Hoe muziek jouw koopgedrag beïnvloed

Een achtergrondmuziekje staat aan, wanneer je rustig een hapje aan het eten bent. Je bevindt je in een restaurant. Of nee, misschien staat er wel wat snellere muziek op en zit je in een café? Hoe dan ook de muziek bepaalt mede voor jou de sfeer, het gevoel, de setting. Maar misschien gaat wel verder en smaakt je eten er wel anders door.

Muziek is een gevoel, persoonlijk en nooit echt te meten. Erg breed en zweverig allemaal en dus niet echt een handig marketinginstrument, toch? Nou het ligt wat anders en er is hier de afgelopen jaren veel onderzoek naar gedaan, muziek blijkt wel degelijk veel meetbare invloed op mensen hun koopgedrag te hebben.

Kwaliteitsoordeel

Volgens audio branding consultant Steve Keller wordt de perceptie van de hele wereld om ons heen veranderd door geluid. Alles wat we zien, voelen en zelfs proeven. Zo is er een onderzoek gedaan waarbij klanten een schatting moesten maken van de prijs van een fles wijn. Allereerst kregen ze een wijn zonder muziek op de achtergrond en daarna een wijn met muziek achtergrondmuziek. Daarna werd er gevraagd een prijs te geven aan beide wijnen. Het bleek dat mensen bereid zijn om maar liefst 37% meer te betalen voor dezelfde fles wijn, wanneer er muziek op stond. Een erg groot verschil.

Expert Amanda Krause van de universiteit van Melbourne heeft het over muziek en meetbare invloed op drie gebieden.

Tempo en luidheid

Allereerste heeft ze het over tempo en volume. Waar snellere muziek op staat, zullen mensen zich sneller door een ruimte bewegen. Dit komt door de ‘’musical fit’’. Wij als mensen maken op basis van muziek een inschatting bij hoe erg dit bij de ruimte past en handelen daarnaar. Zo is het handig voor fastfoodketens om snellere muziek te draaien, wat weer leidt tot een snellere doorloop en meer winst. Let daar maar eens op, wanneer je volgende keer de McDonald’s binnenloopt. Aan de andere kant wordt er in high-end kledingzaken bijvoorbeeld vaker langzamere muziek afgespeeld. Dit doen ze om de klant juist meer het gevoel van tijd voor hun grotere aankoop te geven. Naast tempo is ook de luidheid en complexiteit van de muziek van grote invloed op het klantgedrag. Hoe meer er in een nummer gebeurt en hoe harder het staat, hoe meer prikkels je krijgt. Het werkt in je hersens zo dat hoe meer prikkels je krijgt, hoe meer tijd je denkt dat voorbij is gegaan.

Genre

Natuurlijk is ook het genre belangrijk. Je koopt bijvoorbeeld meer in het kerstseizoen, doordat je door kerstmuziek beïnvloed wordt. Zo is er een experiment gedaan waarbij 120 man ingedeeld werden in 4 afzonderlijke afgezonderde kamers. Elke kamer had muziek op de achtergrond passend bij een ander genre en land. Alle participanten kregen hetzelfde menu met gerechten passend bij elke kamer. Nadat de participanten het menu goed hadden gezien, werd hen gevraagd zoveel mogelijk dingen die op het menu stonden op te noemen. Het bleek dat mensen vooral de gerechten herinnerde die correspondeerde met de muziek afgespeeld in hun kamer. De participanten uit de kamer waar The Beach Boys boys op stonden wisten hotdogs en hamburgers op te noemen, terwijl de andere kamer weer meer Chinese gerechten noemde.

Emotie

Als derde speelt emotie een grote rol in het muziekgebruik. Op basis van persoonlijke voorkeur, maar ook op cultureel vlak. Supermarkten spelen hier bijvoorbeeld goed op in. Ze weten dat de klant er gemiddeld een halfuur spendeert. Het is hun tactiek is om in dat half uur een grote verscheidenheid aan feel good nummers te draaien, waar er hoogstwaarschijnlijk wel eentje tussen zit die jij als klant ook wel leuk vindt. Daarnaast weten ze bijvoorbeeld dat oudere mensen vaker s’ochtends shoppen dus draaien ze daarom s’ochtends ouderwetsere muziek.

Zo werkt het bijvoorbeeld ook als jij een van je favoriete nummers hoort in de sportschool. Na het horen van jouw nummer zal je de sportschool altijd leuker vinden dan daarvoor. Het is allemaal hartstikke logisch en jij wordt er elke dag door beïnvloed zonder dat je het weet.

Hoe pak jij dit goed aan?

Vaak gebeurt het nog dat een ondernemer of werknemer hun eigen afspeellijst draait? Hoe leuk je die muziek zelf ook vindt, het is niet optimaal voor het koopgedrag van je klant en je laat er een hoop geld mee liggen. Gelukkig ben jij nu een expert op het gebied van muziek als marketingtool en weet je hoe belangrijk het kan zijn. Denk nog eens goed na over wat jouw merk idealiseert en veeg daarbij de glazen van je marketeersbril goed schoon. Wat is jouw doel en welke muziek kan erbij helpen om dit doel te behalen? Stem het goed op de doelgroep en omgeving af en het zal je als muziek in de oren klinken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *