Personal branding: Verkoop jezelf als merk

Ontsnappen aan het 13 in een dozijn imago? Hoe kan jij je echt onderscheiden van de ander? Personal branding is een must voor professionals: jij bent je eigen merk en gebruik dat in je voordeel.  

Branding is een vorm van marketing die bedoeld is om waarde toe te voegen aan je merk. Deze waarden worden omgezet in een visuele en niet-visuele identiteit, waardoor klanten de gewenste perceptie krijgen over jouw merk. Ook jij krijgt een warm gevoel als je langs een pak Douwe Egberts loopt, toch? 

Het verschil bij personal branding is dat je jezelf beschouwt en presenteert als merk. Je gebruikt je persoonlijkheid, waardes, specialiteit en/of kennis om je te onderscheiden en waarde te bieden voor je doelgroep. Nee, je moet niet met een pet op gaan lopen die vermeld: “ik ben de beste”. Maar, je wilt natuurlijk wel dat mensen in en buiten je netwerk om jou als de beste zien. 

Kortom: personal branding is niets meer dan consistent jouw authentieke imago implementeren in je online en offline marketingactiviteiten. 

‘Maar waarom zou ik hier mijn kostbare tijd in stoppen?’

Als werknemer zelf is het goed om aan personal branding te doen: jouw potentiële werknemer tikt je naam in op Google, welke informatie vindt hij dan? Maar buiten werknemers om, is personal branding van essentieel belang voor (startende) ondernemers en Zzp’ers. Hierbij bestaat je beroep namelijk al snel uit je eigen persoon. Ondernemer Jia Ruan is daar een goed voorbeeld van. Merendeel zal zijn naam kennen in plaats van die van zijn bedrijf. Hoe? Personal branding. 

Via Jia Ruan

Bekendheid

Jia Ruan is een bekend persoon binnen de onlinewereld, hij heeft deze grote bekendheid gegenereerd door altijd zelf in the picture te zijn. Het is bewezen dat merken beter worden onthouden en leuker zijn als zij een levendige persoonlijkheid hebben. Dat is ook de reden waarom veel bedrijven zich bezighouden met antropomorfisme: dierlijke/menselijke eigenschappen toekennen aan een merk. Kijk naar M&M, Bol.com en de E in Heineken die is veranderd naar een lachende E. Deze merken worden positief ondervonden en zijn mede bekend door deze marketingtechniek. Dus dat Jia zichzelf in de spotlight zet als een manier van marketing, is meer dan slim.

Via Consumentenpsycholoog

Vertrouwen

Een logo alleen bouwt geen vertrouwen op. Het leren kennen van de persoon achter de dienst wel. Personal branding geeft consumenten de kans jou te vertrouwen. De mate van vertrouwen in een merk/persoon is een dealbreker. Als jij transparant bent over jouw leven en waarden zullen potentiële klanten zich comfortabeler voelen. Ze zullen met een gerust hart jou hun probleem laten oplossen. En daarbij zal jij de ‘top of mind’ zijn als deze klant weer een soortgelijk probleem heeft. 

Doelgroep

Doordat jij je ontwikkelt als merk, krijg je een specifiek imago. Buiten dat dit jou kan onderscheiden, krijg je ook nog een realistisch beeld van je klanten. Ga na wat hun dromen, interesses en hobby’s zijn. Speel in op deze gegevens en kom nog dichter bij je klantenkring. En al is deze klantenkring nog onduidelijk, is het juist weer een mooie manier om erachter te komen op welke vlakken jij je moet richten. Welke waarden sluiten aan bij welke doelgroep? Gebruik bijvoorbeeld net als Jia de waarde ‘rijk worden’ als invalshoek.

Daarnaast is er nog een ander voordeel aan het kennen van je publiek, namelijk het bekende marketing fenomeen targeting. Al wil jij een campagne online gooien via Facebook, Instagram e.d. weet jij precies waar jouw doelgroep te vinden is. Via deze adverteerders is er namelijk een functie om te ‘targeten’/filteren op interesses, leeftijd, woonplaats en hobby’s. En door je personal branding heb jij een perfect overzicht van die variabelen en loop je dus geen geld mis.

Hoe?

Omschrijf je identiteit

Doe onderzoek naar wie jij bent als persoon/merk. Doe echt onderzoek, neem een dag de tijd, vraag je vrienden, familie, collega’s. Zoek uit wat jou uniek maakt, wat jouw kracht is. Heb duidelijk voor ogen wat je missie en visie zijn, want daarop is jouw hele personal branding gebaseerd. Je moet hierin jezelf blijven, maar blijf wel bij de kern. Het is namelijk van groot belang dat consumenten jou kunnen positioneren. Als jij al deze zaken duidelijk op een rijtje hebt staan, is het daarbij voordelig echt authentiek te zijn. Stel jezelf de vraag: waar wil ik later voor herinnerd worden?

Wees aanwezig

Nu jij duidelijk je visie, missie, krachtpunt en positie weet, moet je online vindbaar zijn. Dit bedraagt een professionele website met een eigen huisstijl. De content moet persoonlijk en professioneel zijn: huur een fotograaf en cameraman in voor de foto’s en video’s. 

Maar ook vindbaar zijn op social media met de content en huisstijl consistent doorgevoerd is een must. Communiceer zoveel mogelijk persoonlijk, doe onderzoek naar trends en wees altijd actief. 

Personal branding geeft jou net dat éne stapje voor. Are you ready?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *