Succes met #hashtags op Instagram!

Bereik creëren op Instagram? Hashtags zijn dé oplossing. Socialmediaplatform Instagram heeft een enorm bereik aan mensen, maar hoe zorg je ervoor dat al die mensen jouw merk bekijken. Wanneer je goed gebruik maakt van hashtags, kan dit bijdragen aan meer bereik en nieuwe volgers. Maar wat zijn hashtags nu eigenlijk en hoe gebruik je die?

Wat is een hashtag?

Het goed gebruiken van hashtags kan leiden tot succes op Instagram. Een hashtag is een woord of korte zin zonder spaties beginnend met een #. Hashtags worden niet alleen gebruikt op Instagram, maar ook bijvoorbeeld op Twitter, Pinterest en LinkedIn. Het doel hiervan is om berichten over hetzelfde onderwerp te groeperen.

Een hashtag kan bestaan uit elk woord, maar niet elke hashtag is relevant. Een relevante hashtag bestaat uit woorden die veel gezocht worden door jou doelgroep

Zoeken op hashtags

Even een voorbeeld. Je bezit een Instagramaccount van een kleding merk. Het merk verkoopt kleding voor jonge vrouwen en heeft voor een bepaalde tijd korting op truien. Je doelgroep is dus jonge vrouwen die nieuwe truien nodig hebben. Ga op zoek naar woorden waar zij op zoeken. Kijk welke hashtags populair zijn en gebruik ze. Maak gebruik van termen zoals ‘sweaterweather’. Wanneer je doelgroep nu zoekt op bijvoorbeeld #sweaterweather krijgt zij een overzicht te zien met alle populaire of recente posts met die hashtag. Deze posts hebben allemaal iets te maken met truien of het koude weer dat bij truien past.

Hoe vind je een goede relevante hashtag?

Het zoeken van een goede hashtag is nog een heel karwei. De tool Display Purposes is misschien wel een oplossing. Typ een aantal woorden die met jouw bedrijf te maken hebben en de website geeft direct dertig relevante hashtags.

Hashtagify.me laat zien hoe populair een hashtag is. Ook laat de website zien welke hashtag momenteel veel gebruikt wordt en welke hieraan gerelateerd zijn. Door iedere hashtag eerst te controleren, voorkom je dat je een hashtag gebruikt met weinig bereik. Deze zijn namelijk overbodig en moet je vervangen door relevante hashtags.

Op internet bestaan enorm veel lijsten met populaire hashtags. Echter ontstaan er ieder moment nieuwe trends en is er elk moment sprake van innovatie. Dit zorgt ervoor dat de populairste hashtags elk moment kunnen veranderen. De lijsten op internet lopen daardoor al snel achter. 

Instagram Explore Tab

Instagram wordt vooral gebruikt als inspiratiebron en toont diverse manieren waarop gebruikers content tegen komen. Door middel van volgen krijgen ze posts in hun feed te zien. Echter zijn deze volgers niet waar we ons nu op focussen. We willen als bedrijf vooral nieuwe mensen bereiken. Daarom bestaat er het Instagram Explore Tab.

Dit tab wordt samengesteld door onder andere hashtags. Het gebruik van populaire hashtags vergroot de kans dat jouw Instagram post in de Explore tab van een gebruiker terecht komt

Het gebruik van een hashtag zorgt er natuurlijk niet voor dat jouw post direct bovenaan de lijst komt te staan in het Explore Tab. Dit hangt namelijk af van het aantal berichten dat de hashtag gebruikt, hoeveel reacties en likes jouw bericht krijgt, wanneer je je bericht online zet, de kwaliteit van je Instagramaccount en de betrokkenheid van je volgers.

Valkuilen

Let wel op. De populairste hashtags zijn verleidelijk om te gebruiken, maar wanneer ze niet relevant zijn voor jou merk kun je ze beter weglaten. Hoe groot is namelijk de kans dat jouw bericht uit die miljoenen berichten die wel relevant zijn bovenaan wordt getoond. Accepteer het feit dat je minder bereikt, je bericht wordt zo in ieder geval wel getoond aan de juiste doelgroep.

Ook moet je ervoor zorgen dat je geen spookvolgers krijgt door gebruik te maken van bijvoorbeeld #followforfollow. Deze hashtag heeft misschien veel bereik, maar leidt tot de verkeerde doelgroep. Deze mensen gaan je account wel volgen, maar doen verder niets. Ze liken niet, reageren niet en er is geen enkele sprake van interactie. Je hebt hier dus helemaal niets aan.

Consistentie

Het is slim om per onderwerp standaardlijstjes aan te maken van hashtags. Zo kun je makkelijk hashtags hergebruiken door ze simpelweg te kopiëren en plakken. Gebruik daarentegen niet iedere keer dezelfde hashtag. Door gebruik te maken van verschillende varianten, krijg je namelijk een groter bereik. Zorg wel voor een consistente lijn, zo krijgt je account een duidelijk profiel. Dit zorgt ervoor dat het algoritme van Instagram je beter kunt categoriseren en matchen met de juiste 
doelgroep. 

Succes

Goede hashtags leiden tot succes. Het zorgt voor meer likes en volgers. Instagram bied je de mogelijkheid om 30 hashtags per post te gebruiken. Maak gebruik van deze mogelijkheid om het grootste bereik te creëren en pak elke kans op een weergave.

Gebruik concurrenten

Bekijk welke hashtags concurrenten gebruiken en het resultaat hiervan. Steel je informatie en bedenk wat ook relevant is voor jouw account. 

Tijd om aan de slag te gaan, ga op zoek naar relevante hashtags! Gebruik vooral mijn tips om valkuilen te voorkomen en binnen no time zie je jouw bereik op Instagram vergroten! #SUCCES!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *