‘SEO’ Let’s Go!

In dit artikel gaan we het hebben over drie letters die steeds vaker voorkomen binnen de marketing en communicatiebranche: S.E.O. Ofwel, Search Engine Optimalization. Krijg jij als beginnende ondernemer vaak de tip om je meer te richten op de SEO, maar klinkt het alsof mensen Chinees tegen je praten? Niet getreurd, want daar komt verandering in.

Het doel van dit artikel is dat wij samen gaan kijken naar de betekenis van deze vakjargon en hoe je ook daadwerkelijk de search engine kan optimaliseren. Aan het einde van dit artikel heb je een duidelijk beeld van SEO en kan je de eerste stappen zitten op dit gebied binnen je onderneming. Laat die klanten maar komen.

Definitie

Search Optimali wat?

Om tot de definitie van de term te komen is het van belang dat we de letters één voor één gaan bekijken. De S staat voor search (NL: zoeken) en de E staat voor engine (NL: motor). Zoekmotor, een beetje een gek woord, maar een veel gebruikte ‘zoekmotor’/ zoekmachine is Google. De O staat voor optimalization (NL: optimaliseren), ofwel verbeteren. Als je de letters samenvoegt krijg je de samenstelling: Zoekmachine optimaliseren. En nee, dit betekent niet dat je gelijk moet gaan solliciteren bij Google. SEO helpt bedrijven om beter vindbaar te zijn binnen Google.

SEA

Laten we dan maar zo’n advertentie kopen!

Naast SEO bestaat er ook SEA, ofwel Search Enige Advertising. Dit betekent dat je betaalt om met je bedrijf een hoger plekje op Google te bemachtigen. Je komt hoger in de ranking. SEO en SEA zijn tegenwoordig erg makkelijk om van elkaar te onderscheiden. Iedereen heeft wel eens iets opgezocht op Google, omdat je bijvoorbeeld een goedkope roze teddybeer wil kopen voor de verjaardag van je dochter. Je tikt op Google de zoektermen ‘goedkope roze teddybeer’ in en er verschijnen pagina’s vol met winkels die goedkope roze teddyberen verkopen. De SEA, ofwel de advertenties worden duidelijk aangegeven met het woord: advertentie. Kan niet missen! Daarnaast is het opvallend dat een deel van deze teddyberen niet eens roze zijn en nummer drie lijkt meer op een muis dan op een beer.

Een ander voorbeeld is het intikken van de letters S.E.O op Google. Hier wordt geen fysiek product verkocht, maar zoals je ziet ook gebruik gemaakt van advertenties. Ironisch, hoe je SEO intypt en vervolgens de eerste links voorbeelden zijn van SEA. Na al deze advertenties komt de daadwerkelijke lijst: de lijst waar je in kan komen als je gebruik maakt van SEO. Ik hoor je denken: ‘’laten we dan maar gewoon zo’n advertentie kopen, lekker makkelijk’.

         SEA vs. SEO

Mmm.. Dan toch maar via deze weg!

Een advertentie plaatsen is gemakkelijk en vergt geen kennis. Een eitje zou de gemiddelde Hollander zeggen, maar dit is helaas nooit kosteloos en zo geldt dat ook voor SEA. De kosten kunnen snel oplopen, sterker nog, hoe succesvoller je business hoe duurder je advertentie. Je betaalt hierbij namelijk voor het aantal clicks. Daarnaast zullen je website bezoekers achterblijven ten opzichte van SEO. De click through rate, dus wanneer een bezoeker niet direct je website verlaat na openen, is vele malen hoger bij SEO. De reden hiervoor kan zijn dat de content van SEO veel beter aansluit bij de zoekvraag van de bezoeker (weet je de teddybeer nog die niet roze was en op een muis leek?). Daarnaast verdwijnt het bedrijf direct uit de zoekresultaten wanneer het adverteren stopt.

         SEO let’s GO

Oké, ik ben overtuigd, let’s go.

Het is belangrijk om jezelf te kunnen verplaatsen in de bezoeker van de website. Op welke zoektermen zou er worden gezocht? Dit is iets waar je zelf over kan nadenken, maar ook iets waar je een beetje meer onderzoek naar kan doen. Vraag het aan je collega’s of omgeving óf maakt een online enquête voor een nog groter bereik. Verzamel alle potentiële termen.

Om deze termen te testen kan je gebruik maken van verschillende tools, zoals bijvoorbeeld de Google Ads Zoekwoordenplanner. Bij het invullen van een zoekterm verschijnt er een lijst met opties waarop mensen zoeken. Het handige aan deze tool is dat je eveneens de concurrentie binnen de zoekterm kunt zien. Het is relevant om niet direct te kijken naar de termen met hoge zoekvolumes, omdat er binnen die ‘term’ juist veel concurrentie is.

Hiernaast zie je een resultaat van de zoekterm: SEO. Het blauwe gedeelte is titel, het groene gedeelte is de URL en het grijze gedeelte is de meta-omschrijving. In de meta-omschrijving kan jij de potentiële bezoeker overtuigen om jouw website te bezoeken.

#1 in Google

En Nu?

Concluderend kun je zeggen dat SEO een gratis manier is om hoger te komen in Google door middel van het strategisch inzetten van zoektermen. Het zal wat langer duren voordat je je plekje aan de top weet te bemachtigen. But when you’re there, you’re there to stay. Er zijn nog veel meer manieren om hoger te komen in de Google ranking, maar hier gaan we in een volgend artikel op door. Laat alle informatie even bezinken en pak een kopje thee, dan kan je morgen met verse energie je collega’s omverblazen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *