5 Tips voor jouw eerste Facebook Advertentie

Facebook advertenties zijn dé manier om je brand online te promoten. Dankzij Facebook Ads kun je de merkbekendheid van bijvoorbeeld je webshop laten groeien en zullen je aankopen stijgen. Voor vele webshops is Facebook Ads een goede startup geweest en is het nu één van de belangrijkste inkomstenbronnen. Echter zijn er ook veel waarvoor Facebook Ads meer geld kost dan dat het opbrengt.

Vandaag geef ik vijf tips die voor beginnende webshops en Facebook adverteerders heel nuttig kunnen zijn om een goede start te maken op Facebook.

  1. Zorg dat je advertentie direct de aandacht trekt.

Mensen die door Facebook scrollen hebben niet om jouw advertenties gevraagd. Daarom zullen ze ook niet veel moeite ervoor doen om interesse te tonen. Ze zullen niet het geduld hebben om je advertentie verder te bekijken als het ze niet direct aantrekt. Het is dus belangrijk om je advertentie vanaf het begin pakkend te maken. Wanneer je een foto als advertentie kiest, is het essentieel om een duidelijke foto te kiezen. Eentje die gelijk duidelijk maakt waar de advertentie om gaat.

Tijdens en na je advertenties kun je de statistieken van je resultaten inzien. Hierin zal je zien dat mensen bij een videoadvertentie vaak niet langer kijken dan zes seconde. Over het algemeen werken videoadvertenties vaak het beste, omdat deze in alleen al 6 seconde vaak meer kunnen zeggen dan een foto. Dit verschilt echter wel per product.

Zorg er in ieder geval wel voor dat je jouw product of boodschap gelijk laat zien in de eerste zes seconden, en later in de video beter toelicht.

2. Test verschillende soorten advertenties uit

Als beginnend bedrijf kan ik je aanraden om eerst uit te testen wat voor soort advertentie het beste bij je product past. Veel mensen denken dit van tevoren al zeker te weten, waardoor ze veel kansen mislopen. Mijn tip is om aan het begin meerdere soorten advertenties op te zetten en deze allemaal anders te doen qua inhoud, vormgeving en doelgroep. Zet een advertentie op in de vorm van een carrouselpost en een advertentie met een video. Probeer verschillende soorten teksten uit: een tekst aan de hand van bulletpoints en een doorlopende tekst. Een tekst van 5 zinnen of een tekst van een zin. Het gebruik van veel emoji’s, of zonder.

En ook al weet je wat jouw doelgroep is, probeer toch verschillende interesses en leeftijden uit. Het verbaast je vaak nog welke doelgroepen nou echt veel bij je kopen.  

(Bron: Facebook Advertentiecentrum)

3. Kies een brede doelgroep

Via Facebook advertenties kun je zelf een doelgroep samenstellen. Je kunt hierbij targeten op leeftijd, locatie, interesses. Veel beginnende webshops installeren gelijk een heel specifieke doelgroep. “Ik verkoop hippe kleding, dus ik target op jonge meiden tussen de 15 t/m 25, die geïnteresseerd zijn in mode en vaak shoppen bij ZARA”. Hiermee verklein je je doelgroep en loop je veel potentiele klanten mis.  Maak je doelgroep zo breed mogelijk, facebook zal dan zelf data verzamelen en jouw perfecte doelgroep samenstellen.

4. Zet niet meteen veel geld in op één advertentie

Zoals ik al schreef, zoek eerst uit wat voor soort advertentie goed voor je product werkt. Tuurlijk gaat er ook veel geld zitten in het opzetten van al deze verschillende advertenties, maar waar veel mensen de fout in gaan is het volgende:

Beginnende bedrijven willen vaak gelijk veel geld inzetten op één advertentie. Terwijl je juist aan het begin moet starten met een kleiner budget per ad. Wanneer je merkt dat deze advertentie goed loopt, kan je het budget opschalen of je advertentie dubbel plaatsen. Hiermee voorkom je dat je onnodig veel geld verliest aan een niet goed lopende advertentie.

5. Verschillende landingspagina’s

Wanneer je een advertentie opstelt kun je kiezen waar mensen naartoe worden geleid als ze op de “shoppen” knop klikken. Een welbekende fout is om mensen naar de homepagina van je webshop te sturen. Waarom is dit een fout? Nou, hierdoor zullen mensen veel te veel moeite moeten doen om het product waar zij interesse in hadden terug te vinden, waardoor ze zullen afhaken. Wanneer je een klein assortiment hebt (ongeveer 10 producten) kun je mensen naar je collectiepagina sturen, hierdoor vinden ze makkelijk het product terug en komen ze in contact met andere producten die ze wellicht ook leuk vinden. Bij een groot assortiment kun je mensen het best naar de productpagina sturen. Hoe sneller en makkelijker het proces, hoe eerder mensen iets kopen.

(Bron: Facebook van SHEIN)

Nu is het aan jou om Facebook Advertenties verder te ontdekken en jouw brand nog sneller te laten groeien. Ik denk dat je met deze 5 tips al een heel eind komt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *