Dé reden waarom een stijlgids zo belangrijk is!

Wanneer je jouw website gaat maken, denk je aan het design. Hoe wil je dat deze eruit gaat ziet? Welke indeling ga je gebruiken? Het zijn twee van de belangrijkste factoren voor jouw website. Zoals al aangegeven was in mijn artikelen over kleuren en webdesign zijn deze onderdelen erg belangrijk. Maar hoe kom je tot een goed ontworpen website? 

Elke website maakt gebruik van een zogeheten huisstijl. Deze bepaalt op welke manier jouw merk gezien wordt. Denk hierbij aan welke kleuren, lettertypen en afbeeldingen je gebruikt. Al deze factoren staan in een stijlgids. Dit klinkt natuurlijk heel chique om te hebben, maar wat is het nou eigenlijk en waarom moet je er een hebben?

Wat is een stijlgids?

Een stijlgids bestaat uit een aantal regels die je vaststelt voor het creëren van content voor of op jouw website. Hierin staan de soorten kleuren, lettertypen, lettergroottes maar natuurlijk ook jouw logo. Je plaatst niet alleen welke onderdelen gebruikt worden, maar let ook op de details. Zo vertel je in je stijlgids waarvoor bepaalde kleuren en lettertypes gebruikt gaan worden. Gebruik je bijvoorbeeld een opvallende kleur voor koppen? Of juist zwart of donkergrijs? Dit leg je allemaal vast in je stijlgids. Maar hoe geef je een stijlgids nu precies vorm?

Wat is de vormgeving van een stijlgids?

Een stijlgids is volledig visueel. Kleuren staan aangegeven met hun kleurcodes en lettertypen zijn te lezen in hun eigen stijl.

Kleuren

Bij kleuren vermeld je het doel en het gebruik van de kleur. Zet bij een opvallende kleur het woord ‘Title’ en je weet dat dit de tekstkleur van je titels gaat worden. Vaak laat je deze zien door een klein vakje met de gekozen kleur te laten zien en de kleurcode toe te voegen. De kleurcode is een mix van getallen en letters die met een # worden aangegeven. Daarnaast kunnen kleuren worden aangegeven met hun RGB of CMYK waarden.

Een voorbeeld van hoe kleuren worden neergezet in een stijlgids.
bron: https://www.fitbrand.nl/het-belang-van-een-style-guide-voor-een-sterk-merk/
Lettertypen

Je lettertypes kun je in je stijlgids vormgeven door de hiërarchie duidelijk te maken. Deze lettertypen schrijf je in hun eigen vormgeving. Zo zul je dus verschillende lettertypen lezen in dit deel van je stijlgids. Door deze lettertypen in hun stijl te schrijven, kun je makkelijk oordelen of de keuzes die je hebt gemaakt goed bij elkaar passen of juist enorm tegen elkaar in gaan. Op een gemiddelde website worden drie tot vijf lettertypen gebruikt. Vaak vallen hieronder ook verschillende typen uit de familie van één lettertype. Denk aan een dikgedrukte versie of juist een cursieve variant.

Maar hoe kies je nu precies een goed lettertype? De keuze voor je lettertypes baseer je op basis van het gebruik. Een titel moet goed leesbaar zijn, maar niet saai. Platte tekst in bijvoorbeeld dit artikel is een van de standaard lettertypen die er bestaan. Naast het plaatsen van de soorten lettertypen en hun gebruik, plaats je hierbij ook de tekstgrootte en letterafstand. Dit zie je in het voorbeeld hieronder.

Een voorbeeld van lettertypen in een stijlgids.
bron: https://w3s.nl/blog/styleguide-voor-websites-wat-en-waarom/

Waarom is een stijlgids zo belangrijk?

Als je net begint met het maken van jouw branding en brainstormt voor je designideeën, is het enorm belangrijk om deze ideeën op te schrijven. Vaak huur je iemand in die jouw website maakt. Voor een webdesigner is het gemakkelijk om te weten wat hij op welke manier moet gebruiken.

Zelfs na het maken van je website is een stijlgids handig. Content die gecreëerd is voor jouw website moet aansluiten aan je stijlgids. Denk hierbij aan video’s of artikelen die je zou plaatsen. Hierin moet je gebruik maken van dezelfde kleuren en lettertypen om je website als een geheel te laten voelen. Wanneer je een video hebt met roze kleuren en een volgende video is ineens groen, voelt het niet aan alsof het door hetzelfde bedrijf is gemaakt. Met een stijlgids is je website in vormgeving consistentie en zo ook de content die je produceert.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *