Je merkwaarde verhogen, dat doe je met Instagram

on

De waarde van je merk bepaalt op de lange termijn het succes van jouw bedrijf. Een sterke merkwaarde is daarom cruciaal om door te groeien, meer klanten te verwerven en te behouden. Instagram kan een belangrijke speler zijn die je als ondernemer kan inzetten om je merkwaarde te verhogen. Zeker aangezien steeds meer mensen van verschillende leeftijdscategorieën dagelijks tijd op Instagram doorbrengen. Uit een jaarlijks social media onderzoek van Newcom blijkt dat Instagram in Nederland 3,4 miljoen dagelijkse gebruikers telt. Dit is dan ook een van de redenen waarom veel bedrijven Instagram inzetten om zo naamsbekendheid op te bouwen en merkrelaties aan te gaan.

Het opstellen van een Instagram-strategie

Om te beginnen is het belangrijk om een duidelijke visie en strategie op te stellen. Want door zomaar wat foto’s te posten kom je er niet. Het is dus belangrijk dat je een Instagram-doel opstelt die aansluit bij de algemene social media strategie die je hanteert. De doelen die je opstelt zullen helpen om de inspanningen die je maakt de juiste richting op te sturen om zo je hoofddoelen te behalen. Ook wordt het met een doel in zicht makkelijker om erachter te komen welke gegevens moeten worden bekeken om de voortgang bij te houden.

Maak het visueel

Op een visueel platform als Instagram draait het vooral om relaties opbouwen met behulp van leuke foto’s en passende content. Daarom is het essentieel om ook je merkstrategie visueel te maken, hiermee als toevoeging op je merkwaarde. Bij visual branding is het voornamelijk belangrijk dat je consistent blijft. Door op elk platform dezelfde kleuren, typografie en soorten beelden te gebruiken creëer je herkenning en dat is belangrijk voor de klant. Op Instagram kan je als merk consistent blijven door op je feed gebruik te maken van een vast kleurenpalet dat past bij je logo en waar je als merk voor staat. Een voorbeeld is Coca-Cola. Coca-Cola gebuikt de kleur rood als merkelement. De kleur rood voegen ze toe aan al hun content op social media, waardoor het voor de consument gemakkelijk is om het merk te herkennen.

Vind je merkstem

Een merkstem valt te vergelijken met je eigen stem in het dagelijks leven. Ben jij in je vriendengroep bijvoorbeeld de grappenmaker, de nerd of het feestbeest? Zo kan je het ook vanuit je merk bekijken. Ben je op Instagram informatief of onderhoudend? Wanneer je op andere platformen al een merkstem hebt ontwikkeld kun je deze verder uitbreiden naar je Instagram pagina. Zo speel je weer verder in op de consistentie. Een consistente persoonlijkheid op meerdere platformen kan je weer verder helpen om klanten te verwerven. Het is belangrijk dat de tone of voice aansluit bij de persoonlijkheid en de taal van je merk. Een duidelijke tone of voice kan bijdrage aan een opvallende en hopelijk blijvende indruk bij de doelgroep. Het is daarom belangrijk dat je je in die merkstem onderscheidt van concurrenten. Focus je daarbij bijvoorbeeld op jouw unique selling point. Het hebben van een goede merkstem kan ook bijdragen om betere klantrelaties op te bouwen. Een goede klant relatie vergroot de kans dat consumenten je berichten niet alleen blijven lezen maar ook gaan liken, delen en erop gaan reageren.

Nu nog overtuigen

Je hebt een strategie opgesteld, een visuele merkidentiteit gecreëerd en je merkstem gevonden. Maar hoe ga je die content nou op een leuke manier aan de consument overbrengen? Zorg dat de content die je deelt waarde biedt en gevoelens bij de doelgroep oproept. Je wilt dat de inhoud van de content die je deelt volgers inspireert, informeert en misschien ook wel entertaint. Het is hierbij belangrijk dat je inzicht hebt in wat de doelgroep van je wilt. Waarom volgen ze jouw merk? Wat maakt jouw merk onderscheidend van de concurrent? Vanuit die inzichten kun je verder. Je wilt dat de consument tijdens het scrollen door de duizenden berichten op Instagram bij jouw post stopt met scrollen, het bericht bekijkt, liked of zelfs deelt. Maar dat gebeurt alleen als je waardevolle content aanbiedt waarmee je betrokkenheid van je volgers aanspoort. Kijk naar de trends van het moment. Zijn Instagram reels op het moment helemaal hip, doe er wat mee. Maken andere merken gebruiken van meerdere features in Instagram stories, doe het ook. Blijf innovatief en zorg dat er meerdere manieren zijn waarop je interactie met je volgers hebt. Want een hogere betrokkenheid laat het Instagram-algoritme zien dat je waardevolle inhoud hebt, waardoor je een hogere positie in de feed van je volgers verovert.

Conclusie

Als een van de grotere social platformen op dit moment, zou je dus zeker moeten overwegen om Instagram in te zetten om de merkwaarde van je bedrijf te vergroten.

Begin met het ontwikkelen van een Instagram-marketingstrategie en een visuele merkstrategie om de stappen naar je uiteindelijk doel in de goede richting te sturen. Focus je op het creëren van waardevolle content voor je volgers. En blijf innovatief, blijf creëren en zorg dat je lol hebt terwijl je het doet!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *