Hoe maak je jouw bedrijf succesvol?

Vanaf het moment dat je een bedrijf wilt starten, tot aan het moment dat je een bedrijf hebt, moet je veel ondernemen. Denk aan het verzinnen van een product of dienst, het bedenken van een naam en die laten inschrijven bij de KVK. Wat voorafgaat aan het hebben van een bedrijf is erg veel werk, maar wat dacht je van de stappen erna? De stappen die ervoor zorgen dat je succes krijgt en je bedrijf laat groeien? Dit is waar veel ondernemers vastlopen of vragen over hebben. In deze blog vertel ik je wat ‘branding’ inhoudt en wat het kan betekenen voor de groei van jouw bedrijf!

Wat is branding en hoe pas je het toe?

Branding is een vorm van marketing waarbij je aan je merk werkt. Je vermeldt bijvoorbeeld een merknaam, een logo of een huisstijl om de bekendheid van je merk te vergroten.

Vroeger werd branding ook ingezet. Invloedrijke families gebruikten branding met familiewapens om aan te geven dat ze bij een bepaalde familie hoorden. Dit werd later ook gebruikt op vaten en kratten drank.

Branding bij een bedrijf is eigenlijk niet erg anders. Het geeft aan dat iets door een bepaald merk is gemaakt, maar het zorgt ook voor een identiteit.

De identiteit van een merk komt grotendeels uit hun merkwaarden. Merkwaarden zijn voor een bedrijf wat DNA is voor een mens. Ze worden gebruikt om een merk tot leven te brengen.

Denk bijvoorbeeld aan Starbucks. Hun merkwaarden zijn: gezellig, kwaliteit, lekker en genieten.

Ook Google heeft merkwaarden. Vriendelijk, betrouwbaar, simpel en rustig zijn de levendige eigenschappen die Google aan hun merk koppelt.

Branding is dus niet alleen de visuele identiteit, maar het komt ook terug in de advertenties, de e-mails, de communicatie met de klanten en de gesprekken die je voert op sociale media. Dit uit zich ook door de invalshoeken en het taalgebruik dat je bindt aan je merk: de tone of voice. Ook consistentie is een belangrijk onderdeel van branding. Verander niet telkens je boodschap, maar blijf consistent met je merk.

Branding van je merk wordt steeds belangrijker. Mensen staan langer stil bij wat een merk voor hun betekent en of ze zich er wel fijn bij voelen. Door je merkwaarden te laten terugkomen in de berichten of campagnes die je naar buiten brengt, zorg je voor een goede klantrelatie, wat weer een goede bodem is voor jouw succes!

Merken met een goede branding

Zoals eerder vernoemd hebben Starbucks en Google een duidelijke branding toegepast, maar wat dacht je van Coca Cola? Hoewel uit onderzoek van een Amerikaanse universiteit uit 2004 blijkt dat de meerderheid van de mensen de smaak van Pepsi beter vindt, blijft Coca Cola in de winkels de voorkeur hebben. De verklaring hiervoor is dat veel mensen een merk belangrijker vinden dan het uiteindelijke product .

Wat doet Coca Cola dan zo goed aan branding?

De creativiteit

Het ontwerp, de productverpakkingen en de inhoud die ze produceren zijn allemaal uniek en creatief. Al langer dan 100 jaar bestaat het merk, maar door de creativiteit zorgen ze ervoor dat ze nummer 1 blijven.

Persoonlijkheid

Coca Cola is een bedrijf voor de mens, door de mens. Alle reclamecampagnes roepen  menselijke emoties en verbondenheid op. Voor veel mensen is het dus meer dan een cola, het is een steunpilaar en een icoon.

Visueel

Als we de kleuren rood en wit zien denken we er al aan, zo goed is de visual branding van Coca Cola. Ontzettend simpel, maar opvallend. Gedurfd en uniek. Dat is waar Coca Cola bekend om staat en hoe hun creativiteit hun onderscheidt van de rest.

In Nederland zijn er ook veel bedrijven die ontzettend goede branding strategieën hebben. Als voorbeeld nemen we Heineken.

Heineken is een Nederlands merk dat is uitgegroeid tot een wereldwijd bekend biermerk.  Er zijn zoveel verschillende soorten bier, waarom kiest de meerderheid van de Nederlandse bierdrinkers dan toch voor Heineken?

Visueel

Heineken heeft een logo wat iedereen herkent. De rode ster, de schuine e’s. Ze werken allemaal mee aan het grotere geheel. Ook hebben ze een duidelijke en herkenbare huisstijl. Reclames en berichten van dit merk zul je dan ook direct herkennen.

Boodschap

Het merk heeft duidelijke merkwaarden die ze belangrijk vinden. Ze geven aan dat zij passie hebben voor kwaliteit, genieten van het leven en respect voor mensen en de planeet het belangrijkst vinden. Deze boodschap brengen ze ook tijdens hun campagnes en sociale media-uitingen naar voren.

Innovatie

Ook Heineken is al zo’n 150 jaar een van de grootste biermerken van Nederland. Hun geheim? Blijf innovatief en ga met de tijd mee. Niet alleen hun logo, maar ook hun branding is door de jaren heen vernieuwd. Blijf nooit stilstaan, maar ga altijd vooruit!

Zoals je nu dus weet, is er meer te doen voor een bedrijf dan alleen de opzet. Om tot een merk te groeien zorg je voor een identiteit die aansluit bij je doelgroep. Door branding op de juiste manier toe te passen zorg jij ervoor dat jouw bedrijf een succes wordt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *