Jouw merk op een platform met maandelijks 416 miljoen gebruikers? Pinterest!

Bij Pinterest gaat het niet om likes of comments, maar de gebruikers zoeken inspiratie voor hun interesses. Het platform is een visueel medium. De content kan gaan over inspiratie voor een winterse outfit tot het uitzoeken van een citytrip en van het delen van gezonde recepten tot de laatste interieurtrends. Gebruikers willen ontdekken, verzamelen en ervaren. Als bedrijf is dit natuurlijk interessant, omdat je jouw product of dienst bij de doelgroep onder de aandacht kunt brengen. Met een bedrijfsprofiel kun je niet alleen content delen, maar met behulp van handige insights kun je ook adverteren en verkopen. In dit artikel breng ik jou up-to-date over dit creatieve platform en geef ik 5 tips over hoe je Pinterest kunt inzetten om effectieve conversie te behalen.

Waarom interessant voor jouw bedrijf?

Mede door de COVID-19-pandemie hebben mensen meer tijd om te koken, het huis gezellig te maken, online kleding te shoppen etc. Hierdoor wordt Pinterest steeds populairder en dit blijkt ook uit de jaarcijfers van 2020, zo steeg het platform in een jaar tijd met 38,7% meer gebruikers. In Nederland maken 3,5 miljoen mensen gebruik van Pinterest, waarvan 80% vrouw is. Als bedrijf wil je natuurlijk inspelen op actualiteit en trends, dus deze kun je zeker niet overslaan. Pinterest is vooral interessant voor meer traffic naar de website of het aanprijzen van producten/ diensten. Zo gebruikt 84% van de Pinterest gebruikers het platform om te beslissen wat ze willen kopen. Zoals ik al zei draait het niet om likes, comments of volgers, want jouw content wordt afzonderlijk zichtbaar bij een juiste zoekopdracht. De top categorieën zijn: eten & drinken, do-it-yourself, interieur en reizen. Dus richt jouw bedrijf zich voornamelijk op vrouwen en past het bij deze interesses? Dan kun je Pinterest niet langer meer negeren. Als merk, retailer, magazine, webshop, e-commerce of influencer kun je alle creativiteit loslaten op dit platform! Dit gaat natuurlijk niet vanzelf, dus hiervoor eerst een paar tips.

5 tips om je zichtbaarheid op Pinterest te vergroten

  1. Een duidelijke en specifieke biografie: zorg dat je profiel compleet is, dus met een profiel foto, gesorteerde content, inspirerende moodboards etc. Bij een zakelijk account hoort ook een goede biografie. Plaats een test van ongeveer 200 karakters over jouw bedrijf. Verwerk de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden, maar sla hier niet in door.
  2. Inspirerende boards*: stel minimaal 10 verschillende boards samen. Hierbij zijn de titel en beschrijving belangrijk voor de vindbaarheid. Ga eerder voor een titel als ‘foto wanddecoratie’, dan ‘Desenio posters’. Ga ervan uit dat gebruikers nog niet bekend zijn met jouw merk, dus laat ze jou ontdekken. Hierdoor zal jouw board ook hoger eindigen in de zoekresultaten. Naast het kiezen van de juiste categorie, is een beschrijving ook belangrijk. Voeg bovenaan een contentbeschrijving toe en vermeld bijvoorbeeld het merk, de maat, de vorm, de kleur of een websitelink. Alles wat relevant is voor jouw bedrijf en welke zoekwoorden goed scoren in de zoekmachine. Maak het alleen niet te commercieel en houdt het bij enkele kenmerken.
  3. Pin de juiste content: verticale afbeeldingen met een formaat van 192×256 worden groter weergeven, dus hiermee val je meer op. Het is belangrijk dat de foto’s scherp zijn, dus minimaal 150 dpi. Bij productfoto’s altijd een foto plaatsen met een model, zodat de gebruiker kan zien hoe het gedragen wordt. Foto’s met een basic witte achtergrond worden nu eenmaal minder opgeslagen. Blijf actief en plaats per dag het liefst 10-15 pins.
  4. Ga mee met de trends: Pinterest heeft hiervoor een eigen tool, waarbij je kunt ontdekken waar gebruikers naar zoeken. Je vindt hier een overzicht van de populairste trends van de week, meest bezochte categorieën en insights over de wensen van gebruikers dit jaar.
  5. Ga verder op Google: voordat je gaat uploaden is het ook belangrijk om een goede afbeeldingsnaam te koppelen, zoals ‘Loavies-zwarte-ruffle-jurk.jpg’. Let hierbij weer ook weer op relevante zoekwoorden, want zo ben je ook vindbaar op Google afbeeldingen.

*Je kunt een Pinterest post bewaren in verschillende mappen. Op je profiel kun je een nieuw board aanmaken door op het plusje te klikken of door bij jouw gekozen pin te klikken op bewaren en dan “board aanmaken”.

Pin it!

Pinterest is dus een groot en snelgroeiend platform. Niet voor niets heeft dit medium maandelijks 416 miljoen actieve gebruikers. Als bedrijf kun je diverse doelgroepen bereiken met verschillende interesses. Het aanbod is groot en de lat ligt hoog, maar Pinterest is wel hét platform om jouw merk écht te laten zien. Goede kwaliteit, de juiste contentbeschrijving en zoekwoorden zijn belangrijk om op te vallen op dit veelzijdige platform. Social media krijgen een steeds groter aandeel in het behalen van conversie: social commerce. Als bedrijf moet je op de hoogte blijven van de trends, zodat jij de doelgroep net een stap voor bent.

Benieuwd naar meer tips? Ik raad je aan om het artikel ‘HIEROM MOET JIJ ALS START-UP GEBRUIK MAKEN VAN INSTAGRAM SHOPPING’ te lezen. Hier lees je over tools om te verkopen op Instagram en het bereiken van de doelgroep.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *