Traditioneel webdesign vs modern webdesign

Je ziet het tegenwoordig steeds vaker, websites die zich niet meer aan de traditionele webdesign regels houden. Trends binnen webdesign veranderen even snel als in de modebranche. Net als persoonlijke stijl is unieke online zichtbaarheid erg belangrijk. Wat nu cool en on trend is kan volgend jaar zo maar weer anders zijn. Techniek speelt een grote rol in de verandering van webdesign trends. De snelheid waarmee techniek zich tegenwoordig ontwikkeld zorgt ervoor dat we websites continu moeten aanpassen. Waar het vroeger al voldoende was dat je als bedrijf überhaupt een website had, is het tegenwoordig niet meer dan normaal om je website elke drie tot vijf jaar volledig te laten vernieuwen volgens Loyals. Het is daarom belangrijk voor jou als beginnende ondernemer van deze snelle veranderingen op de hoogte te zijn bij het designen van jouw website.

Traditioneel webdesign

Er zijn in de top 50 marketingwebsites een aantal algemene webdesignstandaarden te vinden. Met ‘standaarden’ bedoelen ze dat 80% van de websites een vergelijkbare benadering voor webdesign gebruikt volgens Kinsta:

  • Het logo staat in de linkerbovenhoek.
  • De horizontale hoofdnavigatie bevindt zich bovenaan elke pagina.
  • De waardepropositie bovenaan de homepagina bevindt zich above the fold, oftewel het deel van de pagina die direct na het laden zichtbaar is.

De basis van traditioneel webdesign lay-out zijn de gestaltwetten. Deze waarnemingswetten zijn vastgesteld door psycholoog Edward Boring in 1942. De uitgangspunten zijn:

  • Zet elementen die bij elkaar horen ook bij elkaar
  • Geef terugkerende elementen op je pagina een consistente vorm en kleur
  • Creëer (denkbeeldige) lijnen en zorg voor zoveel mogelijk horizontale en verticale uitlijning.
  • Laat de relaties tussen pagina’s zien door ze in een bepaalde volgorde(richting) te zetten.
  • Houd je webpagina’s zo eenvoudig mogelijk, voorkom complexe opbouw(Beeldtaal,2015)

Modern webdesign

Nu kun je je afvragen of deze waarnemingsregels tegenwoordig nog wel van toepassing zijn. We leven inmiddels in 2020 en ik word steeds enthousiaster over het creatieve webdesign wat ik tegen kom. Deze websites houden zich niet meer aan al deze design regels. Zoals de website van Physicsofbeauty. Physics of Beauty is een muziek album gepubliceerd als een digitaal art project. Op de website kan je de muziek luisteren en zie je visuals die mee bewegen met je muis. De website van Physicsofofbeauty heeft een award gewonnen voor ‘site of the day’ op 6 december 2020 op Awwwards.com.

Mellowstudiotv vind ik een ander inspirerend voorbeeld van modern webdesign. De website is in 3D en in motion en maakt gebruik van felle kleuren. Ook de website Mellowstudiotv heeft een award gewonnen op Awwwards.com.

De rol van traditionele designer verschuift steeds meer naar interaction designer. De tijd van statische websites is voorbij. Alles is in motion binnen de huidige webdesigns. De belangrijkste punten van modern design zijn: beweging, unieke stijlelementen en relevante interacties samenbrengen in één digitaal verhaal. Mede mogelijk gemaakt door de moderne techniek. Als designer ontwerpen we geen platte lay-outs maar visuele scenario’s. Waardoor je jouw verhaal die je met jouw website wil vertellen makkelijker kan overbrengen. Enkele populaire elementen van modern webdesign zijn volgens Webs:

  • Grote en unieke typografie
  • Grote en responsive header visuals zoals bij Apple
  • Achtergrond video
  • Semi-flat design: Sinds een tijdje zie je bij bedrijven als Google dat flat design is geëvolueerd naar een meer driedimensionale lay-out door middel van subtiele animaties en schaduwen.
  • Hamburger menu: Een icoon met drie horizontale strepen die een knop voorstelt waarmee het menu van een website of app kan worden geopend. Hiermee bespaar je ruimte op je website.

Zeggen we traditioneel webdesign gedag?

Moet je traditioneel webdesign dan helemaal achterwegen laten? Dat hoeft zeker niet, als webdesigner kan je deze waarnemingswetten gebruiken om het gedrag van je bezoeker te beïnvloeden. Je kunt het gedrag van een bezoeker sturen om een doel te behalen die de gebruiker zelf niet voor ogen heeft. Er zijn vier gestaltwetten die invloed hebben op behavioral design namelijk:

  • Wet van continuïteit

In webdesign passen we dit principe toe bij de uitlijning van elementen. Elementen die horizontaal of verticaal op hetzelfde niveau staan horen bij elkaar. Door dit automatische denkproces wat wij als mensen hebben, kan je bezoekers gemakkelijk ergens naar laten kijken door deze gestaltwet in te zetten. Dit kan bijvoorbeeld leiden tot meer conversie.

  • Wet van nabijheid

Staan teksten en/of figuren dicht bij elkaar op je website, dan verwacht de bezoeker dat deze twee elementen bij elkaar horen. Onze hersens zorgen ervoor dat deze relatie automatisch ontstaat. Staat er te veel witruimte tussen de afbeelding en de tekst, zal de bezoeker meer moeite moeten doen om het te begrijpen en is de kans groter dat ze van je website af zullen gaan. Zorg er dus voor dat de automatische relatie tussen beeld en tekst die gelegd wordt door het menselijk brein aansluit bij jouw doelen op de website.

  • Wet van geslotenheid

Dit houdt in dat dingen die dicht bij elkaar staan, als eenheid worden gezien. Dit komt doordat onze hersenen de neiging hebben om visuele gaten op te vullen met een lijn kleur of patroon. Wanneer gebruikers veel opties te zien krijgen op jouw website, zullen ze in de war raken en is de kans groot dat ze je website zullen verlaten.

  • Wet van eenvoud

Het gaat er bij de wet van de eenvoud om, dat je kijkt naar welke onderdelen je nodig hebt en welke niet. Complexiteit in je webdesign moet je dus echt voorkomen. Hoe minder je je bezoeker laat zien, des te minder hoeft te bezoeker op zoek te gaan naar hetgeen wat hij/zij zoekt. Dit betekent ook dat de kans groter is dat de bezoeker de juiste keuze maakt.

Conclusie

Tijden veranderen en website design veranderd mee. We zien dat  traditioneel webdesign steeds meer plaats maakt voor modern webdesign. Toch zijn de vier gestaltwetten voor behavioral design belangrijk om het gedrag van de bezoekers op jouw website te sturen. Deze waarnemingswetten zijn daarom ook zeker niet overbodig om mee te nemen in jouw webdesign. Een combinatie van traditioneel webdesign en modern webdesign zal een sterke combinatie zijn voor jouw websitedesign.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *