3 manieren om je als startup te branden

Nu de definitie van branding en de voorbeelden duidelijk zijn, gaan we nu wat dieper in drie soorten branding en hoe dit in de praktijk kan worden ingezet. Met daarbij een paar voorbeelden van hoe bekende bedrijven hun branding inzetten.

1.    Personal branding

Bij personal branding ben jij de branding. Jij bent het gezicht van het product of dienst en jij zorgt ervoor dat consumenten een voorkeur voor je product krijgen. Vaak wordt er bij personal branding gedacht aan jezelf verkopen voor een baan maar dit wordt vaak ook via social media ingezet voor het bouwen van een fanbase. De bedoeling is dan een positief imago op te bouwen waardoor je fans graag elk product van je willen kopen dat je aanbiedt omdat zei liever hun geld bij jou uitgeven.

Mobicep

Een goed voorbeeld hiervan is Mobicep. Grote kans dat je al een van hem hebt gehoord. Mobicep is in korte tijd een van de meest succesvolle fitness supplementen bedrijven van Nederland geworden. Is hij de eerste die deze producten verkoopt in Nederland? Nee, maar door zijn personal brand heeft hij een grote following weten te bereiken waardoor hij veel producten verkoopt.

Bron: biceppapa.nl

Via snapchat, YouTube en Instagram heeft hij zichzelf weten te profileren als positieve hardwerkende jongeman. Via deze kanalen motiveert hij zijn kijkers om te sporten en een gezonde levensstijl te bereiken. Het geheim zit hem niet in het constant adverteren van zijn product maar door de kijker juist een kijkje te geven in zijn leven en door motiverende content te maken zoals intense trainingen en motiverende speeches. De producten komen er tussendoor en lijken bijna een bijzaak. Het gaat dus om vermakelijke content dat waarde biedt aan de kijker en jij als personal brand jezelf profileert en mensen jouw laat kennen.

2.    Klassieke branding


De meest gebruikte branding is ‘’branding’’. Dit focust zich niet op het product of dienst maar waar het product of dienst voor staat, de normen en waarden of ergens bij horen. We hebben het bij het vorige artikel gehad over dat branding uiteindelijk een resultaat is van je marketing activiteiten. Welk gevoel wil je de consument geven? Om welke reden hebben zij en voorkeur voor jou product?

Coca Cola

Bron: Facebook.com


Een goed voorbeeld hiervan is Coca Cola. Het bedrijf bestaat al sinds 1886 en begon in 1990 echt een brand op te bouwen. Het bedrijf heeft dit gedaan door het merk te verbinden aan ‘’happiness’’, familie en Amerikaanse waarden. Dit zorgt voor dat bepaalde ‘’onderbuikgevoel’’ van de consument dat wordt gekoppeld aan het product. Laten we zeggen dat jij een barbecue organiseert voor je familieleden? Of je krijgt bezoek tijdens de kerstdagen welke (fris)drank denk je aan? Waarschijnlijk Coca Cola.

3.    Corporate branding


Bij corporate branding gaat het meer om de daadwerkelijke merknaam van het bedrijf. De consument koppelt de normen en waarden, beloften en reputatie van een bedrijf aan elke product of dienst dat zij verkopen. Denk hierbij aan Apple.

Apple

Bron: Quora.com

Apple presenteert zich als innoverend en professioneel technologiebedrijf dat kwaliteitsproducten levert aan de consumenten. En heeft de ‘’think different’’ visie duidelijk aangegeven wat aansluit bij de innovatie van het bedrijf. Het bedrijf heeft de harten van consumenten weten te raken door innoverende producten zoals de IPhone in 2007. Het bedrijf focust zich niet op een specifiek product bij de branding maar op hoe dit het leven van de consument beter en gemakkelijker maakt. Het bedrijf heeft zich gepositioneerd als bedrijf dat luxe, gemak, klasse en technologie hoog heeft staan. Zij zorgen dat alles van de verpakking tot aan het product kwaliteit uitstraalt. Door zich op die manier te branden is het tot een van de grootste bedrijven ter wereld gegroeid.

Consumenten kopen alles wat het bedrijf produceert van de vroegere iPod ’s tot aan de nieuwste iPhone. Dit doen zij omdat het bedrijf het vertrouwen en het gevoel van klasse heeft opgebouwd door hun branding en positionering.

Bron: Campaignsofttheworld.com

Wat moet je doen als startup?


Er zijn meerdere manieren voor een bedrijf om zich te branden. Als startup is het belangrijk om te weten wat je als bedrijf naar voren wil brengen. Focus je de branding op de beleving die de consument zal hebben? Dit kan een goede manier zijn als het bedrijf geen uniek product heeft maar het product wil verbinden aan iets positiefs en leuk zoals Coca Cola doet.

Misschien wil je het bedrijf een gezicht geven. Iemand waar de consumenten zich mee kunnen verbinden en volgen zoals mobicep. Dit is een tactiek wanneer je een persoon met een bepaalde levensstijl of karakter wil verbinden aan je merknaam waardoor je het bedrijf niet op een bepaald product hoeft te focussen.

Het kan ook zo zijn dat je het bedrijf iets wil laten betekenen. Wanneer mensen jou bedrijf naam zien of horen krijgen ze hier een gevoel van status en kwaliteit. Dit soort branding geeft je bedrijf een sterke reputatie en kan je gehele bedrijf de competitie aangaan zonder dat er een uniek product aan de merknaam gekoppeld hoeft te worden. Denk hierbij aan een bedrijf als Apple.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *