Door de merkconsistentie van de productdesigns en de passie waar het merk voor staat, is Apple snel één van mijn lievelingsmerken geworden. En eerlijk gezegd zie ik dat niet snel veranderen. Ik ben nu een lifetime Apple fan.”

Google

Iedereen kent het Google logo en haar befaamde kleuren. Het is een vrij simpel logo en daar hebben ze expres voor gekozen. Veel designers zijn het erover eens dat simpele logo’s makkelijker te onthouden zijn dan ingewikkelde. Omdat het merk bedoeld is voor dagelijks gebruik, hebben ze ervoor gekozen om hun designs eenvoudig en overzichtelijk te maken. Als je dagelijks naar een logo kijkt, dan zal je een eenvoudig logo sneller onthouden dan een die zeer ingewikkeld is. Je wil natuurlijk dat consumenten jouw merk herkennen, dat zullen ze sneller doen als je een eenvoudig logo hanteert.

 Als je denkt aan Google, dan denken vele gelijk aan de zoekmachine. Maar Google is niet alleen een zoekmachine, het heeft diverse producten: Google Translate, Google Maps, Google Chrome en Google Ads. Allen hebben ze iets gemeen, de merknaam. Dat is een interessante branding strategie van hen. Als gebruiker weet je (als je van een van deze producten gebruikmaakt) van wie het is, wat het te bieden heeft en waarmee je het kan verbinden. Bijvoorbeeld, mocht je gebruik willen maken van Google Ads, dan kan je inloggen met je Gmail account. Google is een veelzijdig bedrijf dat mensen stimuleert om alles via Google te doen. Dat is efficiënter voor de gebruiker en creëert een vertrouwensband tussen de consument en het merk. Als de consument tevreden is over een product, zijn ze sneller geneigd ook gebruik te maken van de andere producten die het merk aanbiedt. Je krijgt het idee dat al deze producten ontworpen zijn om samen te werken. Zo heb je dus een voordeel als je al gebruikmaakt van een product, om de ander te gaan gebruiken. Dit is een slimme manier van Google om consumenten de producten die ze al gewend zijn te gebruiken van andere bedrijven, te vervangen voor de producten van Google.

Kortom
Wat we kunnen leren van Apple is: straal uit waar jouw bedrijf of organisatie in gelooft. Wees niet te commercieel, maar speel in op emoties. Google’s Unique selling point is de eenvoud in hun ontwerpbenadering. Alles is overzichtelijk en het is onmogelijk voor de gebruiker om afgeleid te raken. Wat beide bedrijven gemeen hebben is consistentie, dit hanteren is van onschatbare waarde want hierdoor creëer je merkloyaliteit en naamsbekendheid.

Volg deze tips op en misschien wordt jouw bedrijf wel de next Apple of Google.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *