Wat het Internet of Things voor jouw bedrijf kan betekenen

Wat is Internet of Things?

Op dit moment zijn er ongeveer 31 miljard apparaten verbonden met The internet of Things (IoT) en in 2030 wordt verwacht dat dit aantal 125 miljard zal zijn. Indrukwekkende getallen maar wat moet je er mee? Met IoT zijn tal van voordelen te behalen voor jouw bedrijf, zoals kostenbesparingen en de ontwikkeling van nieuwe business modellen. In dit artikel zal ik je vertellen wat IoT voor jouw bedrijf kan doen.

Het Internet of Things verwijst naar het geheel van apparaten die zijn verbonden met het internet. Hierdoor kunnen ze gegevens naar de cloud sturen en communiceren met elkaar of met computers, zonder dat er mensen aan te pas komen. Deze vorm van automatisering kan het leven beter, makkelijker en veiliger maken. Door de efficiëntie die gecreëerd wordt door het IoT kan het werk van mensen worden verlicht en geld worden bespaard.

Ik zal even een voorbeeld geven: stel je voor je wordt wakker in de ochtend en wordt begroet door je wekker. Je loopt naar de keuken en jouw koffiemachine is al bezig met het zetten van een kop koffie. Terwijl je koffie drinkt, vertelt jouw Google home speaker wat het laatste nieuws is en wat er vandaag voor je op de planning staat. Daarna stap je de deur uit en worden de lichten en de kachel automatisch uitgeschakeld. Je stapt in je zelfrijdende auto en gaat naar je werk. Het netwerk van IoT zou dit in de toekomst allemaal werkelijkheid kunnen maken.

Wat kun je als bedrijf met IoT?

Allereerst kan IoT de klantervaring verbeteren. Apparaten die gebruik maken van IoT zijn meestal makkelijker te bedienen. Zo kan een tv of de verlichting thuis gemakkelijk via spraak bediend worden. Dit zorgt voor een hogere klanttevredenheid en dat is goed voor het imago van je bedrijf.

Verder zorgt IoT ervoor dat je als bedrijf meer data kunt verzamelen over je klanten. Apparaten die verbonden zijn met het internet kunnen gebruiksgegevens versturen die waardevol zijn voor je bedrijf. Ook zou je bijvoorbeeld met sensoren kunnen meten op welke tijdstippen het druk is in de winkel en met al dit soort informatie is het mogelijk om bijvoorbeeld aanbiedingen te maken die beter aansluiten op de behoeften van klanten. Als een bedrijf begrijpt hoe zijn klanten zijn producten gebruiken, kunnen ze beter aan hun behoeften voldoen en de klantervaring verbeteren. IoT vertelt bedrijven wat er echt gebeurt en niet wat ze denken dat er gebeurt. Met de nieuwe inzichten uit alle data kunnen ook nieuwe verdienmodellen worden ontwikkeld, zoals loyaliteitsprogramma’s.

Daarnaast kun je veel kosten besparen door IoT te verwerken in bedrijfsprocessen. Dit geldt op het gebied van de productie van goederen, voorraadbeheer, onderhoud, logistiek en energieverbruik. Zo kunnen pakketten gevolgd worden met behulp van track & trace en wordt door het gebruik van RFID-tags het beheren van distributiecentra een stuk makkelijker. Zo kunnen met RFID-tags data aan specifieke producten worden toegevoegd. Verder kun je met bijvoorbeeld slimme verlichting zorgen dat lege kamers niet onnodig worden verlicht.

Ook chatbots worden veel functioneler door de uitbreiding van het IoT. Zo kunnen chatbots veel taken van de klantenservice overnemen, omdat ze in staat zijn producten aan te bevelen en in het winkelmandje te doen, de voorraad te checken, vragen te beantwoorden en nog veel meer.

Als laatste kan IoT de beveiliging van je bedrijf verbeteren d.m.v. slimme alarmsystemen, camera’s en bewegingssensoren. Ook smart locks zijn handig, zo kunnen deuren geopend worden door bepaalde werknemers met behulp van een mobiel of ander digitaal apparaat. Als dan bijvoorbeeld een medewerker zijn sleutel is verloren of een stagewerknemer nog geen sleutel heeft o.i.d. kan de deur van afstand worden geopend.

Hoe begin je?

Volgens een artikel van Anton Damen op ‘deondernemer.nl‘ zijn dit de dingen waar je over na moet denken als je wilt beginnen met het integreren van IoT in je bedrijf.

  • Denk groot, start klein. Denk bijvoorbeeld aan een volledig met IoT geïntegreerd bedrijf waarbij allerlei nuttige informatie van klanten wordt verzameld en sommige bedrijfsprocessen volledig geautomatiseerd zijn, maar begin klein door bijvoorbeeld sensoren in de winkel te plaatsen. Als medewerkers zien dat de inzet van IoT zijn vruchten afwerpt zal de motivatie ook toenemen.
  • Reken je niet meteen rijk. IoT-oplossingen vergen investeringen. Ook na de aanschaf zijn er vaak nog kosten, bijvoorbeeld voor connectiviteit.
  • Het slim en verbonden maken van je product of dienst staat niet op zichzelf, maar betekent ook een koerswijzing voor het bedrijf, ook omdat nieuwe kennis en competenties vereist zijn.
  • Oriënteer je grondig op de IoT-producten die er al zijn en let daarbij op in hoeverre ze met elkaar samenwerken.
  • Doe de interactieve kansenscan op kvk.nl. Nadat je twaalf vragen hebt beantwoord, weet je wat IoT voor jouw bedrijf zou kunnen betekenen.

Bronnen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *