GIFs: Hoe deze geniale loops jouw merk kunnen boosten

Vandaag de dag kom je gifjes overal op het internet wel tegen, of het nou in een WhatsApp gesprek is met je moeder of al scrollend op Instagram, ze zijn echt overal. Maar wist je dat het gebruik van gifjes een erg handige manier is voor het brein om dingen te onthouden en dat we er erg goed door kunnen associëren. Het is dan ook niet voor niets dat de marketingwereld er momenteel verliefd op is. Achter dat simpele gifje zit nog een hele psychologische wereld verscholen. Gifjes zijn dusdanig populair dat wel meer dan 700 miljoen mensen ze elke dag gebruiken, door middel van de bekendste GIF-verzamelbasis ‘’GIPHY’ om zo dagelijks meer dan 10 miljard GIFs te sturen. Ja dat hoor je goed, 10 miljard. GIFs werken dus goed, maar hoe werk jij goed met GIFs?

Wat zijn GIFS?

Om te beginnen moeten je eerst weten wat een GIF precies is. GIF staat voor Graphic Interchange Format en is al uitgevonden in 1987, dat is nog voordat het internet bestond. GIFs zijn korte filmpjes die zich in een loop opnieuw afspelen en worden voornamelijk door mensen gebruikt om online op een leukere manier hun emotie aan te duiden. Volgens een enquête van de New York Times vindt 2/3 van de millenials dat een GIF een beter manier is om hun gedachten en gevoelens te uiten dan tekst. Waarom zou je het gewoon zeggen als je iemand feliciteert via WhatsApp als je ook Ross van de serie Friends het met twee grote duimen kan laten doen toch? Precies, en zo denken grote bedrijven als bijvoorbeeld Coca-Cola, Fanta en Paramount er nou precies ook over. Zij maken ook gebruik van GIFs, voornamelijk door middel van de lach die eraan hangt.

Waarom werken GIFs zo goed?

Er zijn veel verschillende redenen waarom GIFs zo goed werken. Een grote reden is dat je brein plaatjes en de informatie die daarin te vinden is een stuk beter verwerkt dan bijvoorbeeld een tekst. Sterker nog je hersens verwerken plaatjes 60.000 keer zo snel. Met Gifjes kan je dus iets in één ogenblik vertellen aan je klant, waar je normaal meer tijd voor nodig hebt. Een andere reden waarom GIFs zo goed werken is dat GIFs een uniek format zijn. De informatie die je kan overbrengen in een Gifje is net dat beetje meer dan in een afbeelding, een stuk meer dan in woorden, maar toch korter dan in een video. Daarnaast zijn GIFs erg laag in bestandgrootte, waardoor websites er niet langzaam van worden of mailbestanden te groot. Maar genoeg over de theorie, het gaat natuurlijk allemaal om de praktijk.

Hoe gebruik je GIFs goed?

Om te beslissen hoe jij GIFs het beste kan gebruiken kan je het best kijken naar bedrijven die er goed mee omgaan. Op social media worden GIFs steeds vaker gebruikt, een goed voorbeeld hiervan is Vue Cinemas. Zij gaan erg creatief om met GIFs door te laten zien wat de mogelijkheden van GIFs nou eigenlijk zijn. In hun voorbeeld hebben zij een screenshot gemaakt van een post en daar een GIF gebruikt om eruit te lopen. Dit is een unieke manier van marketing die je klanten bij zal blijven.

Natuurlijk hoef je zelf niet net zoals Vue Cinemas je eigen GIF te ontwerpen, aangezien er op GIPHY zoveel GIFs te gebruiken zijn. Veel Nederlandse bedrijven gebruiken ook steeds vaker GIFs. Neem nou het bedrijf Coolblue. Zij gebruiken GIFs als reactie op hun tevreden klanten die reageren op twitter of zelfs als reactie van ontevreden klanten van de concurrent. Hierdoor associëren mensen Coolblue al gauw met een bedrijf dat ook wel kan lachen en dat vinden mensen fijn. Met zo’n simpel gifje kan je je merk dus al een enorme boost geven.

Daarnaast zijn GIFs ook erg handig te gebruiken in e-mails naar je klanten. Ze kunnen gemakkelijk meegestuurd worden en maken de mail een stuk unieker. Bij een GIF hoef je niet altijd gelijk te denken aan een kat met een gek hoedje of een dansende banaan. Het format GIF is ook erg handig te gebruiken om binnen een paar seconde te laten zien wat jouw product inhoudt. Dit laat het bedrijf Blue Apron bijvoorbeeld goed zien. Binnen een seconde wordt er voor je neus in een gifje een burger gebouwd waar je spontaan hongerig van wordt en op deze manier krijg je de ingrediënten ook een stuk beter mee.

Als het goed is weet je nu een heleboel over GIFs en hoe handig ze nou echt zijn. Je weet hoe razend populair ze zijn, waarom ze zo populair zijn en hoe effectief ze kunnen zijn voor het merk dat jij wil neerzetten. Ze maken je klant blij en laten een goed gevoel over je merk achter. Boost je merk en geef GIFs een kans.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *