Waarom Artificial Intelligence een ‘must’ is binnen jouw bedrijf

on

Kunstmatige intelligentie (AI), iedereen heeft er bewust of onbewust mee te maken. De enorme toename van computerkracht, data en verbeterde machine learning zorgt ervoor dat de ontwikkeling van AI constant blijft doorgaan. Als er over AI gesproken wordt associeert men dit al snel met robots, maar het gaat veel verder dan dat. Kunstmatige intelligentie speelt een grote rol in onze levens, die nergens meer weg te denken is. Wat biedt AI eigenlijk voor uw bedrijf?

Artificial Intelligence biedt bedrijven een goede service, gepersonaliseerde oplossingen en helpt de winst te maximaliseren. Zo biedt het ook de mogelijkheid om data te organiseren en te analyseren wat eerder niet meegenomen werd binnen het bedrijf, zoals video, afbeeldingen en audio. Werknemers kunnen zo efficiënter werken en belangrijke antwoorden en inzichten vinden uit verschillende databronnen.

Klantenservice

Klanten vinden het fijn om snel geholpen te worden en verwachten dan ook een voorspoedige service. Een handige oplossing daarvoor is AI. Het vult meerdere functies binnen een bedrijf: AI kan klanten automatisch laten doorverbinden met de geschikte werknemer of afdeling om vragen op een snelle manier te laten beantwoorden of problemen op te lossen. Een ander voorbeeld van snelle klantenservice is de chatbox. Ook al merkt u al snel en duidelijk dat er een robot achter de conversatie zit, het is wel een snel resultaat. Tijdens de interactie worden namelijk trefwoorden en andere gegevens verzameld. Klanten hebben sociale interactie hoog in het vaandel staan, dus het is belangrijk om te onthouden dat AI niet is bedoeld om de ‘echte’ klantenservice te vervangen. Dat neemt niet weg dat het wel onwijs nuttig is om de data van de klanten van de eerdere interacties te kunnen verzamelen. Op deze manier kan een bedrijf voor een betere User Experience zorgen.

Bron: https://knowmax.ai/solutions/ai-chatbot/

HR

Op het gebied van HR-management is persoonlijke interactie óók belangrijk. Hier geldt dus net als bij de klantenservice dat een echt persoon niet vervangen kan worden, maar het kan wel helpen met bepaalde gegevens verzamelen. Zoals bij een sollicitatiegesprek waar alleen een persoon signalen zou kunnen opvangen. Artificial intelligence kan dit niet vervangen.

Een tijdrovende bezigheid voor bedrijven voorafgaand aan een sollicitatiegesprek is om de sollicitant te scannen. Door het gebruik van analyses met AI kunnen bijvoorbeeld profielen van kandidaten die niet geschikt zijn wegfilteren uit de stapel. Zo kunnen zij zich richten op de geschikte sollicitanten. Ook kunnen zij via insight engine met AI snel een overzicht krijgen van medewerkers die expert zijn op bepaalde gebieden. Bijvoorbeeld als u op zoek bent naar iemand met een bepaalde vaardigheid: zoals een medewerker die de Franse taal spreekt, kunt u een insight engine gebruiken om de geschikte persoon uit de database te vinden die aan de eisen voldoet.  

Gepersonaliseerde aanbevelingen

Om klanten te willen behouden is personalisatie uiterst belangrijk. Consumenten zijn namelijk eerder geneigd om een aankoop te doen als u ze iets aanbiedt dat bij hun interesses past of iets dat zij zoeken. Want als u iets vindt waar u naar op zoek bent, zult u waarschijnlijk niet op zoek gaan bij een concurrent.

Om de personalisatie succesvol te maken is het essentieel om de voorkeuren van uw klanten te begrijpen. Zo neemt u niet handmatig de geschiedenis van elke gebruiker door, maar kan AI helpen om te onderzoeken wat de klanten op een snelle en eenvoudige manier leuk vinden. Op basis van die resultaten kunt u de inhoud aanpassen die aan hen wordt laten zien of de producten die u voor hen voorspelt. Grote voorbeelden hiervan zijn Netflix, Spotify en Amazon.

Voorspellende analyses

Om veel tijd te besparen om relevante bedrijfsdata te willen gebruiken voor dagelijkse werkzaamheden heeft een bedrijf een hulpmiddel nodig om dit zo effectief mogelijk te kunnen openen.

De kern van een belangrijke marketingstrategie is om goed inzicht te hebben in de wensen en behoeften van uw doelgroep. Met behulp van AI kunt u daar inzicht in krijgen en voorspellen waarnaar ze waarschijnlijk zullen zoeken.   

Machine-learning algoritmen kijken naar eerdere kooppatronen van klanten om zo hun toekomstige stappen te voorspellen. U kunt met deze strategie eventuele bedreigingen identificeren die het proces van de koper kunnen beïnvloeden. Het geeft vooraf informatie, zodat u daar van tevoren op kan reageren en er verder op kunt inspelen.

Met voorspellende analyses kunnen bedrijven echte gegevens gebruiken om zich voor te bereiden op resultaten en gedrag. Door AI hiervoor in te zetten worden bedrijven automatisch pro-actiever. Het is bijvoorbeeld essentieel bij werving, detailhandel, klantenservice en prijsoptimalisatie.

Toekomstverwachtingen

Naast de vele positieve reacties van kunstmatige intelligentie wordt deze technologie ook gevreesd, onder andere door zijn disruptieve werking. Naarmate de technologie steeds verder zal ontwikkelen, zal er steeds meer kennis ontstaan over onze datagegevens. Op die manier zijn er nog betere voorspellingen mogelijk. Zo kunt u bijvoorbeeld denken aan de ideale marketingcampagne of het bepalen van een nieuwe verkoopstrategie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *