SEO 101: een goede start [3 handige tips]

on

‘The best place to hide a dead body is page 2 of Google search results’. – Chitika

Hoe kun je ervoor zorgen dat jouw content niet ondergesneeuwd raakt door de vele andere content online? Win de populariteitsverkiezing van je concurrenten en zorg dat je content wordt bekeken.

Met veel kennis en ervaring met e-commerce kun je als nieuwe ondernemer één van de grootste ondernemingen worden in jouw branche. Dit kan alleen succesvol zijn wanneer je goed weet hoe je dit moet inzetten; wanneer je e-commerce tot in de puntjes beheerst. Daar ga ik jullie goed mee op weg helpen en ga ik zorgen voor een boost van je bedrijf.

Search engine optimization (SEO)

E-commerce is een enorm breed vakgebied. Er zijn maar weinigen die het totaal beheersen. Ook omdat er nog regelmatig veranderingen zijn. Door bijvoorbeeld algoritme-wijzigingen bij Google of Facebook. Ook worden er voortdurend nieuwe technieken en producten de wereld in geslingerd. E-commerce is zo breed. We gaan ons verdiepen in een belangrijk onderdeel: search engine optimization (SEO). SEO zorgt ervoor dat de vindbaarheid van jouw website in zoekmachines vergroot. Het grote voordeel: het is gratis. Als Nederlanders zijn wij daar gevoelig voor. SEO heeft een hele mix van technieken die je kan toepassen, zoals keyword research, linkbuilding en traffic monitoring. Je moet je goed verdiepen in SEO, want als je het niet goed uitvoert ben je voor niemand vindbaar en eindig je nergens.

In dit artikel ga ik meer vertellen over hoe je search engine optimization (SEO) gebruikt om de content van een webpagina zo kan optimaliseren dat de zoekmachine goed kan zien over welk treffend onderwerp je pagina gaat. Hieronder 3 manieren om je content hoog in de zoekmachine te krijgen.

1.    Inhoud content

De grootste reden dat mensen naar jouw website komen is door jouw content. (Content zijn de afbeelding, teksten en of video’s die jij aanbiedt). Content die niet aan een vraag voldoet of niet linkable (content niet gezien kan worden door een gebruiker, bijvoorbeeld als de bezoeker moet inloggen voordat die bepaalde informatie kan bekijken) is slecht in de ogen van de zoekmachines – en ook voor sommige bezoekers. Hoe specifieker je aangeeft waar de content over gaat, hoe specifieker de gebruiker opzoek kan gaan.

Het is belangrijk dat de computer jouw inhoud goed vindt, maar vergeet niet dat de content toegankelijk moet zijn voor bezoekers. Houdt het leesbaar en eenvoudig:

  • Regels niet langer dan 12 tot 16 woorden: anders visueel niet makkelijk te lezen.
  • Alinea’s niet meer dan 100-150 woorden.
  • Het is belangrijk dat je actief schrijft. ( https://www.schrijfvis.nl/actief-schrijven-2/)
  • Maak gebruik van signaalwoorden. (https://www.taalwinkel.nl/signaalwoorden/)
  • Gebruik tussenkopjes.
  • Gebruik voldoende afbeeldingen en witruimte.

2.    Title tags

Naast dat de inhoud van je content heel belangrijk om een goede title tag te hebben.

‘Een title-tag is een HTML-element dat de titel van een webpagina nauwkeurig en beknopt beschrijft.’

(onder ‘Hva-Hogeschool van Amsterdam – Studeren in Amsterdam’ staat de title tag)

Opmerking: vaak wordt ‘titel tag’ ook wel ‘meta’ genoemd.

Een goede title tag is onder de 60 tekens. Anders kunnen belangrijke woorden wegvallen en is dit misschien fataal voor jouw content. Sommige karakters nemen natuurlijk meer ruimte in beslag. Een teken als de hoofdletter “W” is breder dan een kleine letter zoals “i” of “t”.

Maak gebruik van je belangrijkste keywoords. ‘Ook wel: zoekwoord, zoekopdracht, sleutelwoord of zoekterm. Keywords zijn zoekwoorden die worden gebruikt door bezoekers van zoekmachines. Bij het uitvoeren van een zoekopdracht toont de zoekmachine webpagina’s aan de gebruiker die aansluiten bij de zoekterm.’ (https://onlinemarketingagency.nl/marketingtermen/keyword/).

Te veel keywords zijn slecht voor zoekgebruikers en kunnen je in de problemen brengen met zoekmachines.

De title-tag is de eerste interactie van een nieuwe bezoeker met je merk. Het moet een zo positief en nauwkeurig mogelijke boodschap overbrengen.

3.    Uitgaande links

Uitgaande links zijn belangrijk om jouw content een betrouwbare uitstraling te geven. Dit is niet alleen belangrijk voor jouw content, maar ook voor de zoekmachine. Een zoekopdracht is zoals je kan ziet eigenlijk een populariteitsverkiezing. Wie heeft zijn SEO het beste in orde? Die wint. Het is dan ook belangrijk dat jouw website autoriteit uitstraalt.

Verwijzingen naar externe websites zorgt voor verhoging van de waarde van je content. Zorg ervoor dat je niet willekeurig naar een website linked, maar een met autoriteit kwaliteit.

Websites met een hoge domein autoriteit zorgen automatisch voor een positieve impact op je SEO. Een domein kan van 0 tot 100 scoren op het gebied van domein autoriteit. Deze ranking wordt bepaald op basis van drie factoren, namelijk:

1. Vertrouwen

2. Populariteit

3. Pagina’s op het domein

Tot slot

In dit artikel heb ik je praktische tips gegeven om te beginnen aan je eigen zoekmachineoptimalisatie. Ga aan de slag met de inhoud van je content en gebruik goede title tags. Vergeet niet om betrouwbare links te gebruiken. Dit is natuurlijk slechts een begin! Ga aan de slag en lees regelmatig de artikelen hier om nieuwe inspiratie op te doen. Lees mijn volgende artikel over SEO en ontwikkel je verder.

Bronnenlijst

11 feiten over uitgaande links in SEO teksten: zo zit het. (2020, 31 januari). Geraadpleegd van https://wessels-teksten.nl/11-feiten-over-uitgaande-links-in-seo-teksten-zo-zit-het/

Bureau OpMerkzaam. (2018). Wat is zoekmachine-optimalisatie (SEO)? Geraadpleegd van https://bureauopmerkzaam.nl/hoger-in-google-door-zoekmachine-optimalisatie/?gclid=CjwKCAjwiOv7BRBREiwAXHbv3JS6kcyveCe-BRnFMwMhVPvsA1IHKlAqzj3bGMwYB7xaLoFqfr3FSRoC_AAQAvD_BwE

Keyword. (2020, 1 september). Geraadpleegd van https://onlinemarketingagency.nl/marketingtermen/keyword/

Link Building Tactics – Beginner’s Guide to Link Building. (2019). Geraadpleegd van https://moz.com/beginners-guide-to-link-building/tactics

Maatman, L. (2017, 27 november). Zo optimaliseer je je content voor SEO én conversie [5 tips]. Geraadpleegd van https://www.frankwatching.com/archive/2017/06/06/zo-optimaliseer-je-je-content-voor-seo-en-conversie-5-tips/

Nales, W. (2019, 11 november). Wat is website autoriteit en hoe check je die van jouw website? Geraadpleegd van https://www.maatwerkonline.nl/blog/website-autoriteit/#:~:text=Hoe%20hoger%20de%20domein%20autoriteit,het%20gebied%20van%20domein%20autoriteit

On-Page SEO Ranking Factors [2020]. (2020, 14 januari). Geraadpleegd van https://moz.com/learn/seo/on-page-factors

Rijnvis, D. (2019, 5 februari). Actief schrijven – wees niet lui, leer de basisbeginselen in vijf minuten. Geraadpleegd van https://www.schrijfvis.nl/actief-schrijven-2/

Signaalwoorden. (z.d.). Geraadpleegd van https://www.taalwinkel.nl/signaalwoorden/

Y. (2019, 4 maart). Externe links en SEO: waarop let je best? Geraadpleegd van https://eblog.be/tips/2019/03/externe-links-seo/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *