Waarom zou je online zaken doen? Alle voordelen voor jouw webshop op een rij.

E-commerce moet je als online winkel omarmen, anders rent de concurrentie je zo voorbij. E-commerce is een ware trend waar je je als webshop echt verder in moet verdiepen en vervolgens zou moeten toepassen. Maar voordat we daar zijn, leg ik je graag uit wat e-commerce nou eigenlijk is, wat de voordelen van e-commerce zijn ten opzichte van een fysieke winkel, jouw bedrijf en jouw consumenten. Ook geef ik je tips hoe je e-commerce kan inzetten als verdienmodel.

Online zaken doen

E-commerce is een manier voor jouw bedrijf om online zaken te doen. Het is simpel gezegd zakendoen op het internet. E-commerce is geschikt voor elk soort bedrijf. Of je nu een zelfstandig ondernemer bent of al een groot concern hebt. Het draait niet alleen om kopen en verkopen, maar ook om het vinden van klanten en de klant tegemoetkomen. Zowel voor, tijdens als na de verkoop (Bright Bytes, z.d.)

Zaken doen op het internet biedt jouw bedrijf de kans om producten en diensten aan een breed publiek te verkopen. Breder dan in de offline wereld, aangezien dan niet iedereen van heel de wereld je winkel kan bezoeken. Online zijn de mogelijkheden om zichtbaar te zijn oneindig!

Een voordeel van e-commerce is dat je je bedrijf ook kan aansluiten bij grote namen als Bol.com, Marktplaats en social media platformen (AFAS software, 2018).

Hierbij de voordelen van e-commere op een rij. E-commerce ten opzichte van een fysieke winkel en wat de voordelen zullen zijn voor jouw bedrijf. Wat zeker niet moet worden vergeten is wat eigenlijk de voordelen van e-commerce zijn voor jouw consumenten:

Voordelen van e-commerce ten opzichte van traditionele handel

  • E-commerce is niet plaatsgebonden. Zo is je webshop overal ter wereld te bezoeken.
  • Er zitten geen openingstijden aan webshops verbonden.
  • Webshops hebben een grote beschikbaarheid aan gesteld middelen.
  • Je hebt de mogelijkheid om je assortiment uit te breiden.
  • Directe online marketing kansen zoals advertentiemogelijkheden SEA.
  • Anticiperen op de concurrent gaat sneller.

Voordelen voor jouw bedrijf

  • Door het online verkopen kan jouw webshop gemakkelijker winst behalen.
  • Met je eigen webshop kan je gemakkelijker klantrelaties opbouwen.
  • Offertes en informatieaanvragen dienen niet langer via de post te gaan ,maar kunnen meteen online binnen twee seconden worden bezorgd.
  • Door middel van e-commerce kan de marketing, servicekosten, voorraad, advertentie, transport en communicatie worden verlaagd.

Voordelen voor jouw consument

  • Klantvriendelijkheid: e-commerce biedt de consument de mogelijkheid in tijdsbesparing en de kosten te beperken.
  • Prijs: de verhoogde prijsconcurrentie op het internet tussen de handelaars onderling en de overvloed aan beschikbare informatie voor de consument leiden in veel gevallen tot een lagere prijs in vergelijking met de aanbiedingen in de traditionele winkels
  • Productkeuze: er is een uitgebreid aanbod aan producten en/of diensten. Het is voor de consument meteen beschikbaar.
  • Mobiliteit: jouw consument heeft met e-commerce de mogelijkheid om vanuit huis, trein etc. een aankoop te doen.

Bestellingen die via een webshop of B2B portal binnenkomen kunnen in een kort tijdsbestek worden verwerkt. Daarbij biedt het niet alleen de mogelijkheid om te kunnen verkopen, maar ook om efficiënter te produceren. Zo biedt Nike de mogelijkheid om via de webshop een eigen sneaker te ontwerpen. Vervolgens wordt de schoen zo geproduceerd zoals de klant het voor ogen had. Tevens kan je direct inzicht krijgen in de meest actuele voorraadinformatie. Het is niet meer nodig om nee te verkopen of onnodig tijd te verspillen aan het verwerken van orders die aangepast moeten worden (Sana Commerce, 2018).

E-commerce als verdienmodel

Naast de voordelen van e-commerce ten opzichte van een fysieke winkel,  de voordelen voor jouw bedrijf en de voordelen voor jouw consumenten, is e-commerce de uitkomst als verdienmodel. Denk hier bijvoorbeeld aan SEA, e-commerce als verdienmodel gaat hier nog dieper op in.

Er zitten veel voordelen aan het verdienmodel van e-commerce:

  • Het gebruik van verschillende salesplatformen biedt meer kans op verkoop.
  • Het is mogelijk om een nieuwe doelgroep aan te spreken. Bijvoorbeeld door personalisatie of gerichte advertenties.
  • E-commerce automatiseert diverse handelingen. Dit scheelt veel tijd en mankracht. Het kan de hoeveelheid administratief werk en het maken van fouten verkleinen.
  • Verpakkingen kunnen gunstig zijn voor de klantenbinding of marketinguiting. De klant ervaart het pakket dan echt als een cadeautje.
  • Het toepassen van verschillende marges bij verschillende producten.

Je kan zeggen dat er genoeg voordelen zijn om met e-commerce te gaan beginnen. Velen webshops zijn je al voor gegaan, dus het lukt jou ook! Met al deze voordelen kan je er als bedrijf niet meer omheen om e-commerce in te zetten. Ben je na het lezen van dit artikel enthousiast geworden over de voordelen van e-commerce voor jouw webshop? Bekijk dan gelijk mijn andere artikel waarin ik dieper in ga op waarom jouw bedrijf moet beginnen aan e-commerce en voorbeelden geef van bedrijven die je al zijn voorgegaan.

Afbeelding: Pixabay

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *