4 succesvolle socialmediacampagnes

Dagelijks gebruiken 3,5 miljard mensen social media. Social media moet daarom absoluut worden meegenomen in de marketingstrategie van jouw bedrijf. Sinds de komst en populariteit van social media zijn er een heleboel succesvolle campagnes geweest. In dit artikel zal ik er een aantal vertellen, zodat jij inspiratie kunt opdoen voor jouw eigen social media campagnes.

Spotify Wrapped
Laten we beginnen met een succesverhaal die je misschien wel recentelijk voorbij hebt zien komen; Spotify Wrapped van de wel bekende muziek streamingdienst Spotify. Met Spotify Wrapped kun je sinds 2017 je persoonlijke Spotify statistieken delen. In deze statistieken is bijvoorbeeld te zien welk nummer dit jaar bij jou op repeat stond. In 2018 kregen Spotify Premium-gebruikers de kans om hun persoonlijke Wrapped-statistieken uit te zenden op digitale billboards bij bezienswaardigheden zoals Times Square en Piccadilly Circus.

https://www.streambeet.com/blog/2018/9/10/spotify-and-apple-both-took-billboards-in-times-square-promoting-the-same-artist-and-it-wasnt-drake

Waarom is Spotify Wrapped een succes? Door luistergegevens te verzamelen en deze visueel aan gebruikers te presenteren begint Spotify aan het einde van elk jaar een virale conversatie. Je persoonlijke luistergewoonten delen met je vrienden is een unieke manier om je persoonlijkheid te laten zien en Spotify heeft dit goed erkend.

Project #ShowUS van Dove
Na de succesvolle campagne ‘Real Beauty’ creëerde Dove in 2019 het project #ShowUs. Het project #ShowUS wilde met vrouwen en non-binaire deelnemers (iemand die zich niet thuis voelt in een gendercategorie) ongefilterde schoonheid laten zien en een meer inclusieve benadering van hoe schoonheid eruitziet. #ShowUS is hét bewijs van dat merken hun socialmediacampagnes kunnen gebruiken om een positieve impact te hebben op hun doelgroep en zelfs verandering te creëren in de wereld. 

Het project bestaat uit een baanbrekende bibliotheek van meer dan 5000 foto’s gewijd aan het doorbreken van schoonheidsstereotypen door vrouwen en non-binaire individuen te laten zien zoals ze zijn. Er werden foto’s getoond van vrouwen van alle leeftijden en capaciteiten, die trots poseerden. 

https://www.brafton.com/blog/social-media/3-brands-with-the-best-social-media-campaigns-in-2016/

De socialmediacampagne strekte zich uit over onder andere YouTube en Instagram en zal naar verwachting een blijvende impact hebben. Met meer dan 13.000 foto’s in de bibliotheek tot nu toe, worden volgers aangemoedigd om de afbeeldingen van de collectie te gebruiken voor marketingdoeleinden of om hun eigen foto’s in te dienen. Zo maakt deze campagne van Dove een grote impact.

Disney #ShareYourEars-campagne
In 2018 werkte Disney voor de derde keer samen met Make-A-Wish. Op social media was de #ShareYourEars-campagne te zien. Disney beloofde $5 te doneren aan Make-A-Wish voor elke persoon die een foto met Mickey Mouse-oren deelde met de hashtag #ShareYourEars. Deze campagne was een makkelijke, leuke en visuele manier om ‘goodwill’ te creëren. Iedereen kan namelijk gemakkelijk een foto maken en deze delen op social media. Disney spoorde dit aan door het gedoneerde bedrag te verdubbelen, waardoor het totaal op $3 miljoen uitkwam.

https://www.worldwish.org/share-your-ears/

Door gebruik te maken van de wens van mensen om geld in te zamelen voor een goed doel creëerden de deelnemers een groot aantal user-generated content en was het een enorm succes om de campagne onder de aandacht te brengen. Denk maar terug aan de populaire ALS IceBucket Challenge (2014). Hierbij werd je uitgedaagd om een bak ijskoud water over je hoofd te gooien, geld te doneren en drie anderen uit te dagen. Met deze challenge werd mega veel geld opgehaald en er kwam veel aandacht voor ALS. 

Find your perfect fit – Suitsupply
Suitsupply genereert vaak veel aandacht met hun campagnes. Dit doen ze door taboes te doorbreken en (licht) te choqueren. In 2018 kwam Suitsupply met de campagne ‘Find your perfect fit’. Deze campagne zorgde wederom voor veel aandacht. Met deze campagne speelde ze in op een belangrijk thema in de samenleving; homo-emancipatie. CEO Fokke de Jong vond het hoog tijd om homoseksualiteit weer te geven in advertenties. Suitsupply toonde daarom zoenende mannen in deze campagne.

Er kwamen enorm veel reacties op deze campagne. Sommigen waren negatief, anderen juist enorm positief. Na het plaatsen van de zoenende mannen op Instagram verloor Suitsupply in een paar uur tijd 13.000 volgers. 

Suitsupply kreeg een enorm grote hoeveelheid kritiek uit meerdere landen. (Bron) Klanten gaven aan dat ze nooit meer een pak zullen gaan kopen. Toch heeft Fokke de Jong geen spijt van deze actie. Hij vindt het wel jammer dat hij klanten is verloren, maar het geeft in zijn ogen ook de urgentie van het onderwerp aan. Hij vindt dat homoseksualiteit een mooi en relevant, maar ook een onderbelicht thema is in de reclamewereld. Verder geeft hij aan dat dit is waar Suitsupply voor staat en als ze daardoor klanten verliezen, dat is het maar zo.

In dit artikel las je vier hele verschillende socialmediacampagnes. Alle vier maakten ze impact, maar wel op een andere manier. Zelf vind ik de campagne van Dove het best. Dove liet met deze campagne diversiteit zien en heeft echt impact gehad op de (beauty)wereld. Hoe zorg jij er nu voor dat ook jouw socialmediacampagne succesvol wordt? Dit ga ik jou vertellen in een apart artikel, dus lees dat artikel ook vooral!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *