Hologrammen: the next big thing

Op 13 september 1996 werd de bekende rapper Tupac Shakur vermoord. Toch gaf hij zijn laatste concert pas veel later. In 2012 was Tupac levensgroot te zien naast Snoop Dog, tijdens het festival Coachella. ‘What up, Coachella!’, was het eerste wat Tupac riep toen hij het podium betrad. Een dood die in scene was gezet of een wederopstanding misschien? Geen van dit alle, maar misschien nog wel onwaarschijnlijker: holografie. Wat ooit alleen in films gebeurde, kunnen wij nu makkelijk zelf nabootsen. Benieuwd hoe jij dit ook zelf kan toepassen? Lees dan vooral verder over het gebruik van hologrammen.

De doden tot leven wekken
Het begin van de holografische, ‘levende’, figuren stamt uit Japen. Naarmate de anime tekenfilms steeds populairder werden, wilden de kijkers deze figuren tot leven wekken. Fans waren bereid grof geld te betalen om hun favoriete personage echt op het podium te zien verschijnen in plaats van een optreden in een televisieserie. Deze anime karakters waren de eerste personages die tot leven werden gewekt, maar zeker niet de laatste! Het tot leven wekken van anime karakters zorgde namelijk voor de openbaring dat deze technologie ook kon worden toegepast op menselijke figuren. 

In 2012 stond Tupac dan ook als eerste ‘levende dode’ weer op het podium tijdens het festival Coachella. Een echt kippenvel moment voor de fans die erg onder de indruk waren. Dit zou namelijk wel eens de manier kunnen zijn om hun favoriete artiesten terug te brengen. Na Tupac volgden er meer. Zo stond André Hazes in 2018 weer kort op het podium tijdens het ‘Holland Zingt Hazes’-concert en op 27 november 2018 stond de 40 jaar geleden overleden Maria Callas weer op het podium in Brussel.

Dierenleed is verleden tijd
Hologrammen kunnen ons een groot plezier doen. Misschien wel veel belangrijker dan dat kunnen hologrammen ook dierenleed tegengaan. Nadat Bernhard Paul het optreden van de overleden Prince bij de superbowl had gezien raakte hij geïnspireerd. Als wij dit met mensen kunnen doen, waarom dan niet met dieren? Circus Roncalli maakt hier in 2019 als eerste gebruik van. Met het dierenwelzijn in gedachten, galopperen er nu paarden van gouden glitters door de piste, doen olifanten indrukwekkende trucjes en zwemmen gigantische vissen vlak langs het publiek. Allemaal dankzij holografische effecten.

In de retail
Hologrammen kunnen dus zorgen voor een dynamische, levendige en vooral realistische weergave. Al deze factoren zorgen voor vele marketingmogelijkheden.  Verschillende creatieve bedrijven maken hier dan ook dankbaar gebruik van. Het frisdrank merk Sprite gebruikte een hologram om te laten zien hoe een flesje van Sprite wordt gevuld, waarna het merk met veel 3D effecten op het flesje wordt geprojecteerd. Ralph Lauren pakt het groter aan door in hun etalages in New York boksers te projecteren om zo de aandacht te trekken voor de nieuwe collectie. Na een onderzoek van de Store Innovation Lab, Hogeschool van Amsterdam, werd duidelijk dat deze hologrammen niet alleen de aandacht trekken van de voorbijganger, maar ook het winkelgedrag van de consument beïnvloeden en de consumenten triggeren om de desbetreffende winkel aan te raden aan familie of vrienden.

Je eigen hologram
Hologrammen zijn er dus in verschillende vormen en maten met verschillende doeleinden. Zo kan jij, als creatieveling, gaan onderzoeken wat het gebruik van hologrammen voor jou kan betekenen. Maak in de tussentijd alvast jouw eigen hologram(projector) met het volgende stappenplan:

1. Knip vier driehoeken uit een plasticvel of plexiglas met de volgende formaten:

2. Plak deze vier driehoeken aan elkaar vast met secondelijn of plakband. Deze vier driehoeken vormen nu een piramide.
3. Download de app Holapex.
4. Selecteer de video die jij wil veranderen in een hologram. 
5. Zet de piramide omgekeerd op jouw smartphone en zie jouw eigen hologram tot leven komen.

Hologrammen staan niet stil
De ontwikkelingen omtrent hologrammen staan niet stil. Zo kwam een Japanse onderzoeker in 2016 met een doorbraak: het eerste hologram wat je niet alleen kan zien, maar ook kan voelen. Hij noemt deze nieuwe hologrammen voorlopig de ‘Haptoclones’. De Haptoclones bestonden in eerste instantie uit een kartonnen model van een voorwerp waarop het beeld van ditzelfde voorwerp werd geprojecteerd, maar deze techniek breidt zich steeds verder uit. Benieuwd naar deze nieuwste ontwikkelingen? Kijk dan naar deze video!

Een geschiedenisles om het af te maken
Het gebruik van hologrammen in de creatieve- en muziekindustrie zoals eerder beschreven is vrij nieuw, maar het concept holografie is alles behalve dat. Holografie wordt al jaren gebruikt als beveiligingstechniek in bijvoorbeeld identiteitskaarten, creditcards of op bankbiljetten. Het is een betrouwbare beveiligingstechniek omdat het tot kort geleden vrij moeilijk was om zelf een holografische afbeelding na te maken.


De stap van holografische afbeeldingen naar een holografisch effect is met de opkomst van verbeterde technologie al snel gemaakt. In 1962 maakten de twee Amerikanen Upatnieks en Leith met behulp van de eerste lasers een succesvol eerste hologram. Het heeft uiteindelijk 60 jaar geduurd, maar nu is deze techniek toegankelijk voor iedereen.

Hologrammen worden nu in talloze creatieve sectoren toegepast en zijn breed inzetbaar. Je kan hologrammen dus gebruiken om jouw eigen imago op social media op te leuken, maar ook in het bedrijf waarin jij werkt; in de muziekbranche, op de marketingafdeling of in de reclame-industrie. Velen gingen je al voor, en nu ook jij op de hoogte bent ben je zelf aan de beurt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *