Wat begon als grap werd uiteindelijk een groot succes.

Hoe tof is het om een van je dromen te verwezenlijken, je ideeën op de tekentafel te leggen en uiteindelijk om met goud in handen te staan. Twee studenten, Twee vrienden en één gezamenlijk doel. Dat heb je er in essentie voor nodig om tot een uniek idee te komen. Een concept wat uiteindelijk herkent en erkent werd door verschillende mensen. Het ontstaan van Holiday FM. De grote vraag natuurlijk blijft, hoe is dit concept gegroeid tot een groot succes?.

Ideeën waren geboren
Iets in de media doen en daar later je brood mee kunnen verdienen. Een heel vaag begrip natuurlijk, maar je moet iets voor ogen hebben als student. Twee vrienden dachten er net zo over. Ze hadden het idee om met een camper rond te trekken en daar radio te maken. Als je ze ooit had verteld dat een jaar later ze zes dagen in de ether zouden zijn met een eigen radiostation en op één van de grootste campings van Noord-Limburg zouden staan, hadden ze je niet geloofd.

Holiday FM was in het leven geroepen om met een groep vrienden radio te maken en daarbij vooral zelf heel veel lol aan te beleven. Het verhaal erachter luidt dat deze groep vrienden op vakantie gaan en dat avontuur delen. Dat is wat de luisteraar in ieder geval iedere dag duidelijk werd gemaakt. Ik ga jullie vertellen waarom Holiday FM zo’n succes is geworden, ik was er zelf namelijk bij. Hoe leuk is dat!

De eerste dagen van Holiday FM waren nog niet zo’n succes. Iedereen maakte wel leuke uitzendingen en we deden gewoon ons ding maar we werden eigenlijk niet echt gezien door de bezoekers op het park. Dit kwam omdat mensen nog nooit van ons gehoord hadden en ze wisten eigenlijk niet wat ze konden verwachten. We wisten zelf ook nog niet eens wat we konden verwachten of hoe het uiteindelijk uit zou pakken. Tot ik op een morgen mijn dagelijkse wandeling over de camping liep en ik opeens de radio hadden afgestemd op Holiday FM. Ik had het eerst niet door maar er sprong in mijn hoofd een heel blij iemand omhoog.

‘’Een project waar we ongelofelijk trots op mogen zijn en waarbij onze stoutste dromen echt gerealiseerd werden. Samen op vakantie gaan en radio maken’’, aldus Dennis Cockx (zendermanager van Holiday FM)

Moeite doen om je brand goed in de markt te zetten?
De dagen die volgde herkende we ook steeds de mensen die een plaatje kwamen aanvragen of een leuk en ontroerend verhaal kwijt konden. Mensen gingen Holiday FM herkennen en vooral erkennen. Het doel wat je met een geslaagde branding campagne uit eindelijk wilt bereiken. Iedere ochtend wakker worden en campinggasten in de rij zien staan voor de warme broodjes en daar een babbeltje mee maken of meedoen met het animatie team. Leuker kan je het niet maken, wel makkelijker. Het voelde alsof we één grote familie waren. Maar moet je nu altijd moeite doen om je merk goed in de markt te zetten?? Het antwoord is Nee. Je hoeft niet altijd alles uit de kast te trekken om succesvol te zijn. Het succes zat het hem vooral in dat we een duidelijk en sterk verhaal hadden neergezet en zo de bezoeker meenamen in onze vakantie. Dit deden we vaak met weinig middelen maar slaagden er toch iedere keer in om eenheid te creëren.  

De ervaring heeft ons geleerd dat we eigenlijk weinig moeite hoefde te doen om bezoekers te benaderen. De bezoekers kwamen vaak zelf al naar ons toe om hun verhaal kwijt te kunnen op de radio. Zelfs vorig jaar toen we er niet waren kregen we appjes en berichtjes van luisteraars waar we waren en dat ze ons misten tijdens hun vakantie. Dat is iets wat je opbouwt met de luisteraar. Een unieke band waar je in dit geval (vaste)luisteraars aan over houdt. Het is bijna alsof je een jaar je beste vriend of vriendin niet ziet.

De droom werd groter
Zo zie je maar dat je moet blijven dromen om tot een mooi project of concept te komen. Holiday FM, een concept waarvan we niet wisten hoe de luisteraar niet zou reageren. De droom werd uiteindelijk alleen maar groter. Radiozenders als Q Music en 3FM hadden wel oor naar dit concept en gingen zelf nadat Holiday FM was geweest ook op de camping radio maken. Is dat toeval of niet?. Hoe je een succes van een merk wilt meten is niet zozeer de vraag. De vraag met welke middelen, welke mensen en welk verhaal je naar buiten wil komen is veel belangrijker in dit proces om jezelf als merk op de markt neer te zetten.

‘’If you don’t give the market the story to talk about, They’ll define your brand’s story for you’’ – David Brier

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *