Het onverwachte succes achter Pockies: ‘je kent het of je kent het niet’

Pockies. Je kent het of je kent het niet. Grote kans dat wanneer je een mannelijke student bent, je er weleens van hebt gehoord. Wie weet draag jij er nu wel een. Een paar jaar geleden kende niemand ze, nu kent heel Amsterdam ze. Benieuwd naar hun succes? Lees dan snel verder.

Een uit de hand gelopen grap 

Hadden de eigenaren ooit verwacht dat zij anno 2020 zo groot zouden zijn? Nee. Het begon als een grap, maar het is inmiddels een mega groot succes. Het in Amsterdam gevestigde bedrijf heeft tientallen verkooppunten in Nederland en een uitbreidingswens naar het buitenland die inmiddels is waargemaakt, waardoor je er niet meer omheen kunt draaien. 

Het begon allemaal in 2014. Drie studenten, studerend in Groningen, zaten met een probleempje. ‘Waar laat je nou je telefoon of sleutels als je ligt te chillen op de bank in je boxershort?’. ‘Geen idee’. Hier moest iets op verzonnen worden. En dit deed Michiel Dicker, een van de eigenaren van Pockies. Hij kwam met het legendarische idee om een onderbroek met zakken te ontwerpen, ‘Pockies’. 

Eerste in de markt 

Toen het idee er eenmaal was, kon het allemaal beginnen. Het begon meteen goed. Ze hadden alle drie 2000 euro ingelegd, zonder hiervoor een lening te hebben aangevraagd. Met dit geld hadden ze 2000 stuks ingekocht, welk binnen een maand uitverkocht waren. Een groot succes, vonden ze. De meningen waren nog wel verdeeld over het net ‘verdiende’ geld. Dicker wilde op vakantie, Rob en Karel wilden het geld investeren in een nieuwe lading. Dit hebben zij gedaan. De vraag naar de onderbroeken ging harder dan het aanbod, waardoor zij vaker zonder onderbroeken zaten dan met. Dit was het moment waarop zij beseften dat er een enorme vraag was naar de onderbroeken met zakken. Tevens hadden zij met dit product ook een gat in de markt gevonden, want voor 2014 waren deze hippe onderbroeken met zakken nog nergens te vinden. 

Branding strategie 

Als ik dit in de beginfase aan Michiel, Rob en Karel had gevraagd, zouden zij zeggen: ‘Wat is dat? Dat hebben wij helemaal niet nodig’. Dit is ook precies waarom alles zo lekker is gelopen. Zij hadden geen hip ‘OGSM-model’ nodig of een businessplan. Nee, zij hadden elkaar en wilden zich vasthouden aan de relaxte uitstraling van het merk. Gewoon tranquillo. Dit is waar zij nu nog steeds bekend om zijn, namelijk een onderbroek die je lekker in huis kan dragen onder het genot van een vette hap. 

Inmiddels zijn er wel wat toffe branding campagnes ontstaan. Denk aan die ene keer toen Pockies een onderbroek had gekoppeld aan een Volvo XC90 met donuts erop. Wanneer je de boxer koopt, krijg je de auto erbij. Vraagprijs? 25.000 euries. Helaas staat de auto nog steeds bij het kantoor en is deze inmiddels in gebruik genomen door menig stagiair, maar het is wel een uit de hand gelopen pr-stunt met veel publiciteit.  

Kenmerkend aan Pockies 

Maar wat is nou precies kenmerkend aan dit bedrijf? Wanneer je een kijkje neemt op de site of hun Instagram, zie je veel diverse dingen voorbijkomen. Van samenwerkingen tot campagnes en winacties. Alles is zo’n beetje gericht op studenten, al heb ik vernomen dat zij zich in de toekomst ook willen richten op de wat oudere doelgroep. Zoals al eerder is verteld, wil het merk een relaxte, chille indruk achterlaten. Tijdens de shoots is de omgeving misschien nog wel belangrijker dan het product zelf. De foto moet namelijk een bepaalde sfeer uitstralen en niet alleen maar gericht zijn op het product. Het liefst willen zij dat alles met een korreltje zout wordt genomen. Dit merk je ook aan de manier van schrijven in bijvoorbeeld de nieuwsbrief (zie foto). 

Unieke samenwerkingen

Inmiddels heeft Pockies er al heel wat samenwerkingen opzitten, met nu ‘waarschijnlijk’ een wel goed uitgedacht plan. Samenwerkingen met logische partners, maar ook minder logische partners. Denk aan samenwerkingen met bekende namen, zoals Tony Junior en Willy Wartaal. Deze samenwerkingen zorgden voor enorm veel naamsbekendheid en conversies, want de jeugd zit op Instagram en alles wordt via Instagram verspreidt. Recentelijk is er een vette, nogal onverwachte samenwerking uitgebracht, genaamd: Pockies X Zaanse. Ja, je leest het goed. Een samenwerking met de enige echte Zaanse Mayonaise. Samen hebben zij een pocket-size mayonaise geproduceerd, die je tijdens de feestdagen bij elke bestelling gratis ontvangt (inmiddels al uitverkocht). 

Toch past deze samenwerking wel goed bij het karakter van Pockies. De beschrijving onder deze campagne is als volgt: ‘Bij ons thuis blijft er namelijk geen frietje, broodje of zelfs pannenkoek (probeer dit) ongeroerd door je favoriete mayo’s favoriete mayo’.

Heeft dit artikel je aan het denken gezet? In mijn vorige artikelen heb ik namelijk aangegeven dat je als startup een ijzersterke branding strategie moet toepassen. Het bedrijf Pockies heeft laten zien dat je ook succesvol kunt worden zonder dit te doen. Pas wel op, want geluk en de goede connecties hebben spelen hierbij een grote rol.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *