Hoe UX-writing jouw product perfect maakt

Wat is UX-writing?

UX-writing is de kunst van het creëren van teksten die verschijnen in de interface van digitale producten (websites, mobiele apps, etc.). Net als in de wereld van de traditionele uitgeverij, wordt deze tekst aangeduid als copy. Maar UX-writing verschilt van copywriting doordat het de gebruiker op een intuïtieve manier door de interface wil leiden.

Naarmate de apps en websites die we gebruiken steeds complexer worden, groeit ook de behoefte aan duidelijke begeleiding daarbinnen. Naarmate deze digitale producten meer deel gaan uitmaken van ons dagelijks leven, gaan we als gebruikers op zoek naar producten die ons de meest natuurlijke en vloeiende ervaring geven. Deze veranderingen in de manier waarop we omgaan met technologie hebben geleid tot het ontstaan van UX-writing als een volwaardige vakgebied.

Wat doet een UX-writer eigenlijk?

UX-writers maken de copy die in een digitaal product te vinden is. Dit omvat de tekst op knoppen, menu’s, foutmeldingen en meer. We noemen deze kleine stukjes tekst een microcopy. In meer algemene zin is het de taak van UX-writers om het doel van het product van binnenuit af te leveren. Om dit effectief te doen, moeten ze een diepgaand en grondig begrip van de gebruiker krijgen en vaak UX-onderzoek doen.

Veel UX-writers zijn voormalige of huidige copywriters. Maar waar het de taak van een copywriter is om een product te helpen verkopen, doet een UX-writer meer dan dat. Ze moeten waarde geven aan gebruikers door een ervaring te creëren die hun dagelijks leven zal verbeteren.
Weet je nog hoe software vroeger met een handleiding kwam? Vandaag de dag wordt die ‘handleiding’ direct in de app zelf geschreven. Dit maakt het de taak van de UX-writer om de gebruiker op een intuïtieve manier door de digitale ervaring te leiden en een brug te slaan tussen de behoeften van de gebruiker en de doelstellingen van het bedrijf.

Maar UX-writers besteden niet de hele dag aan het schrijven van microcopy. Ze helpen ook bij het creëren van de merk- of productstem en zorgen ervoor dat alle contentmakers in de organisatie die stem gemakkelijk kunnen begrijpen en gebruiken. Om dit te doen, creëren UX-writers een content-stijl handleiding: een bedrijfsbreed document dat de schrijfprincipes en richtlijnen voor de copy en de inhoud van de producten schetst.

Afbeelding van ‘ How to build a better product with UX writing

Tot slot, in een meer filosofische zin, moeten UX-writers vechten voor hun gebruikers. Dus wanneer een ontwerper, ontwikkelaar of productmanager iets voorstelt dat onduidelijk is voor de gebruiker, moet de UX-writer opstaan en zeggen hoe die functie duidelijker moet worden.

In de wereld van productontwerp is het krijgen van een UX-writer net zoiets als toen je je eerste smartphone kreeg; je begrijpt nooit hoeveel je er een nodig had totdat je de kans had om met een getalenteerde UX-writer te werken.

Een voorbeeld van goede UX-writing is Airbnb

Airbnb laat zijn gebruikers zien wat voor soort bericht de host verwacht te ontvangen.

Wat moet ik schrijven? – dat vragen de meeste gebruikers zich af. Airbnb richt zich op de zorgen en twijfels van de reiziger. Het tekstvlak legt uit dat reizigers niet het verhaal van hun leven hoeven te vertellen, maar dat ze de gastheer gedag moeten zeggen. Het doel van dit formulier is om vriendelijk te lijken. Dit is het resultaat van goed UX-writing.

Nog meer goede voorbeelden

404 pagina is het ergste wat een gebruiker kan overkomen bij het surfen op een website. Een pagina die niet bestaat is een slechte ervaring. Gelukkig kunnen de juiste woorden de situatie redden. Pixar gaf een frustrerende ervaring een grappige wending door gebruik te maken van afbeeldingen en woorden van sympathie. Zo werkt UX-writing.

Goede microcopy is mensgericht. Tumblr gebruikt geestige taal om gebruikers te informeren dat hun gebruikersnaam al bezet is. In plaats van het beledigende ‘Deze gebruikersnaam is al bezet’, geeft Tumbler een compliment: Het is een goede username, maar die is al ingenomen. Tumblr realiseerde zich dat het een slechte ervaring is als iemand je unieke gebruikersnaam al heeft gebruikt, dus ze repareerden dit pijnpunt meteen.

UX-writing is een essentieel onderdeel geworden van het productontwikkelingsproces. In tegenstelling tot creatief copywriting heeft UX-writing te maken met gebruikers nadat ze een product hebben geprobeerd. De primaire taak van UX schrijven is ervoor zorgen dat elke stap van de gebruikersstroom vergemakkelijkt wordt voor de gebruiker.

Mijn laatste advies

Wees empathisch. Geen enkel geestig woord kan je helpen jouw betrokkenheid en conversie te verhogen, tenzij je hard nadenkt over wat jouw gebruikers voelen en willen bij elke stap van hun gebruikersreis. Het is jouw taak om hen te begeleiden en tegelijkertijd onzichtbaar te zijn. Probeer verschillende manieren en vraag jezelf af: wat voel ik? Is alles duidelijk? Als het antwoord duidelijk is, is de microcopy geweldig. Bekijk het en leer ervan. Zo kunnen we de lat voor web & app-interfaces hoger leggen.

Heb jij nog voorbeelden van goede of slechte UX-writing? Laat het mij weten in de comments hieronder!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *