Bij welke branding techniek leg jij je focus?

Het vinden van een passende branding strategie is voor zzp’ers nog wel eens een uitdaging. Mede door de schaarste van tijd en de focus op andere ‘belangrijkere’ zaken komt branding onder aan het to-do lijstje te staan. Echter, hoort branding juist op nummer 1. In dit artikel wordt duidelijk wat de belangrijkste branding technieken zijn en welke het best bij jou passen:

  1. Personal branding
  2. Online branding
  3. Co-branding
  4. Product branding

Strategie 1: Online branding

Online branding is hard gezegd vereist als jij wilt toetreden als zzp’er en je bekendheid wilt vergroten. Echter, is online branding niet alleen goed voor het opbouwen van bekendheid. Er spelen nog veel meer noodzakelijke factoren mee, zoals klantloyaliteit, merkreputatie, vertrouwen, transparantie, service, positionering, onderscheid en zo kan je nog wel uren doorgaan. Wees een online magneet, trek door middel van goede online branding al je klanten aan. Denk bijvoorbeeld aan de populaire marketing begrippen SEA en influencer marketing. 

Online aanwezigheid brengt veel voordelen met zich mee en is eigenlijk niet eens meer een keuze in de tijd van nu. Dus of je het nu leuk vindt of niet, get started!

Influencer marketing via door Mario Rodriquez via Socialcaption.  

Strategie 2: Personal branding

Personal branding is van essentieel belang voor zzp’ers, hierbij bestaat je beroep namelijk al snel uit je eigen persoon. Bij personal branding beschouw en presenteer je jezelf namelijk als merk. Je gebruikt je persoonlijkheid, waardes, specialiteit en/of kennis om je te onderscheiden en waarde te bieden voor je doelgroep. Ligt jouw passie nu echt bij duurzaamheid? Show them! Het geeft een gevoel van verbondenheid. 

Personal branding geeft consumenten de kans jou te vertrouwen. Ze weten hoe je in elkaar zit, omdat je transparant bent over wie je bent en wat je doet. Jij gaat toch ook eerder in zee met iemand die open is over zijn leven?

Daarbuiten kan je d.m.v. personal branding zorgen dat je je kan onderscheiden met anderen en daardoor indirect je bekendheid kan vergroten. Als je personal branding goed toepast, creëer je iets dat jou typerend maakt. Mensen zullen dat typerende onthouden en vervolgens ‘linken’ aan jou. Zo zorg je ervoor dat jij de ‘top of mind’ bent als een consument behoefte heeft naar jouw product of dienst. 

Meer weten over waarom jij personal branding zou moeten toepassen? Lees dan mijn andere artikel: Personal Branding: verkoop jezelf als merk.

Personal Branding voorbeeld door Neil Patel via Neil Patel 

Strategie 3: Co-branding

Co-branding is eigenlijk een oude marketing term verpakt in een net woord, namelijk: samenwerken. Bij co-branding doe je niets anders dan de handen schudden met een ander merk. Het opbouwen van bekendheid is een grote uitdaging voor zzp’ers en komt meestal voort uit word-of-mouth. Maar door middel van co-branding kan je dit proces versnellen door te profiteren van elkaars netwerk en daardoor een grotere klantenkring op kan bouwen. 

Het is in de aard van de mens dat je niet snel samenwerkt met een ander, omdat we altijd denken in competitie en concurrentie. Maar zelfs Apple werkte samen met zijn grootste concurrent Samsung om een product te lanceren die voor het grotere publiek te gebruiken was. Waardoor ze dus individueel meer klanten vergaarden, dan dat als het alleen voor de doelgroep van Apple te gebruiken was.     

Ik ga weer even terug naar jou. Wij mensen, beschikken vaak maar over een paar talenten. Jij bent bijvoorbeeld goed in fotografie, ik in editing en je buurvrouw weer in social media marketing. Daarom is het júíst voor jou als zzp’er zo belangrijk om je te gaan verdiepen in het samenwerken met een andere zzp’er of organisatie, om net als Apple, tot betere resultaten te komen. Zet je ego opzij en make some money. 

Samenwerking Apple Samsung door Mark Hofman via Want  https://www.want.nl/apple-samsung-ces2019-samenwerking/

Strategie 4: Product branding

Product branding is een strategie die vaak zo logisch is dat het niet als een apart aspect wordt gezien. Zelf moest ik altijd even stilstaan bij deze techniek en een paar stappen terugdoen. Het branden van een product heeft namelijk veel energie en tijd nodig, er zitten oneindig veel psychologische factoren aan gebonden. Het is het creëren van een symbool of design waardoor jouw product geïdentificeerd wordt en onderscheid maakt. 

En onderscheid maken is denk ik wel een van de belangrijkste en moeilijkste taken als je als zzp’er de markt betreedt. De markt is overvol en jij moet hierin zien uit te blinken! 

Als jij als zzp’er geen producten maar diensten aanbiedt, kan je nog steeds product branding toepassen. Mediabedrijven hebben bijvoorbeeld per pakket van aanbod ook andere symbolen en lay-outs. Maar product branding is vooral essentieel in de retail, waar ook de meeste best practices zijn te vinden. 

Brand design is eigenlijk het middel voor product branding. Bij product branding focus je op het optimaliseren van logo’s, lay-outs, templates, huisstijlen, copywriting en noem maar op. Brand design is meestal de eerste stap die je doet voor het lanceren van je product en helpt jou bij het behalen van een succesvolle product branding. Hoe? Lees mijn andere artikel: Brand design: doelgroep- en concurrentieonderzoek.

Product branding door Inkbot design via Inkbotdesign 

Dus, waar begin jij mee?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *